Tråden for dumme spørsmål.

Hei!

Usikker på om dette er riktig tråd, men jeg prøver meg.

Jeg er fullstendig nybegynner, og forsøker å skaffe meg oversikt over hva jeg trenger for å begynne med BIAB. I den forbindelse ser jeg på spiralkjøler. Forstår det slik at dette er nokså essensielt hva gjelder å få riktig temperatur. Bryggselv.no sin billigste koster 1290, mens Ølbrygging.no har en til 630. Klarer jeg meg like godt med den billigste?

Det virker som at man trenger så mye forskjellige småting at det er like greit å kjøpe en utstyrspakke. Jeg har lett litt, og kommet over denne fra Vestbrygg til 1599. Er dette en grei pris, og er dette alt jeg trenger? For øvrig kan jeg snu spørsmålet, og spørre om den pakken inneholder mer enn jeg trenger.

Jeg har allerede kjele. Forutsatt at jeg kjøper en av disse pakkene pluss en spiralkjøler, er det eneste jeg mangler da en meskepose?

Målet er - eller var ihvertfall - å gjøre det så enkelt og billig som mulig. Lurer for øvrig også på hva som er poenget med kran på kjelen. Klarer jeg meg uten dette?

På forhånd takk, dette er litt overveldende å komme igang med!

Hei. Jeg er nybegynner BIAB-brygger selv. Jeg har kjele uten kran, men så er min kjele kun 18 liter og i den brygger jeg batcher som er rundt 13-14 liter ferdig til gjæring. Det gjør at jeg kan håndtere å helle fra den, og det fungerer også med hevert hos meg.

Jeg kikket litt på pakka du lenker til, og den ser vel OK ut, den. Rabatten er vel ikke så mye å skryte av i forhold til å kjøpe enkeltdeler, så om du f.eks. har noe fra før, så kan man vurdere litt. Du kan også vurdere om du skal ha hevert. Jeg bruker hevert fra gjæringsbøtte til bøtta jeg flasker fra som har kran, men jeg vet også at flere sverger til kun kraner. Første batchen jeg lagde hadde jeg faktisk ingen kraner, men jeg fant ut at jeg synes det var litt styrete med å ta flaskefylleren av og på heverten. Det som er bra med den pakka er at den har bordkorker. Alle jeg har snakket med sier at håndkorkerne er helt håpløse (jeg gikk rett på en solid bordkorker).

Jeg vil også anbefale at du skaffer en 10 ml plastsprøyte på nærmeste apotek. Veldig fin for å dosere Starsan. Personlig har jeg også skaffet en pakke med vinylhansker på Europris og bruker briller når jeg håndterer slike kraftige, konsentrerte kjemikalier som det der.
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: JBK
Hei!

Usikker på om dette er riktig tråd, men jeg prøver meg.

Jeg er fullstendig nybegynner, og forsøker å skaffe meg oversikt over hva jeg trenger for å begynne med BIAB. I den forbindelse ser jeg på spiralkjøler. Forstår det slik at dette er nokså essensielt hva gjelder å få riktig temperatur. Bryggselv.no sin billigste koster 1290, mens Ølbrygging.no har en til 630. Klarer jeg meg like godt med den billigste?

Det virker som at man trenger så mye forskjellige småting at det er like greit å kjøpe en utstyrspakke. Jeg har lett litt, og kommet over denne fra Vestbrygg til 1599. Er dette en grei pris, og er dette alt jeg trenger? For øvrig kan jeg snu spørsmålet, og spørre om den pakken inneholder mer enn jeg trenger.

Jeg har allerede kjele. Forutsatt at jeg kjøper en av disse pakkene pluss en spiralkjøler, er det eneste jeg mangler da en meskepose?

Målet er - eller var ihvertfall - å gjøre det så enkelt og billig som mulig. Lurer for øvrig også på hva som er poenget med kran på kjelen. Klarer jeg meg uten dette?

På forhånd takk, dette er litt overveldende å komme igang med!
Det er ikke så mye du MÅ ha for å komme igang, her er et par tråder som diskuterer litt om emnet
https://forum.norbrygg.no/threads/helt-ny-usikker-pa-hva-man-starter-med.31818/#post-331044
https://forum.norbrygg.no/threads/hjelp-til-utstyr.18257/
https://forum.norbrygg.no/threads/forvirret-nybegynner.21048/

Og det viktigste av alt dersom du er opptatt av at ølet skal bli av bra kvalitet
https://forum.norbrygg.no/threads/hjelp-til-startpakke.18169/#post-179165

Lykke Til!

Edit: sikkert fint om en admin kan fikse denne linken i Norbrygg FAQ'en
http://norbrygg.no/faq-ofte-spurte-sporsmal/index.php?option=com_content&task=view&id=45&Itemid=34
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: JBK
Hva er fornuftig delay på kompressor? InkBird har vel 3 min som standardinnstilling. Er det lite? Passelig?
Jeg bruker 10 da jeg er opptatt av at ting skal vare lengst mulig, det er bra å tenke på miljøet og hvor mye CO2 det koster å produsere et kjøleskap. Ev. så er jeg bare gjærrig...;)

Seriøst, har en svoger som er kjølemaskinist men har aldri spurt om akkurat dette. Tenker på at jo mindre kjøleskapet går, jo bedre er det. Du kan jo måle på hvor mye temperaturen i ølet ditt i værste fall rekker å stige på 10 i forhold til 3 minutter. Det har jeg gjort og er meget komfortabel med 10 minutter forsinkelse i værste fall på kjølingen i mitt oppsett. Mange liter øl har stor termisk masse og svingninger man gjerne ser vist i fine grafer er ofte målefeil pga. at temperatur proben ikke er isolert godt nok fra omgivelsene, og de reflekterer gjerne ikke de reelle svingninger i temperaturen på ølet.
 
Har kjøpt ny tappeslange på en bryggebutikk. Den er noe tykkere enn det som er vanlig, noe som gjør at det skummer alt for mye. Hjelper det å gjøre slangen kortere?
 
Har kjøpt ny tappeslange på en bryggebutikk. Den er noe tykkere enn det som er vanlig, noe som gjør at det skummer alt for mye. Hjelper det å gjøre slangen kortere?
Lenger slange mindre skumm. Tynnere slange mindre skum.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Har en lagerøl som gjærer med wlp820, utrooooolig treig. Jeg bare lurte litt sånn teoretisk sett mtp usmaker o.l, finnes det en maksgrense for hvor lenge et øl kan/bør gjære? min har gjæret i 3,5 uke og det plopper enda, den er nede i 1020 nå. Den står i kjelleren der det er 7-8*C i rommet, har vært på ca. 12 grader hele tiden.
 
Har en lagerøl som gjærer med wlp820, utrooooolig treig. Jeg bare lurte litt sånn teoretisk sett mtp usmaker o.l, finnes det en maksgrense for hvor lenge et øl kan/bør gjære? min har gjæret i 3,5 uke og det plopper enda, den er nede i 1020 nå. Den står i kjelleren der det er 7-8*C i rommet, har vært på ca. 12 grader hele tiden.
Vist du får det til vil eg anbefale deg å øke tempratur til 16 grader i 3-4 dager for så å kjøle ned å tappe. Men husk nå på at plopp plopp ikke er noke inndeksjon på gjæring [emoji2]

NB
Mål fg over nokre dager er du usikker

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Neida, jeg vet det. Har satt den opp til 15+, flasker den over helga uansett tenker jeg, dritlei denne ølen som aldri blir ferdig :)
 
1. Hvis et hydrometer viser 1.004 på vann fra springen på 20°, hvordan bør jeg forholde meg til det? (Alt var selvfølgelig rengjort.) Skal jeg trekke fra 4 på alle andre målinger da? Er hydrometeret ubrukelig?
Testet det samme for et år siden, da viste det 1.002. Skyldes det at vannet eller hydrometeret har forandret seg?

2. Når man tapper øl fra gjæringskar for å måle sg, skal det "hvile" for at co2 skal slippe ut før man måler?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tar alt brulosopher sier med en klype salt, er ikke alltid testene hans er helt gjennomtenkt og godt utført.
Men han skal ha for at han utfører dem, bra noen gidder.
Fant dette perle sitatet fra Marshall Schott aka Brulosopher idag, datert 22 april i år

Precisely. In over 500 batches brewed, I’ve had a single beer stall on me, and it was a regular OG Porter that I later realized I used too much Brown Malt in. Besides that, whether under-pitching or not, I get great attenuation. Oh, and I’ve never (ever) used O2 on my beers, regardless of OG.

 
Hei, helt fersk så dette er sikkert et dumt spørsmål. Har en Grainfather og tilbehørspakke med gjæringsdunker etc. Kjøpte en American Pale Ale pakke fra SAGA hos Europris som jeg tenkte kunne være en grei start. I bruksanvisningen står det at man skal blande dette direkte i gjæringsdunk, men jeg vil jo helst teste Grainfather'n min. Det står at man først skal myke opp maltet, tømme det i karet, ha i 3 liter kokende vann og sukkeret. Ha i 20 liter kaldt vann og rør godt. Det er vel denne prosessen jeg kan bruke maskina til. Uten at jeg eksperimenterer meg til fiasko på 1. forsøk, kan noen forklare meg hvordan? :)

Det står at humla skal oppi etter ca 7 dagers gjæring, men med maskina skal de vel has oppi under koking?

Så grønn :/
 
Det står at humla skal oppi etter ca 7 dagers gjæring, men med maskina skal de vel has oppi under koking?
Glemte å svare på denne: I dette settet er ekstrakten ferdig humlet for deg, du bare blander den ut med vann så har du «ferdig kokt» vørter. Humle på 7 dager er for tørrhumling, og skal ganske riktig i gjæringskaret på gitt tidspunkt – bør ikke ligge i karet lengre enn 7 dager før du flasker, så juster tørrhumling ift planlagt flaskedag.
 
Kjøp et ekstra gjæringskar og sett Europris-ølet ditt til gjæring i det. Så finner du øl basert på all grain (maltet korn), kjøper råvarene og setter i gang med bryggingen på Grainfather.

Dedikerte bryggebutikker har ferdige råvaresett og oppskrifter for slik brygging.
 
Etter 2 uker til karboneringen, er ølet mer eller mindre dødt, kun et lite pfft når korken ble jekket. 24 l vørter ble gjæret med 2 poser pure pitch WLP007 med en OG på 1064. Dette var nok iht ekspertisen. Gjæret fra 18 til 22 grader over 3 uker med FG 1015. Så cold crash og omstikk med sukkerlake 6 gr pr l. Målte dessverre ikke SG ved karboneringsstart, men er nå på 1020. Har det noen hensikt å utfordre tolvmodigheten min lengre eller dra av korkene, tilsette gjær og starte ny karbonering. Det er tilsynelatende nok gjærbart sukker i flaskene. Jeg har i ettertid blitt oppmerksom på at WLP007 ikke er den beste til karbonering.
Noen råd/idéer? CBC-1 og i så fall hvor mye pr liter?

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Før jeg gjør no dumt når jeg skal flaske imorgen
jeg kan karbonere naturlig på en to liters growler
med 6 g/L sukker?
 
Tilbake
Topp