loebrygg
Norbrygg-medlem
American BA : 19-33 EBC
Det må være feil
American BA : 19-33 EBC
Det har du selvfølgelig helt rett i!Det må være feil
Æsj. Min nesten "Irish Red Ale" er beregnet til 38 EBC i beercalc.org. Litt i mørkeste laget, altså...
Skal ta en karboneringssjekk (etter bare 4 dager, men er så nysgjerrig), så da får jeg fasit... Den må bare kjøles ned litt.bedre for mørk enn for lys
jeg liker å legge mine amber/red på 30 -40
og brown rundt 50
Nei, du bør ikke bruke Five Star 5.2 i det hele tatt. Som noen sier enkelt og greit, "pH 5,2 stabilizer er ubrukelig fusk og fanteri på boks"Kan man kombinere Five Star 5.2 med CaSO4 for å trekke pH ned? Er litt n00b på vannjustering, har så langt bare brukt Five Star 5.2.
Spørsmålet beror på svært mange faktorer og parametre som det ville krevd mye studie og forskning for å besvare.Er det større fare for oksidering om jeg frakter flaskene (med bil) rett etter flasking enn etter modning? Skal tappe øl som minde foreldre har bestilt i morgen, og søndag eller mandag hadde jeg tenkt å ta den med til de. Det er ca. 2 timer med bil.![]()
@ThomasCEn slik jo-jo effekt er lett og få dersom du har et stort varmeelement. Da vil rest-varmen i elementet overskyte.
Hei!
Usikker på om dette er riktig tråd, men jeg prøver meg.
Jeg er fullstendig nybegynner, og forsøker å skaffe meg oversikt over hva jeg trenger for å begynne med BIAB. I den forbindelse ser jeg på spiralkjøler. Forstår det slik at dette er nokså essensielt hva gjelder å få riktig temperatur. Bryggselv.no sin billigste koster 1290, mens Ølbrygging.no har en til 630. Klarer jeg meg like godt med den billigste?
Det virker som at man trenger så mye forskjellige småting at det er like greit å kjøpe en utstyrspakke. Jeg har lett litt, og kommet over denne fra Vestbrygg til 1599. Er dette en grei pris, og er dette alt jeg trenger? For øvrig kan jeg snu spørsmålet, og spørre om den pakken inneholder mer enn jeg trenger.
Jeg har allerede kjele. Forutsatt at jeg kjøper en av disse pakkene pluss en spiralkjøler, er det eneste jeg mangler da en meskepose?
Målet er - eller var ihvertfall - å gjøre det så enkelt og billig som mulig. Lurer for øvrig også på hva som er poenget med kran på kjelen. Klarer jeg meg uten dette?
På forhånd takk, dette er litt overveldende å komme igang med!
Det er ikke så mye du MÅ ha for å komme igang, her er et par tråder som diskuterer litt om emnetHei!
Usikker på om dette er riktig tråd, men jeg prøver meg.
Jeg er fullstendig nybegynner, og forsøker å skaffe meg oversikt over hva jeg trenger for å begynne med BIAB. I den forbindelse ser jeg på spiralkjøler. Forstår det slik at dette er nokså essensielt hva gjelder å få riktig temperatur. Bryggselv.no sin billigste koster 1290, mens Ølbrygging.no har en til 630. Klarer jeg meg like godt med den billigste?
Det virker som at man trenger så mye forskjellige småting at det er like greit å kjøpe en utstyrspakke. Jeg har lett litt, og kommet over denne fra Vestbrygg til 1599. Er dette en grei pris, og er dette alt jeg trenger? For øvrig kan jeg snu spørsmålet, og spørre om den pakken inneholder mer enn jeg trenger.
Jeg har allerede kjele. Forutsatt at jeg kjøper en av disse pakkene pluss en spiralkjøler, er det eneste jeg mangler da en meskepose?
Målet er - eller var ihvertfall - å gjøre det så enkelt og billig som mulig. Lurer for øvrig også på hva som er poenget med kran på kjelen. Klarer jeg meg uten dette?
På forhånd takk, dette er litt overveldende å komme igang med!