Tråden for dumme spørsmål.

Driver og øver meg med nien 5-liters batcher med allgrain. Den første ble grumsete og besk så jeg slo ølet ut etter 4 uker på flasker. Nr 2 er nå på flasker og tegner til å bli ok.

I går brygget jeg den tredje. Etter at vørteren var avkjølt slo jeg alt over i gjæringskaret. Bunnfallet (humle antar jeg) fulgte med. Var det en bommert? Burde jeg brukt heverten?

Jeg husker ikke hva jeg gjorde de foregående gangene.
 
Det går så fint så. Er det viktig at ølet er klart kan du gi det en coldcrash i kjøleskap et par døgn før tapping.
 
Takk for svar. Jeg vet ikke helt hva som gikk galt med det første bygget, men det kan jo ha blitt infisert av et eller annet.
 
Jeg har begynt å bruke en ganske stor sil når jeg overfører avkjølt vørter til gjæringsbøtta. Det hjelper litt på oksygentilførselen og fjerner det meste av humlerester. Når det er sagt så er det ikke så farlig. Alt skal uansett fjernes når det skal flaskes. Skal du gjenvinne gjær fra gjæringsbøtta er det nok nyttig at man får over så ren vørter som mulig i utgangspunktet.
 
Jeg har begynt å bruke en ganske stor sil når jeg overfører avkjølt vørter til gjæringsbøtta. Det hjelper litt på oksygentilførselen og fjerner det meste av humlerester. Når det er sagt så er det ikke så farlig. Alt skal uansett fjernes når det skal flaskes. Skal du gjenvinne gjær fra gjæringsbøtta er det nok nyttig at man får over så ren vørter som mulig i utgangspunktet.
Jeg har begynt å bruke en ganske stor sil når jeg overfører avkjølt vørter til gjæringsbøtta. Det hjelper litt på oksygentilførselen og fjerner det meste av
Jeg har begynt å bruke en ganske stor sil når jeg overfører avkjølt vørter til gjæringsbøtta. Det hjelper litt på oksygentilførselen og fjerner det meste av humlerester. Når det er sagt så er det ikke så farlig. Alt skal uansett fjernes når det skal flaskes. Skal du gjenvinne gjær fra gjæringsbøtta er det nok nyttig at man får over så ren vørter som mulig i utgangspunktet.
bruker meskespaden til whirlpool da blir det enkelt å tappe klar vørter, heller resten over i ei bøtte og får ytterligere 3-4liter
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 72
Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg spurt om det var normalt at gjæringen ikke var i gang etter 20 timer med to rehydrerte poser US-05 som ble pitchet i 25 liter ved 18 grader.

Like for RDWHAHB.

Edit: Etter å ha åpnet lokket for å se om der var noe liv har jeg konstatert med at gjæringen absolutt var i gang, og at det bare var lokket som ikke var skikkelig på. Nå bobler det over alt. :p
 
Sist redigert:
Skal brygge Wit og har ikke den humlen som jeg trodde jeg hadde. Hvilken humle bør jeg velge av Chinook, Citra, Northern Brewer eller fuggle
 
Sliter litt med et nytt gjæringsskap! Jeg har kjøpt en ITC-310-T fra bryggselv, kobla det til en 200w frostvakt fra Biltema og satt det i et lite ITT-kjøleskap av heller eldre dato.

Nå prøvekjører jeg det tomt, og jeg opplever svingninger på 2 grader, noe som er uønska. Målet er 12C, øvre og nedre grense er satt til hhv. 12.5 og 11.5 (Heater/cooler differential value 0.5C hver vei), kompressor kjører på 3 minutter delay. Både kjøleskap og frostvakt står på maks, så det er ingen andre termostater som slår inn. Det går opp til 14 og ned til 10 før temperaturen snur, dette er for mye!

Nå er jo dette lufttemperaturen da, det er mulig det er altfor flyktig til å holde styring på. Om jeg prøvekjører med ei bøtte vann, vil sviningene i bøtta da være små?

Alt er jo "etter oppskrifta", så jeg føler jeg er litt dum og overser noe... Er det så enkelt at når det kommer 10-12 liter væske med relativt gode varmelagrinskapasiteter, så vil dette føre til at svingningene kommer ned på et akseptabelt nivå? Jeg vil gjerne ha så lang forsinkelse på kjøleskapet som mulig, sånn at kompressoren ikke står og går for mye.
 
Sist redigert:
Jeg har begynt å bruke en ganske stor sil når jeg overfører avkjølt vørter til gjæringsbøtta. Det hjelper litt på oksygentilførselen og fjerner det meste av humlerester. Når det er sagt så er det ikke så farlig. Alt skal uansett fjernes når det skal flaskes. Skal du gjenvinne gjær fra gjæringsbøtta er det nok nyttig at man får over så ren vørter som mulig i utgangspunktet.
God ide. Jeg har en stor sil fea IKEA. Skal bruke den neste gang
 
Varjagr, du kan kanskje gjøre en test med en 25/40watts lyspære.
Mindre effekt og mindre masse som varmes opp enn med frostvakta?
Hadde forsøkt å få lengre interval mellom innkoblinger av kompressoren.
Hva med å prøve med kun varme eller kjøling?
 
Sliter litt med et nytt gjæringsskap! Jeg har kjøpt en ITC-310-T fra bryggselv, kobla det til en 200w frostvakt fra Biltema og satt det i et lite ITT-kjøleskap av heller eldre dato.

Nå prøvekjører jeg det tomt, og jeg opplever svingninger på 2 grader, noe som er uønska. Målet er 12C, øvre og nedre grense er satt til hhv. 12.5 og 11.5 (Heater/cooler differential value 0.5C hver vei), kompressor kjører på 3 minutter delay. Både kjøleskap og frostvakt står på maks, så det er ingen andre termostater som slår inn. Det går opp til 14 og ned til 10 før temperaturen snur, dette er for mye!

Nå er jo dette lufttemperaturen da, det er mulig det er altfor flyktig til å holde styring på. Om jeg prøvekjører med ei bøtte vann, vil sviningene i bøtta da være små?

Alt er jo "etter oppskrifta", så jeg føler jeg er litt dum og overser noe... Er det så enkelt at når det kommer 10-12 liter væske med relativt gode varmelagrinskapasiteter, så vil dette føre til at svingningene kommer ned på et akseptabelt nivå? Jeg vil gjerne ha så lang forsinkelse på kjøleskapet som mulig, sånn at kompressoren ikke står og går for mye.
Skru ned frostvakten kanskje.
Men trur at du ikke blir å oppleve disse problemene når du måler i ølet som står å gjærer. Prøv med ei bøtte vann så går det nok fint vil jeg tro:)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Sliter litt med et nytt gjæringsskap! Jeg har kjøpt en ITC-310-T fra bryggselv, kobla det til en 200w frostvakt fra Biltema og satt det i et lite ITT-kjøleskap av heller eldre dato.

Nå prøvekjører jeg det tomt, og jeg opplever svingninger på 2 grader, noe som er uønska. Målet er 12C, øvre og nedre grense er satt til hhv. 12.5 og 11.5 (Heater/cooler differential value 0.5C hver vei), kompressor kjører på 3 minutter delay. Både kjøleskap og frostvakt står på maks, så det er ingen andre termostater som slår inn. Det går opp til 14 og ned til 10 før temperaturen snur, dette er for mye!

Nå er jo dette lufttemperaturen da, det er mulig det er altfor flyktig til å holde styring på. Om jeg prøvekjører med ei bøtte vann, vil sviningene i bøtta da være små?

Alt er jo "etter oppskrifta", så jeg føler jeg er litt dum og overser noe... Er det så enkelt at når det kommer 10-12 liter væske med relativt gode varmelagrinskapasiteter, så vil dette føre til at svingningene kommer ned på et akseptabelt nivå? Jeg vil gjerne ha så lang forsinkelse på kjøleskapet som mulig, sånn at kompressoren ikke står og går for mye.
Hadde samme problem med mitt nyeste kjøleskap, store svingninger og ustabil temp. Men når jeg nå har gjæringskaret inne og med proben tapet til karet, så ligger temperaturen stabilt og fint.
 
Hadde samme problem med mitt nyeste kjøleskap, store svingninger og ustabil temp. Men når jeg nå har gjæringskaret inne og med proben tapet til karet, så ligger temperaturen stabilt og fint.
Jepp jepp. Mål tempratur på gjæringkaret ikkje i lufta.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Jeg kom over en 6 liters glasskrukke med tappekran og tett lokk hos Clas. Tror dere man kan fylle øl på denne?
Det blir litt som en diger flaske, men altså med kran. Man måtte vel lette litt på lokket iblant for at det ikke blir undertrykk når det tappes fra den, eller kanskje karboneringen sørger for å holde trykket oppe til den er bortimot tom?
Noe til selskapsbruk?

Kr 249 tror jeg det var.

Hvis den tåler trykket fra karboneringen, da. En 6 liters flaskebombe ville jo være knall.
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 69
Tilbake
Topp