Tråden for dumme spørsmål.

Hei,
Vi skal sette to brygg i morgen - ett vi har satt en del før, enkel hvete. Det andre er helt nytt for oss og jeg ble lettere panisk når jeg nå kom hjem og leste ordentlig på oppskriften. Det er snakk om meksikansk lager fra Bryggselv. Alt vi har brygget tidligere har vært 14 dagers gjæring på rundt 16-17 grader, og det er jo både enkelt og greit. Denne derimot har 10 dager på 10 grader, 7 dager på 16 grader og 14 dager på 1 grad. Det å få til 1 grad i begynnelsen av juni vil jeg anta blir et problem i boden hvor det står.....

Har noen noe gode tips til hva vi kan gjøre - gjerne både forkorting av gjæringstid og temperatur?

Malten som er i er:
3 kg pilsermalt
1,8 kg flaket ris
600 g vienna malt
300 g carapils

Humlen som skal i:
10 g magnum 14,1 % siste 60 min
50 g tettnang 3,3 % siste 10 min
50.g tettnang siste 0 min (?)

Gjæren er white labs WLP840 / WLP940 / W-34/70 S-23

Håper det finnes noen fine sjeler som har noen gode tips til en som nå fikk lettere panikk!
 
Hei,
Vi skal sette to brygg i morgen - ett vi har satt en del før, enkel hvete. Det andre er helt nytt for oss og jeg ble lettere panisk når jeg nå kom hjem og leste ordentlig på oppskriften. Det er snakk om meksikansk lager fra Bryggselv. Alt vi har brygget tidligere har vært 14 dagers gjæring på rundt 16-17 grader, og det er jo både enkelt og greit. Denne derimot har 10 dager på 10 grader, 7 dager på 16 grader og 14 dager på 1 grad. Det å få til 1 grad i begynnelsen av juni vil jeg anta blir et problem i boden hvor det står.....

Har noen noe gode tips til hva vi kan gjøre - gjerne både forkorting av gjæringstid og temperatur?

Malten som er i er:
3 kg pilsermalt
1,8 kg flaket ris
600 g vienna malt
300 g carapils

Humlen som skal i:
10 g magnum 14,1 % siste 60 min
50 g tettnang 3,3 % siste 10 min
50.g tettnang siste 0 min (?)

Gjæren er white labs WLP840 / WLP940 / W-34/70 S-23

Håper det finnes noen fine sjeler som har noen gode tips til en som nå fikk lettere panikk!
Det er ikke så lett å brygge med lagergjær uten skikkelig temperaturkontroll. Mitt beste tips er å kjøpe en inkbird fra brygging skaffe et gammelt kjøleskap.
 
Den der er det liten vits i. Du skal ha nokså spesielle vannforhold for at det skal gi mening å bruke det.

Stoffet har vært diskutert her flere ganger. Tror dette er den siste: https://forum.norbrygg.no/threads/vannjustering-med-ph5-2-stabilizer.32869/#post-343891

Kjøpte du det på Bryggselv? Det er uansett dårlig gjort å selge det stoffet der uten å gjøre oppmerksom på at det er ubrukelig for de aller fleste. De som selger det, veit det sannsynligvis veldig godt.

Har som du sier, ikke vært spesielt fysen på å bruke det. Står her. Er nok en bommert sånn sett. Tenkte mest på å bruke det i sommer da jeg har lovet fatter en bryggedag. Der snakker vi VELDIG HARDT vann, (grunnvann med egen brønn på bygda) Tenker det blir å ta med vann på kanner i stedet. Jaja , skal prøve det en gang. Setter nok ingen usmak i moderate mengder, men som du sier: i bløtt vann er det nok ikke mye å hente med den.

PS: En teori var at den kunne bidra til å skille ut proteiner og glukaner lettere som kunne igjen redusere kjøletåke og lage et klarere øl. Uten at det finnes noe dokumentasjon på det.
At den vil øke enzymaktiviteten? Neppe !


Det jeg egentlig skulle ha var brewers clarex til å klarne øl, men det fikk jeg jo ikke tak i.
Har lyst til å teste det på lyse øl. (Lager) Synes pils skal være klart [emoji56]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har som du sier, ikke vært spesielt fysen på å bruke det. Står her. Er nok en bommert sånn sett. Tenkte mest på å bruke det i sommer da jeg har lovet fatter en bryggedag. Der snakker vi VELDIG HARDT vann, (grunnvann med egen brønn på bygda) Tenker det blir å ta med vann på kanner i stedet. Jaja , skal prøve det en gang. Setter nok ingen usmak i moderate mengder, men som du sier: i bløtt vann er det nok ikke mye å hente med den.

PS: En teori var at den kunne bidra til å skille ut proteiner og glukaner lettere som kunne igjen redusere kjøletåke og lage et klarere øl. Uten at det finnes noe dokumentasjon på det.
At den vil øke enzymaktiviteten? Neppe !


Det jeg egentlig skulle ha var brewers clarex til å klarne øl, men det fikk jeg jo ikke tak i.
Har lyst til å teste det på lyse øl. (Lager) Synes pils skal være klart [emoji56]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg bruker det, og det har nok en viss effekt. Men krystallklar blir ikke pilsen min, nei. Er redd det må gelatin til der. Det mørke ølet mitt blir krystallklart, men altså ikke det helt lyse, der er det litt tåke igjen. Det plager meg ikke så mye, i alle fall ikke nok til at jeg gidder å coldcrashe og tilsette gelatin:).
 
Fikk en god del flasker av en venn som viste seg være slike for twist-off kork. Vil en vanlig 26mm kork klare tette godt nok her eller kan jeg bare skrote dem?
 
Har fått det tett, men har bare prøvd noen få flasker. Virker som at de kanskje er litt knotete å holde på med.
 
Ser mange lurer og spør rundt gjæring, så mulig dette har blitt svart på før. men fant ikke noe etter et raskt søk.
Vi har nå brygget vårt 7 ende brygg, og vi regner oss som veldig ferske enda, men prøver å forbedre våre prosesser litt hver gang.
Det siste brygget vårt gjæret raskere enn jeg trodde var mulig.
Vi lagde ca 70L Pale ale (Lucky Jack) og fikk en OG på 1.060 og en av våre forbedringer denne gangen var å rehydrere tørrgjæren ( 6 pk med Safale US-05) bedre enn hva vi har gjort før. Etter 2 døgn og noen timer var SG på 1.010 og den var uforandret etter 4 døgn.
Skal ha i tørrhumle som etter hva jeg har lest bør være 5 døgn i ølet før tapping. Da blir jo ølet stående 5 døgn uten vesentlig gjæring før tapping. Er dette ok?
 
Ser mange lurer og spør rundt gjæring, så mulig dette har blitt svart på før. men fant ikke noe etter et raskt søk.
Vi har nå brygget vårt 7 ende brygg, og vi regner oss som veldig ferske enda, men prøver å forbedre våre prosesser litt hver gang.
Det siste brygget vårt gjæret raskere enn jeg trodde var mulig.
Vi lagde ca 70L Pale ale (Lucky Jack) og fikk en OG på 1.060 og en av våre forbedringer denne gangen var å rehydrere tørrgjæren ( 6 pk med Safale US-05) bedre enn hva vi har gjort før. Etter 2 døgn og noen timer var SG på 1.010 og den var uforandret etter 4 døgn.
Skal ha i tørrhumle som etter hva jeg har lest bør være 5 døgn i ølet før tapping. Da blir jo ølet stående 5 døgn uten vesentlig gjæring før tapping. Er dette ok?
Det er bare bra at den står lenger. Gjerne fulle to uker totalt. På den måten får gjæra tid til å rydde opp etter seg.

Edit: Og ingen problem at det står litt før tørrhumling.
 
Noen som har luktet på disse fra Plantagen?
b0382511c4d2641f83db4f271ffbd1cc.jpg
 
Har null peiling på regulatorer men 1" rørgjenger er det trolig ikke.
Husk å ikke blande vanlige tommegjenger (f eks UNC, UNF etc) med rørgjenger (BSP, NPT etc).
 
Fikk en god del flasker av en venn som viste seg være slike for twist-off kork. Vil en vanlig 26mm kork klare tette godt nok her eller kan jeg bare skrote dem?

Har lest om mye problemer med slike flasker, og at de generelt ikke anbefales. I tillegg til å potensielt ikke være tette, mener jeg også å ha sett at visse typer (Lade Gård?) har tynt glass som lettere knuser ved korking.
 
Tilbake
Topp