Tråden for dumme spørsmål.

Vital Statistics: OG: 1.045 – 1.060
IBUs: 20 – 40 FG: 1.010 – 1.016
SRM: 18 – 35 ABV: 4.3 – 6.2%

altså; ~35 -70 EBC
bjcp
 
Ahh, så den er ikke drikkeklar ennå
mye kan skje etter at den har klarnet og havnet i glasset
men ofte blir den mørkere :D
 
Sist redigert:
Kan man kombinere Five Star 5.2 med CaSO4 for å trekke pH ned? Er litt n00b på vannjustering, har så langt bare brukt Five Star 5.2.
 
Kan man kombinere Five Star 5.2 med CaSO4 for å trekke pH ned? Er litt n00b på vannjustering, har så langt bare brukt Five Star 5.2.
Nei, du bør ikke bruke Five Star 5.2 i det hele tatt. Som noen sier enkelt og greit, "pH 5,2 stabilizer er ubrukelig fusk og fanteri på boks"
Produktet ble utviklet for å løse et spesielt vannproblem i et amerikansk bryggeri, og er ikke relevant for norskt vann. Hvordan det har havnet i hyllene hos norske forhandlere bør selger svare for, virker som kombinasjon av useriøs markedsføring og et godt navn pluss uvitenhet om emnet hos selger.
Her er noe fra en tidligere post med litt bedre forklaring

Du bør justere pH nedover med en nøytral syre (melkesyre eller fosforsyre) samt kalsiumsalter (sulfat og/eller klorid)

På svært mørke øl kan det hende du må bruke andre tilsetningr for å justere pH andre veien, oppover.

Brewersfriend kalkulatoren er et meget godt hjelpemiddel til å kalkulere tilsetningene
 
Er det større fare for oksidering om jeg frakter flaskene (med bil) rett etter flasking enn etter modning? Skal tappe øl som minde foreldre har bestilt i morgen, og søndag eller mandag hadde jeg tenkt å ta den med til de. Det er ca. 2 timer med bil. :)
 
Er det større fare for oksidering om jeg frakter flaskene (med bil) rett etter flasking enn etter modning? Skal tappe øl som minde foreldre har bestilt i morgen, og søndag eller mandag hadde jeg tenkt å ta den med til de. Det er ca. 2 timer med bil. :)
Spørsmålet beror på svært mange faktorer og parametre som det ville krevd mye studie og forskning for å besvare.
Bekymringen din er også mest relevant for humledrevne øl, aroma er det som påvirkes raskest.

Det som betyr noe er vel om det ene aller andre scenariet vil kunne påvirke ølet i en grad som er merkbart innen den tiden det skal konsumeres.
Uansett vil det beste være å oppbevare og frakte ølet kaldt hele tiden etter tapping, og med minst mulig risting, f.eks. i en kjøleboks i bilen. Dette vil forsinke prosessen med oksydering 2-3 ganger ift. varm oppbevaring, og er sannsynligvis det grepet som gir deg best effekt med minst mulig innsats som hjemmebrygger. Greier du i tillegg å tappe flasken med minimum O2 opptak og headspace (cap on foam hvis det er nok CO2 i ølet) så har du gjort mye for å forlenge holdbarheten.

I en flaske med lite headspace så vil gjæren visstnok konsumere ca. 30% av oksygenet ved flaskekarbonering.
Hvor raskt dette går er avhengig av mengde og vitalitet i gjæren du har i suspansjon på flasketidspunktet.
Så du vil uansett sitte igjen med en relativt stor del oksygen i headspace på begge tidspunktene for transport.

Oppbevarer du ølet mørkt og kaldt trumfer dette tiltaket det meste av andre ting du kan gjøre ift. å forlenge holdbarheten til ølet, ville selv transportert ølet når det passer best.

Her er et sitat fra Sierra Nevada angående transport og degradering av aroma i øl (kun for ølnærder @Miguel )


According to Nielsen, agitation during shipping can be a significant contributing factor to degradation in aroma. As a beer sits on delivery trucks and eventually finds it way to your local liquor store, the beer’s aromas can be kicked up through the head space and slowly forced out of the crown liner, a process Sierra Nevada refers to as scalping. Nielsen also says oxygen will destroy hop aroma very quickly, whether naturally over time, or through the bottling process.

“We’ve found the hop aroma of a fresh beer shipped overnight from Boston compared to the same beer that just sat here in Chico was very much reduced,” said Nielsen. “This degradation doesn’t noticeably impact bitterness. But since aroma plays a significant role in your perception of taste, it can greatly influence your overall enjoyment of the beer.”

Referanse : https://amm002.wordpress.com/2010/03/23/fading-hops/
 
Spørsmål angående kompressor delay på temperaturstyrings enhet:

Jeg kjørte i kveld igang Inkbird ITC 308 for første gang. Har stilt inn at den skal være på 19 grader, +/-0,3 grader. Har også stilt inn kompressor delay på 10 minutter, og som jeg har forstått det så skal ikke kjøleskapet kicke inn før 10 minutter etter at temperaturen har nådd 19,3 grader. Problemet her er at kjøleskapet kicker inn med en gang..! Noen som vet om jeg overser noe her?
 
Kompressor delay er en mekanisme som skal sikre at kompressoren ikke starter igjen før det er gått en minimums tid etter at den ble sist slått av....
 
Så, hvis kjøleskapet har vært i gang, så funker delayen slikt at kjøleskapet ikke kan gå på før etter 10 minutter? Og ikke at den venter i 10 minutter om kompressoren har hvilt i et par timer og den bikker innstilt temperatur? Har problemet her at kompressoren kicker inn, kjøler ned til 19 og slår seg av. Venter litt, og så kicker varmebeltet inn på 18,7, og skrur seg av på 19 igjen. Så gjentar dette seg..

Jeg trodde kompressoren fungerte slik at hvis i mitt tilfelle, at tempen gikk opp til 19,3, ville en innebygd timer telle ned fra 10 minutter. Hvis tempen sank under der i løpet av tiden ville den ikke slått seg på, og vil begynne å telle 10 nye minutter om det samme skjer.. Trodde delayen var laget for å la skapet få muligheten til å stabilisere temperaturen før den kjølte ned igjen..

Takk for svar forresten!
 
Du bør justere innstillingene slik at kjøleskap/kompressor og varmebelte ikke jobber mot hverandre (hysterese) og plassering av temperaturprobe slik at den måler på temperaturen i gjæringskaret og ikke på luft temperatur i kjøleskapet. Selv har jeg ikke hatt behov for både oppvarming og nedkjøling på samme gjæringsbøtte samtidig hvis du skjønner hva jeg mener...

Kompressor delay er en beskyttelse av kompressor slik at den ikke blir ødelagt av hyppige av/på sykluser, og har ikke noe med temperatur i skapet å gjøre.
 
Jeg har festet sensoren på gjæringskaret, der jeg har klippet ut en bit av liggeunderlag og teipet over der som isolasjon. Har nå økt slikt at den kan gå 0,5 grader over før den slår inn, får se om det hjelper noe..
 
En slik jo-jo effekt er lett og få dersom du har et stort varmeelement. Da vil rest-varmen i elementet overskyte.
 
Hei!

Usikker på om dette er riktig tråd, men jeg prøver meg.

Jeg er fullstendig nybegynner, og forsøker å skaffe meg oversikt over hva jeg trenger for å begynne med BIAB. I den forbindelse ser jeg på spiralkjøler. Forstår det slik at dette er nokså essensielt hva gjelder å få riktig temperatur. Bryggselv.no sin billigste koster 1290, mens Ølbrygging.no har en til 630. Klarer jeg meg like godt med den billigste?

Det virker som at man trenger så mye forskjellige småting at det er like greit å kjøpe en utstyrspakke. Jeg har lett litt, og kommet over denne fra Vestbrygg til 1599. Er dette en grei pris, og er dette alt jeg trenger? For øvrig kan jeg snu spørsmålet, og spørre om den pakken inneholder mer enn jeg trenger.

Jeg har allerede kjele. Forutsatt at jeg kjøper en av disse pakkene pluss en spiralkjøler, er det eneste jeg mangler da en meskepose?

Målet er - eller var ihvertfall - å gjøre det så enkelt og billig som mulig. Lurer for øvrig også på hva som er poenget med kran på kjelen. Klarer jeg meg uten dette?

På forhånd takk, dette er litt overveldende å komme igang med!
 
Sist redigert:
En slik jo-jo effekt er lett og få dersom du har et stort varmeelement. Da vil rest-varmen i elementet overskyte.
@ThomasC
Ja, pass på at varmebeltet er på litt avstand unna temperaturføleren slik at varmen fra beltet påvirker temperatur proben minst mulig. Lett at restvarmen fra beltet påvirker målingene slik at du får en "falsk" avlesning av en grad eller to for høy temperatur etter en oppvarmings syklus. Dette før temperaturen dropper igjen til det som tilsvarer reell vørter temperatur når restvarmen i beltet er borte.
 
Tilbake
Topp