Tråden for dumme spørsmål.

Ja sikkert. Sjøl om volum før kok kanskje blir meir nøyaktig. Eg brukte før kok, så eg får nok ein velhumla pils.
Tinseth sin formel regner med "volume of finished beer in liters".
Altså liter etter kok. Det er mengde vørter, vørterstyrke, koketid og alfa-acid styrken på humlen som inngår i formlene for å beregne IBU.
Når man regner styrke på vørteren, som virker inn på utnyttelsen man får av humlen, skal man regne gjennomsnittlig styrke i den tiden humlen koker: "The Bigness factor accounts for reduced utilization due to higher wort gravities. Use an average gravity value for the entire boil to account for changes in the wort volume"

Masse, deilig nerde-info her: http://realbeer.com/hops/research.html
 
IBU-beregninger slår meg som ekstremt tvilsomme greier. Det interesserer meg egentlig fint lite hvor mange IBUer ølet mitt "egentlig" har, så lenge jeg ikke kan måle med et instrument som gir et entydig svar. Men når jeg bruker brewersfriendkalkulatoren- jeg kunne like gjerne brukt en en annen - får jeg ut et tall, og siden jeg alltid bruker denne kakulatoren, lærer jeg meg etter hvert hva dette tallet betyr for meg, og da er det et nyttig verktøy.
 
IBU-beregninger slår meg som ekstremt tvilsomme greier. Det interesserer meg egentlig fint lite hvor mange IBUer ølet mitt "egentlig" har, så lenge jeg ikke kan måle med et instrument som gir et entydig svar. Men når jeg bruker brewersfriendkalkulatoren- jeg kunne like gjerne brukt en en annen - får jeg ut et tall, og siden jeg alltid bruker denne kakulatoren, lærer jeg meg etter hvert hva dette tallet betyr for meg, og da er det et nyttig verktøy.

Jeg er helt enig med deg Finn, eller nesten, de er ikke tvilsomme de bare har en god del forutsetninger som vi enten ikke er klar over eller vi ignorerer.

Mr. Tinseth:
"The numbers 1.65 and 0.000125 are empirically derived to fit my data. The number 0.04 controls the shape of the utilization vs. time curve. The factor 4.15 controls the maximum utilization value--make it smaller if your kettle utilization is higher than mine.
I'd suggest fiddling with 4.15 if necessary to match your system; only play with the other three if you like to muck around. I make no guarantees if you do.
The really cool thing about these new equations is that they are easily customizable. I believe the basic form is correct; by playing with the different factors, different brewers should be able to make them fit their breweries perfectly.
"

Så disse formlene vi benytter for å beregne IBU er faktisk avhengig av hvordan mitt eget bryggeri er satt opp. Og så lenge jeg ikke kan kontrollmåle med et instrument blir det bare et tall. MEN det gir et tall som gir mening i den forstand at vi kan da regne på om ølet blir mer eller mindre bittert (for å si det veldig enkelt) og over tid lære hva dette betyr.

Tinseth vet at disse formlene stemmer og gir korrekt IBU for det oppsettet han brukte når han gjorde denne forskningen:
"I've been lucky enough to have access to some handy tools and knowledgable friends at the USDA hop labs and the Flavor Perception labs at Oregon State University. Over the years I've read a lot of scientific papers on the subject and had quite a few worts and beers analyzed."
 
Jeg er helt enig med deg Finn, eller nesten, de er ikke tvilsomme de bare har en god del forutsetninger som vi enten ikke er klar over eller vi ignorerer.

Mr. Tinseth:
"The numbers 1.65 and 0.000125 are empirically derived to fit my data. The number 0.04 controls the shape of the utilization vs. time curve. The factor 4.15 controls the maximum utilization value--make it smaller if your kettle utilization is higher than mine.
I'd suggest fiddling with 4.15 if necessary to match your system; only play with the other three if you like to muck around. I make no guarantees if you do.
The really cool thing about these new equations is that they are easily customizable. I believe the basic form is correct; by playing with the different factors, different brewers should be able to make them fit their breweries perfectly.
"

Så disse formlene vi benytter for å beregne IBU er faktisk avhengig av hvordan mitt eget bryggeri er satt opp. Og så lenge jeg ikke kan kontrollmåle med et instrument blir det bare et tall. MEN det gir et tall som gir mening i den forstand at vi kan da regne på om ølet blir mer eller mindre bittert (for å si det veldig enkelt) og over tid lære hva dette betyr.

Tinseth vet at disse formlene stemmer og gir korrekt IBU for det oppsettet han brukte når han gjorde denne forskningen:
"I've been lucky enough to have access to some handy tools and knowledgable friends at the USDA hop labs and the Flavor Perception labs at Oregon State University. Over the years I've read a lot of scientific papers on the subject and had quite a few worts and beers analyzed."

Mao., så kan man i alle fall regne med at så lenge man har faste rutiner man følger, og bruker den samme kalkulatoren hele tida (mener å vite at brewersfriend bruker Tinseth?), så vil man ha konsistens i de IBUtallene man forholder seg til - og det er jo det som er viktig.

Men å sammenligne egne tall med andres, eller å være sikker på at egne tall er "riktige", virker fremdeles temmelig umulig, så lenge man ikke har den tilgangen på korreksjon som Tinseth hadde. Det blir for mange faktorer.

En helt annen sak er at sjølve utgangspunktet, nemlig kunnskapen om alfasyreinnholdet i den humla vi bruker, også er nokså usikkert. Du sitter der med en pose humle høstet i 2014. Det står et tall på den, men .... :p. Igjen; man må bare foreta samme type korreksjon hele vein, og håpe at det blir riktig.
 
Sist redigert:
Kjøpte pH-papir på nett. Det kan se ut som springvannet som i kommunens opplysninger skal holde en pH på 8 er svakt syrlig med en pH rundt 6.4. Er dette normalt? Kan pH endre seg så drastisk gjennom rørene?
 
Kjøpte pH-papir på nett. Det kan se ut som springvannet som i kommunens opplysninger skal holde en pH på 8 er svakt syrlig med en pH rundt 6.4. Er dette normalt? Kan pH endre seg så drastisk gjennom rørene?

Her må noe være galt. Jeg tror 6,4 er nede der hvor det er fare for korrosjonsskader på rør, og det kan da ikke være riktig. Særlig ikke siden kommunen sjøl oppgir 8, som er ganske mye i alkalinsk retning. Jeg ville stolt mindre på de stripsene du har kjøpt på nett enn på kommunens opplysninger.
 
Kjøpte pH-papir på nett. Det kan se ut som springvannet som i kommunens opplysninger skal holde en pH på 8 er svakt syrlig med en pH rundt 6.4. Er dette normalt? Kan pH endre seg så drastisk gjennom rørene?

Kan beholder du målte i/fra være påvirket av noe surt? . 6.4 er lavt , men ikke direkte farlig. (Cola er 2,49 og melk 6,78 som å måle noe med referanse)

Sitter i disse dager å nerder meg opp på vann og vannkvalitet (grunnet brygging selvsagt )
Nedre grense for PH i drikkevann er 6.5. Mål engang til. Oppgir kommunen at det her er andre veien.. altså mot 8.. er det feil et sted.. få på sikkelig lys å sjekk stripsa på nytt.. evnt med andre strips. Hørtes lavt ut.
Sjekk en i cola og en i feks melk / kjøpevann og se om de stemmer. Da kan du verifisere om det er feil på strips..



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Skal teste melk senere. Beholder var vasket målebeger av rustfritt stål. Testet med 2 ulike papirstrips, siden 6.4 er i utkanten av det første papiret (de har begrenset range).

Testet for øvrig mesken (lys pils), og den ligger ca rundt 5.4-5.6 omtrent (10 min inn i meskingen og kjølt til ca 20 grader).
 
Sist redigert:
Uten at jeg kan si noe annet en at jeg har en boks :
Ikke brukt den selv enda.

https://m.bryggselv.no/vannjustering/700002/5-2-ph-stabilizer-450g

Tipper dette er mer aktuelt om du har moderat/hardt vann.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Den der er det liten vits i. Du skal ha nokså spesielle vannforhold for at det skal gi mening å bruke det.

Stoffet har vært diskutert her flere ganger. Tror dette er den siste: https://forum.norbrygg.no/threads/vannjustering-med-ph5-2-stabilizer.32869/#post-343891

Kjøpte du det på Bryggselv? Det er uansett dårlig gjort å selge det stoffet der uten å gjøre oppmerksom på at det er ubrukelig for de aller fleste. De som selger det, veit det sannsynligvis veldig godt.
 
Tilbake
Topp