Tråden for dumme spørsmål.

Spørsmål angående gjæringsskap: Hvordan gjør dere det når dere måler tempen i ølet? Har en ITC 308 jeg ikke har testet skikkelig enda, men hvordan skal sensoren plasseres for å få best mulig måling fra ølet? Og hvilke innstillinger pleier man å ha på slike instrument? Da tenker jeg mest på øvre og nedre grense, og delay
 
Er det vanlig å gå fra 1.053 til 1.006 på 5 dager med US-05? Overflaten så også litt ulik det jeg er vandt med fra f.eks WLP007, der jeg stort sett bare ser litt humleoljer etter stormgjæringen.


Vis vedlegget
 
Gjæringskaka ser normal ut, og det meste av stormgjæringen vil være over på de første dagene. 1.006 var noe lavt, har du hatt sukker i oppskriften din? Det ser i hvert fall ikke unaturlig ut i mine øyne :) Men lukk igjen lokket !!!
 
Det var en halv kilo sukker i oppskriften, men jeg forventet likevel en FG på 1.010. Mesket på 66 grader og lot det synke til 62 i løpet av 7 timer. Med andre gjærtyper har dette gitt meg en FG på 1.015 ved bruk av Mauribrew Draught, så jeg syns det ble noe lavt til tross for sukkeret. :) Jeg har rotet vekk lokket. :rolleyes:
 
Det var egentlig det jeg regnet med. :) Det skal forhåpentligvis bli en frisk og lettdrikkelig sommerøl, så lite fylde passer seg kanskje? :)
 
rød er rød og brun er brun
amber er egentlig ravgul,
men i ølverden er amber også rød
Takk for svar. :) Om det finnes noen EBC-tall for disse grensene, så er det også fint. Jeg tenker sånn i forhold til typeriktighet og slikt. Grunnen til at jeg spør er at jeg mistenker at min red ale egentlig er en brown ale, men det kommer jo litt an på lyset.
 
Irish red ale: 17-35 EBC
Amber ale: 19,7-33,5 EBC
Northern English Brown ale: 23-43 EBC
Southern English BA: 37-69 EBC
American BA : 19-33 EBC

(fra Beersmith)
 
Tilbake
Topp