Hei!
Usikker på om dette er riktig tråd, men jeg prøver meg.
Jeg er fullstendig nybegynner, og forsøker å skaffe meg oversikt over hva jeg trenger for å begynne med BIAB. I den forbindelse ser jeg på spiralkjøler. Forstår det slik at dette er nokså essensielt hva gjelder å få riktig temperatur. Bryggselv.no sin billigste koster 1290, mens Ølbrygging.no har en til 630. Klarer jeg meg like godt med den billigste?
Det virker som at man trenger så mye forskjellige småting at det er like greit å kjøpe en utstyrspakke. Jeg har lett litt, og kommet over denne fra Vestbrygg til 1599. Er dette en grei pris, og er dette alt jeg trenger? For øvrig kan jeg snu spørsmålet, og spørre om den pakken inneholder mer enn jeg trenger.
Jeg har allerede kjele. Forutsatt at jeg kjøper en av disse pakkene pluss en spiralkjøler, er det eneste jeg mangler da en meskepose?
Målet er - eller var ihvertfall - å gjøre det så enkelt og billig som mulig. Lurer for øvrig også på hva som er poenget med kran på kjelen. Klarer jeg meg uten dette?
På forhånd takk, dette er litt overveldende å komme igang med!
Hei. Jeg er nybegynner BIAB-brygger selv. Jeg har kjele uten kran, men så er min kjele kun 18 liter og i den brygger jeg batcher som er rundt 13-14 liter ferdig til gjæring. Det gjør at jeg kan håndtere å helle fra den, og det fungerer også med hevert hos meg.
Jeg kikket litt på pakka du lenker til, og den ser vel OK ut, den. Rabatten er vel ikke så mye å skryte av i forhold til å kjøpe enkeltdeler, så om du f.eks. har noe fra før, så kan man vurdere litt. Du kan også vurdere om du skal ha hevert. Jeg bruker hevert fra gjæringsbøtte til bøtta jeg flasker fra som har kran, men jeg vet også at flere sverger til kun kraner. Første batchen jeg lagde hadde jeg faktisk ingen kraner, men jeg fant ut at jeg synes det var litt styrete med å ta flaskefylleren av og på heverten. Det som er bra med den pakka er at den har bordkorker. Alle jeg har snakket med sier at håndkorkerne er helt håpløse (jeg gikk rett på en solid bordkorker).
Jeg vil også anbefale at du skaffer en 10 ml plastsprøyte på nærmeste apotek. Veldig fin for å dosere Starsan. Personlig har jeg også skaffet en pakke med vinylhansker på Europris og bruker briller når jeg håndterer slike kraftige, konsentrerte kjemikalier som det der.
Sist redigert: