erikraude
Norbrygg-medlem
Dere har nok kasta bort en del sukker i det kornet dere kasta, og dere får antakelig en høyere sukkerkonsentrasjon (OG) i de 17 literne enn det som var planen. Det betyr sterkere øl, om det er krise eller ikke kommer vel an på øyet som ser. At det blei litt mye gjær tror jeg går veldig greit. Sterkere øl trenger mer gjær uansett. Pass på temperatur, nå, så blir det bra.Heisann. Mine første tråd her og ville satt pris på litt hjelp på vårt første brygg - ekte nybegynnerspørsmål.
Vi kjøpte Brewcrafter 25 med Tysk Pilsner som førstebrygg(uviten). Se vedlegg for oppskrift.
Under meskeprosesen gikk alt greit til vi skulle spyle resten av kornet med vann ca 78 grader. Her brukte vi for lite vann så nå sitter det ca 17 liter i gjæringskaret. Ihht oppskriften skulle vi hatt 25 liter. Ja, vi lærer av våre feil....
I gjæringskaret tilsatte vi begge gjæringsposene som kom med settet(tilpasset 25 liter brygg). Nå står karet for gjæring i boden i 15-16 grader(i oppskrift: 10-15 grader). Hvordan vil våre feil påvirke sluttresultatet? Er det håp?
Edit: Det med temperatur ville jeg vært mer bekymra for. Gjæren genererer varme, og 10-15 C er ment i karet, ikke rommet. Det kan bli et problem. Ikke at det ikke blir øl, men at det ikke blir godt.