Tråden for dumme spørsmål.

Har lest om mye problemer med slike flasker, og at de generelt ikke anbefales. I tillegg til å potensielt ikke være tette, mener jeg også å ha sett at visse typer (Lade Gård?) har tynt glass som lettere knuser ved korking.
Har brukt ca 8 stk av ladegård sine flasker i 3 brygg. Ingen problem med dem (enda) bruker bordkorkemaskin om det har noe å si. :)

Har brukt ca 8 stk av ladegård sine flasker i 3 brygg. Ingen problem med dem (enda) bruker bordkorkemaskin om det har noe å si. :)

Jeg prøvde en gang, og fikk ikke korken til å sitte skikkelig. (Jeg kunne vri på den). Så nei, jeg hadde ikke tatt sjansen - annet enn i nødsfall. Og jeg hadde i alle fall drukket de flaskene først.

Dessuten er det ølet der ikke noe videre. Ladegårdens, mener jeg. Ja, ja - min smak, selvfølgelig.

Jeg prøvde en gang, og fikk ikke korken til å sitte skikkelig. (Jeg kunne vri på den). Så nei, jeg hadde ikke tatt sjansen - annet enn i nødsfall. Og jeg hadde i alle fall drukket de flaskene først.

Dessuten er det ølet der ikke noe videre. Ladegårdens, mener jeg. Ja, ja - min smak, selvfølgelig.
Enig med at de ikke er noe spesielt. Lager bedre selv! Og det er det som er kjekt med denne hobbyen

Da var tiden kommet for et nytt spørsmål på en ny hendelse. Laget en dobbel ipa som ble satt på gjæring lørdag 13mai, har sjekket karet hver dag. I dag når jeg sjekket så bulet lokket, og jeg oppdaget at gjærlåsen var tett av noe som for meg ser ut som humle. Skiftet gjærlås. Kan jeg risikere noe her?

Ja, her risikerer du å få et meget godt øl ut av seansen! Jeg tror med andre ord det går helt greit. Har glemt å åpne blow off tuben et par ganger, men det har alltid endt opp med godt øl!

Da var tiden kommet for et nytt spørsmål på en ny hendelse. Laget en dobbel ipa som ble satt på gjæring lørdag 13mai, har sjekket karet hver dag. I dag når jeg sjekket så bulet lokket, og jeg oppdaget at gjærlåsen var tett av noe som for meg ser ut som humle. Skiftet gjærlås. Kan jeg risikere noe her?

Nei , helt normalt [emoji1303]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Grans har forresten bytta flasker og korker på Lade Gaard serien sin, etter noe problem med utette korker. Så nå er det slutt på twist off derfra og ølen smaker mye bedre enn tidligere.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Hvorfor står det ikke sukker bakpå Two Captains flaskene? Originalen var da brygget med demerara sukker

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg tenkte å brygge for første gang på Søndag. Det jeg er mest usikker på er gjæringen. Jeg har funnet ut at det er 13 grader i kjelleren, og mellom 20-21 grader i resten av huset. Dersom det skal gjæres på 18-21 grader, er det da greit med 13 grader i rommet? Så vidt jeg har forstått kan det være opp til 5 grader høyere temperatur i gjæringskaret enn i rommet, så slik sett skulle jeg vel akkurat treffe?

Tempen stiger ikke før gjæringen er i gang,det kan ta fra noen timer til par 3 dager før gjæringen er i gang..

Jeg tenkte å brygge for første gang på Søndag. Det jeg er mest usikker på er gjæringen. Jeg har funnet ut at det er 13 grader i kjelleren, og mellom 20-21 grader i resten av huset. Dersom det skal gjæres på 18-21 grader, er det da greit med 13 grader i rommet? Så vidt jeg har forstått kan det være opp til 5 grader høyere temperatur i gjæringskaret enn i rommet, så slik sett skulle jeg vel akkurat treffe?

Det kommer an på hva slags gjær det er snakk om. Noen alegjærtyper jobber på 13 grader, som wlp001/US-05, Nottingham og kølschgjær (wlp029). Hvis det dreier seg om en APA eller IPA på US-05 (sikkert det vanligste å brygge), så sett den i kjelleren, og blås i det med 18 grader. Temperaturen kommer sikkert opp i 15-16 grader i dunken under den mest aktive fasen av gjæringa, og når temperaturen begynner å vise tendenser til å synke, kan du ta den opp i romtemperatur for å gjøre seg ferdig. Om mulig, så prøv å mekke et mellomsteg. Du vil få et reint og godt øl.

Snakker vi om engelsk alegjær, er det nokså tricky å få det til med de alternativene du har.

Det kommer an på hva slags gjær det er snakk om. Noen alegjærtyper jobber på 13 grader, som wlp001/US-05, Nottingham og kølschgjær (wlp029). Hvis det dreier seg om en APA eller IPA på US-05 (sikkert det vanligste å brygge), så sett den i kjelleren, og blås i det med 18 grader. Temperaturen kommer sikkert opp i 15-16 grader i dunken under den mest aktive fasen av gjæringa, og når temperaturen begynner å vise tendenser til å synke, kan du ta den opp i romtemperatur for å gjøre seg ferdig. Om mulig, så prøv å mekke et mellomsteg. Du vil få et reint og godt øl.

Snakker vi om engelsk alegjær, er det nokså tricky å få det til med de alternativene du har.
Takk for svar. Gjæren er Safbrew WB-06, og skal brukes til en Weissbier, så jeg er litt usikker på om det faller inn under noe av det du nevner.

Kan det eventuelt være mulig å isolere gjæringskaret med et liggeunderlag e.l. for å få temperaturen opp noen grader?

Sist redigert:
Mener jeg har startet wb06 på 13 grader og det har gått greit.
Men du får nok ikke en typisk weiss med denne og trolig ikke noen andre tørrgjærer heller.
Så vil du ha en mer typeriktig bør gjæren byttes til ferskgjær.
Hvordan disse er nede på 13C vet jeg ikke. @Miguel har kanskje tanker om dette.

Men du får nok ikke en typisk weiss med denne og trolig ikke noen andre tørrgjærer heller.

De tørre? Har brukt wb-06 og m20 på 17 grader og det ga ikke noe weiss-preg som var verdt å skrive hjem om.

Jeg lot WLP380 gjøre unna hovedgjæringa på 14 grader i dunken, og fikk den beste weissbieren jeg har laget så langt. (Det var også den første med dekoksjon, så det bidro nok kraftig). Det som blir spesielt, er at du får tydelig nellik ved siden av bananen - altså flott balanse mellom de to - så hvis du elsker bananbomber, må du gjære høyere.

Hvis du kjøler ned til 12 før du tilsetter gjæren - som må ha samme temperatur - og setter dunken i et rom som holder 13 grader, får du nok en ganske rolig gjæring, som ikke drar temperaturen så voldsomt opp. Jeg ville gått for det. Du får et godt øl - sjøl om du antakelig får noe relativt nøytralt med den tørrgjæren. (Det siste er basert på hva Miguel sier. Jeg har ikke brukt den.)

Tilbake
Topp