Tråden for dumme spørsmål.

Altså en tabell som jeg kan printe ut og ha på korketavla mi. Det er bare for å raskt få et begrep da jeg pr nå er vant til co2-volum men prøver å gå over til g/l, da det er mer metrisk. Men er forsåvidt bare å gange volum med 1.96.
 
Gjæring i garasje med klassisk "garasjelukt" (støv osv). Vil det påvirke eller kan eg gjære der?

Og et spørsmål til: Er det verkelig no-go å flytte gjæringsbøtta undervegs i gjæringen?
 
Sist redigert:
Hei!

En falsk bunn, hvorfor er det slangenippel på enkelte varianter? Og er det slik t man MÅ ha sekundærtank til koking når man bruker falsk bunn?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei!

En falsk bunn, hvorfor er det slangenippel på enkelte varianter? Og er det slik t man MÅ ha sekundærtank til koking når man bruker falsk bunn?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Muligjeg ikke skjønner spørsmålet, men: Fordi du må ha en slange mellom krana og uttaket på undersiden av falskbunnen.

Og nei, det er bare å ta ut falskbunnen før koking. Du kan vel koke med falskbunnen i, også, men det tjener ikke til noe. Jeg bruker samme kjele til mesking og koking, men tar altså ut falskbunnen før kok.
 
Muligjeg ikke skjønner spørsmålet, men: Fordi du må ha en slange mellom krana og uttaket på undersiden av falskbunnen.

Og nei, det er bare å ta ut falskbunnen før koking. Du kan vel koke med falskbunnen i, også, men det tjener ikke til noe. Jeg bruker samme kjele til mesking og koking, men tar altså ut falskbunnen før kok.


Da er det mulig jeg ikke skjønner hvordan man bruker en falskbunn. Om du har en slange fra falskbunn til kran, vil ikke den bare gå tett av malt? Er ikke poenget at du skal tappe ut vørteren under falskbunn, slik at du ikke får med malt?

Om du tar ut falskbunn før koking, tardu også ut malten..? Tar ikke det lang tid å spa ut?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Malten blir ikke med når det tappes fra.I falskbunnen er det små hull og skall fra malten lager et filter som gjør at det som kommer ut er klart.Vis man bruker same kjele til å koke i så tar man ut malten før kokk.Man tapper ut fra kjelen til det er klart og tømmer tilbake til kjelen det som ikke er klart.Man kan ta ut falskbunnen før man starter å kokke
 
Sist redigert:
Da er det mulig jeg ikke skjønner hvordan man bruker en falskbunn. Om du har en slange fra falskbunn til kran, vil ikke den bare gå tett av malt? Er ikke poenget at du skal tappe ut vørteren under falskbunn, slik at du ikke får med malt?

Om du tar ut falskbunn før koking, tardu også ut malten..? Tar ikke det lang tid å spa ut?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vørteren suges ut fra under falskbunnen gjennom hullet midt i falskbunnen. Der har du en gjennomføring med en 90-graders knekk til nippelen.

En "silbunn" (terminologien er litt hjemmesnekra her) er ei flat gjennomhullet skive med bein på (eller den ligger an mot en sarg i kjelen i Blichman-kjelene). Den ligger over krannivået, så der brukes ingen slange eller nippel. Vørteren renner direkte inn i krana. (Men du kan ha en dip-tube fra krana for suge opp vørteren nede ved bunnen av kjelen.) Silbunnen må slutte tett mot kanten av kjelen, mens falskbunnen er en konkav sak som ligger an mot bunnen på kjelen. (Falskbunnen til Ss-kjelene er litt av begge deler, men mest en falskbunn.)

Du må selvfølgelig spa ut malten, ja. Det tar litt tid, men ikke så mye - og malten må jo uansett ut på ett eller annet tidspunkt. Jeg bruker en meskepose sammen med falskbunn. Den er ikke egentlig nødvendig, men den er praktisk fordi jeg da bare kan løfte ut malten. Og så fungerer den som et ekstra filter.
 
Vørteren suges ut fra under falskbunnen gjennom hullet midt i falskbunnen. Der har du en gjennomføring med en 90-graders knekk til nippelen.

En "silbunn" (terminologien er litt hjemmesnekra her) er ei flat gjennomhullet skive med bein på (eller den ligger an mot en sarg i kjelen i Blichman-kjelene). Den ligger over krannivået, så der brukes ingen slange eller nippel. Vørteren renner direkte inn i krana. (Men du kan ha en dip-tube fra krana for suge opp vørteren nede ved bunnen av kjelen.) Silbunnen må slutte tett mot kanten av kjelen, mens falskbunnen er en konkav sak som ligger an mot bunnen på kjelen. (Falskbunnen til Ss-kjelene er litt av begge deler, men mest en falskbunn.)

Du må selvfølgelig spa ut malten, ja. Det tar litt tid, men ikke så mye - og malten må jo uansett ut på ett eller annet tidspunkt. Jeg bruker en meskepose sammen med falskbunn. Den er ikke egentlig nødvendig, men den er praktisk fordi jeg da bare kan løfte ut malten. Og så fungerer den som et ekstra filter.

Da gir alt så mye mer mening, og jeg er tror jeg traff med plasseringen av spørsmålene mine[emoji6]
Takk for fyldig respons!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva skiller denne metoden fra BIAB? Mengde vann?

Godt spørsmål:). Kunne forresten legge til at jeg isolerer kjelen med en gammel sovepose, også - så det jeg driver med, kunne vel kalles dobbel-BIAB.

Ved BIAB-brygging er det vel vanlig å løfte posen over i ei bøtte når første runde av meskingen er ferdig, og så tilsette ny runde med vann der, for så å helle utbyttet tilbake i kjelen der vørteren fra første runde står - og så koker man. Jeg gjør ikke noe sånt. Den eneste forskjellen fra mesking uten pose, er at jeg etter at hele meskeprosessen er ferdig, løfter ut malten i stedet for å spa den ut.

Driver man med BIAB, så er vel det vanlige å ikke tappe av vørteren, men å koke direkte. Jeg tapper ut i bøtter, og skyller på vanlig måte. Når meskingen er ferdig, har jeg da all vørteren stående i bøtter + den lille literen jeg får ut av prosedyren jeg forteller om nedenfor.

Når jeg tar ut posen til slutt, lar jeg den renne av seg litt i den (nesten) tomme kjelen. Det som da til slutt er igjen i kjelen, heller jeg over i et trelitersmål, og så dekanterer jeg klar vørter etter at det har stått en stund. Siden jeg bare kjører batch sparge, er det greit å gjøre det. Jeg ville ikke gjort det om jeg hadde kjørt med kontinuerlig skylling. (Jeg kunne forøvrig godt ha drevet med kontinuerlig skylling, jeg bare ser ikke poenget med det.)
Håper dette ble forståelig:).
 
Det er nok direktekokingen som er forskjellen, ja. Og muligens at vi i BIAB mesker med like mye vann som ferdig volum, omtrent. Skyllingen tror jeg foregår på ulike måter. Mulig at enkelte med tilstrekkelig stor kjele ikke skyller i det hele tatt (?)
 
Hvor er det smart å sette temperaturprober i et tre-kjelers HERMS oppsett?
Planen min er enkelhet og kun ha styring (dvs temperatur koblet opp mot varme) på selve HLT (Vanntanken, der HERMS spiralen ligger) er det feil?
Er det vanlig å sette de på kjelene eller på rørsystemet? Håper det er kjelene for det skal jeg greit få plassert.
 
Det er nok direktekokingen som er forskjellen, ja. Og muligens at vi i BIAB mesker med like mye vann som ferdig volum, omtrent. Skyllingen tror jeg foregår på ulike måter. Mulig at enkelte med tilstrekkelig stor kjele ikke skyller i det hele tatt (?)

Jeg skjønte ikke helt det med å meske med like mye vann som ferdig volum. Skylle, kanskje?

Til et gjennomsnittlig brygg på ca. 5% beregner jeg 40 - 42,5 liter vann totalt (avhengig av koketid). Det jeg til slutt setter i kjelleren, er ca. 24 liter øl.
 
Jeg skjønte ikke helt det med å meske med like mye vann som ferdig volum. Skylle, kanskje?

Til et gjennomsnittlig brygg på ca. 5% beregner jeg 40 - 42,5 liter vann totalt (avhengig av koketid). Det jeg til slutt setter i kjelleren, er ca. 24 liter øl.
Sitat:
"The Brew in a Bag Method
Brew in a bag is usually done using a single step infusion mash, the same profile most all grain brewers use. This involves preheating the water in the mash tun to a predetermined temperature before adding the grains. In a major departure from traditional methods, the entire pre-boil volume of water is used for the mash."

Kilde: http://beersmith.com/blog/2009/04/14/brew-in-a-bag-biab-all-grain-beer-brewing/

Jeg har ikke plass til fullt preboil-volum hos meg, så jeg tilpasser litt til kjelen og mengden malt, men kjelen er nesten alltid bortimot full under mesking.

Uansett så skyller jeg meg opp til ønsket preboilvolum i en separat anordning bestående av to bøtter oppi hverandre der den innerste har en del hull i bunnen. Det er også lagt inn spacer, slik at det er litt rom mellom bøttene til å samle opp skylt vørter. Dette helles tilbake i kjelen mens den koker opp.
 
Sist redigert:
Sitat:
"The Brew in a Bag Method
Brew in a bag is usually done using a single step infusion mash, the same profile most all grain brewers use. This involves preheating the water in the mash tun to a predetermined temperature before adding the grains. In a major departure from traditional methods, the entire pre-boil volume of water is used for the mash."

Kilde: http://beersmith.com/blog/2009/04/14/brew-in-a-bag-biab-all-grain-beer-brewing/

Jeg har ikke plass til fullt preboil-volum hos meg, så jeg tilpasser litt til kjelen og mengden malt, men kjelen er nesten alltid bortimot full under mesking.

Uansett så skyller jeg meg opp til ønsket preboilvolum i en separat anordning bestående av to bøtter oppi hverandre der den innerste har en del hull i bunnen. Det er også lagt inn spacer, slik at det er litt rom mellom bøttene til å samle opp skylt vørter. Dette helles tilbake i kjelen mens den koker opp.

Tidseffektivt opplegg:).

Får du mye bunnfall etter kok? Jeg prøver å få helt rein vørter til gjæring, og det jeg ender med å hive til slutt, er 2-3 liter spinatsuppe (litt avhengig av humlemengde).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp