Stian Andreassen
Norbrygg-medlem
Hva er fornuftig delay på kompressor? InkBird har vel 3 min som standardinnstilling. Er det lite? Passelig?
Jeg bruker 10 da jeg er opptatt av at ting skal vare lengst mulig, det er bra å tenke på miljøet og hvor mye CO2 det koster å produsere et kjøleskap. Ev. så er jeg bare gjærrig...Hva er fornuftig delay på kompressor? InkBird har vel 3 min som standardinnstilling. Er det lite? Passelig?
Lenger slange mindre skumm. Tynnere slange mindre skum.Har kjøpt ny tappeslange på en bryggebutikk. Den er noe tykkere enn det som er vanlig, noe som gjør at det skummer alt for mye. Hjelper det å gjøre slangen kortere?
Vist du får det til vil eg anbefale deg å øke tempratur til 16 grader i 3-4 dager for så å kjøle ned å tappe. Men husk nå på at plopp plopp ikke er noke inndeksjon på gjæring [emoji2]Har en lagerøl som gjærer med wlp820, utrooooolig treig. Jeg bare lurte litt sånn teoretisk sett mtp usmaker o.l, finnes det en maksgrense for hvor lenge et øl kan/bør gjære? min har gjæret i 3,5 uke og det plopper enda, den er nede i 1020 nå. Den står i kjelleren der det er 7-8*C i rommet, har vært på ca. 12 grader hele tiden.
Fant dette perle sitatet fra Marshall Schott aka Brulosopher idag, datert 22 april i årTar alt brulosopher sier med en klype salt, er ikke alltid testene hans er helt gjennomtenkt og godt utført.
Men han skal ha for at han utfører dem, bra noen gidder.
Glemte å svare på denne: I dette settet er ekstrakten ferdig humlet for deg, du bare blander den ut med vann så har du «ferdig kokt» vørter. Humle på 7 dager er for tørrhumling, og skal ganske riktig i gjæringskaret på gitt tidspunkt bør ikke ligge i karet lengre enn 7 dager før du flasker, så juster tørrhumling ift planlagt flaskedag.Det står at humla skal oppi etter ca 7 dagers gjæring, men med maskina skal de vel has oppi under koking?
Jepp. Har gjort det tidligere, og har en stående nå.Før jeg gjør no dumt når jeg skal flaske imorgen
jeg kan karbonere naturlig på en to liters growler
med 6 g/L sukker?