Viktig å notere under hele prosessen, så du kan gå tilbake og finne evt avvik. Gjæringstemp og gjæringstid, f.eks.Takk for svar. Jeg vet ikke helt hva som gikk galt med det første bygget, men det kan jo ha blitt infisert av et eller annet.
Jeg har begynt å bruke en ganske stor sil når jeg overfører avkjølt vørter til gjæringsbøtta. Det hjelper litt på oksygentilførselen og fjerner det meste av humlerester. Når det er sagt så er det ikke så farlig. Alt skal uansett fjernes når det skal flaskes. Skal du gjenvinne gjær fra gjæringsbøtta er det nok nyttig at man får over så ren vørter som mulig i utgangspunktet.
Jeg har begynt å bruke en ganske stor sil når jeg overfører avkjølt vørter til gjæringsbøtta. Det hjelper litt på oksygentilførselen og fjerner det meste av
bruker meskespaden til whirlpool da blir det enkelt å tappe klar vørter, heller resten over i ei bøtte og får ytterligere 3-4literJeg har begynt å bruke en ganske stor sil når jeg overfører avkjølt vørter til gjæringsbøtta. Det hjelper litt på oksygentilførselen og fjerner det meste av humlerester. Når det er sagt så er det ikke så farlig. Alt skal uansett fjernes når det skal flaskes. Skal du gjenvinne gjær fra gjæringsbøtta er det nok nyttig at man får over så ren vørter som mulig i utgangspunktet.
Fuggles funker bra i en Wit.Skal brygge Wit og har ikke den humlen som jeg trodde jeg hadde. Hvilken humle bør jeg velge av Chinook, Citra, Northern Brewer eller fuggle
Vil tro northern brewer funker braSkal brygge Wit og har ikke den humlen som jeg trodde jeg hadde. Hvilken humle bør jeg velge av Chinook, Citra, Northern Brewer eller fuggle
God ide. Jeg har en stor sil fea IKEA. Skal bruke den neste gangJeg har begynt å bruke en ganske stor sil når jeg overfører avkjølt vørter til gjæringsbøtta. Det hjelper litt på oksygentilførselen og fjerner det meste av humlerester. Når det er sagt så er det ikke så farlig. Alt skal uansett fjernes når det skal flaskes. Skal du gjenvinne gjær fra gjæringsbøtta er det nok nyttig at man får over så ren vørter som mulig i utgangspunktet.
Skru ned frostvakten kanskje.Sliter litt med et nytt gjæringsskap! Jeg har kjøpt en ITC-310-T fra bryggselv, kobla det til en 200w frostvakt fra Biltema og satt det i et lite ITT-kjøleskap av heller eldre dato.
Nå prøvekjører jeg det tomt, og jeg opplever svingninger på 2 grader, noe som er uønska. Målet er 12C, øvre og nedre grense er satt til hhv. 12.5 og 11.5 (Heater/cooler differential value 0.5C hver vei), kompressor kjører på 3 minutter delay. Både kjøleskap og frostvakt står på maks, så det er ingen andre termostater som slår inn. Det går opp til 14 og ned til 10 før temperaturen snur, dette er for mye!
Nå er jo dette lufttemperaturen da, det er mulig det er altfor flyktig til å holde styring på. Om jeg prøvekjører med ei bøtte vann, vil sviningene i bøtta da være små?
Alt er jo "etter oppskrifta", så jeg føler jeg er litt dum og overser noe... Er det så enkelt at når det kommer 10-12 liter væske med relativt gode varmelagrinskapasiteter, så vil dette føre til at svingningene kommer ned på et akseptabelt nivå? Jeg vil gjerne ha så lang forsinkelse på kjøleskapet som mulig, sånn at kompressoren ikke står og går for mye.
Hadde samme problem med mitt nyeste kjøleskap, store svingninger og ustabil temp. Men når jeg nå har gjæringskaret inne og med proben tapet til karet, så ligger temperaturen stabilt og fint.Sliter litt med et nytt gjæringsskap! Jeg har kjøpt en ITC-310-T fra bryggselv, kobla det til en 200w frostvakt fra Biltema og satt det i et lite ITT-kjøleskap av heller eldre dato.
Nå prøvekjører jeg det tomt, og jeg opplever svingninger på 2 grader, noe som er uønska. Målet er 12C, øvre og nedre grense er satt til hhv. 12.5 og 11.5 (Heater/cooler differential value 0.5C hver vei), kompressor kjører på 3 minutter delay. Både kjøleskap og frostvakt står på maks, så det er ingen andre termostater som slår inn. Det går opp til 14 og ned til 10 før temperaturen snur, dette er for mye!
Nå er jo dette lufttemperaturen da, det er mulig det er altfor flyktig til å holde styring på. Om jeg prøvekjører med ei bøtte vann, vil sviningene i bøtta da være små?
Alt er jo "etter oppskrifta", så jeg føler jeg er litt dum og overser noe... Er det så enkelt at når det kommer 10-12 liter væske med relativt gode varmelagrinskapasiteter, så vil dette føre til at svingningene kommer ned på et akseptabelt nivå? Jeg vil gjerne ha så lang forsinkelse på kjøleskapet som mulig, sånn at kompressoren ikke står og går for mye.
Jepp jepp. Mål tempratur på gjæringkaret ikkje i lufta.Hadde samme problem med mitt nyeste kjøleskap, store svingninger og ustabil temp. Men når jeg nå har gjæringskaret inne og med proben tapet til karet, så ligger temperaturen stabilt og fint.