Etter kok er rimelig å anta, for da er jo vørteren ferdig.
Ja sikkert. Sjøl om volum før kok kanskje blir meir nøyaktig. Eg brukte før kok, så eg får nok ein velhumla pils.
Etter kok er rimelig å anta, for da er jo vørteren ferdig.
Ja sikkert. Sjøl om volum før kok kanskje blir meir nøyaktig. Eg brukte før kok, så eg får nok ein velhumla pils.
Eg ser poenget. Finns det eigentleg noko metode eller apparat for å måle IBU i eit ferdig øl?
Eg ser poenget. Finns det eigentleg noko metode eller apparat for å måle IBU i eit ferdig øl?
ikkje noko billeg utstyr å få kjøpt på Ebay altså?
Tinseth sin formel regner med "volume of finished beer in liters".Ja sikkert. Sjøl om volum før kok kanskje blir meir nøyaktig. Eg brukte før kok, så eg får nok ein velhumla pils.
IBU-beregninger slår meg som ekstremt tvilsomme greier. Det interesserer meg egentlig fint lite hvor mange IBUer ølet mitt "egentlig" har, så lenge jeg ikke kan måle med et instrument som gir et entydig svar. Men når jeg bruker brewersfriendkalkulatoren- jeg kunne like gjerne brukt en en annen - får jeg ut et tall, og siden jeg alltid bruker denne kakulatoren, lærer jeg meg etter hvert hva dette tallet betyr for meg, og da er det et nyttig verktøy.
Jeg er helt enig med deg Finn, eller nesten, de er ikke tvilsomme de bare har en god del forutsetninger som vi enten ikke er klar over eller vi ignorerer.
Mr. Tinseth:
"The numbers 1.65 and 0.000125 are empirically derived to fit my data. The number 0.04 controls the shape of the utilization vs. time curve. The factor 4.15 controls the maximum utilization value--make it smaller if your kettle utilization is higher than mine.
I'd suggest fiddling with 4.15 if necessary to match your system; only play with the other three if you like to muck around. I make no guarantees if you do.
The really cool thing about these new equations is that they are easily customizable. I believe the basic form is correct; by playing with the different factors, different brewers should be able to make them fit their breweries perfectly."
Så disse formlene vi benytter for å beregne IBU er faktisk avhengig av hvordan mitt eget bryggeri er satt opp. Og så lenge jeg ikke kan kontrollmåle med et instrument blir det bare et tall. MEN det gir et tall som gir mening i den forstand at vi kan da regne på om ølet blir mer eller mindre bittert (for å si det veldig enkelt) og over tid lære hva dette betyr.
Tinseth vet at disse formlene stemmer og gir korrekt IBU for det oppsettet han brukte når han gjorde denne forskningen:
"I've been lucky enough to have access to some handy tools and knowledgable friends at the USDA hop labs and the Flavor Perception labs at Oregon State University. Over the years I've read a lot of scientific papers on the subject and had quite a few worts and beers analyzed."
Kjøpte pH-papir på nett. Det kan se ut som springvannet som i kommunens opplysninger skal holde en pH på 8 er svakt syrlig med en pH rundt 6.4. Er dette normalt? Kan pH endre seg så drastisk gjennom rørene?
Kjøpte pH-papir på nett. Det kan se ut som springvannet som i kommunens opplysninger skal holde en pH på 8 er svakt syrlig med en pH rundt 6.4. Er dette normalt? Kan pH endre seg så drastisk gjennom rørene?
Jeg skal forsøke igjen. Det er uansett ikke krise. Jeg skal bruke 3 brygg framover på bare å måle, og så skal jeg vurdere om jeg må begynne med vannjustering.
Uten at jeg kan si noe annet en at jeg har en boks :
Ikke brukt den selv enda.
https://m.bryggselv.no/vannjustering/700002/5-2-ph-stabilizer-450g
Tipper dette er mer aktuelt om du har moderat/hardt vann.
Sent from my iPhone using Tapatalk