Tråden for dumme spørsmål.

Prosjektet har stoppet litt opp.

Skal ha fem slanger fra inni kjøleskap til døra. Tenkte å lage en "buffer" ved at slangene blir bøyd i en oppned U akkurat ved hengslene i døra, når døren er lukket, og så er de strukket ut når døren er åpen. Sånn at ene delen av U'en lander inni døra, og andre inni selve skapet. Har aldri brukt popnagler før, vil det fungere å poppe fast slangene under f.eks et patentbånd, i ca 2mm tynn men stiv plast?

Tenker da på disse naglene som er for plast:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Stiftepistol-og-Nagleverktoy/Aluplastnagler-2000032460/
 
Sist redigert:
Tidseffektivt opplegg:).

Får du mye bunnfall etter kok? Jeg prøver å få helt rein vørter til gjæring, og det jeg ender med å hive til slutt, er 2-3 liter spinatsuppe (litt avhengig av humlemengde).
Nei, jeg siler vørteren over i gjæringskaret etter kjøling, og det som siles av er stort sett humle. Det er ikke mye grums i gjæringskaret da. Jeg har også temmelig finmasket duk i meskeposen. Jeg har en del proteiner på hot break, og skummer av det ved behov (ikke alltid jeg gjør det, det kommer an på mengdene).
 
Dette er ikke vanlig hjemme hos meg, med unntak av enkelte øltyper som skal ha lang lagring. Løsningen er nok å brygge oftere og/eller større batcher.
 
Hei,

Har et spørsmål angående lagring av øl etter karbonering. Er det bare meg, eller er det også andre som opplever at når flaskene har blitt lagret i de oppgitte ukene, så er det rett og slett tomt for flasker. Mistenker at for mye prøvesmaking er årsaken.
I en av de mange bøkene jeg har lest om brygging sto det om nettopp det fenomenet du nevner: "The beer is ready when the last bottle is drunk."
Jeg tror trikset er å ha riktig rate på brygginga av ferskøl og lagringsøl. Det er lettere å la ting stå i ro til lagring hvis det finnes noe klart i kjøleskapet. Det er vanskelig, da, jeg får det til så alt for sjelden.
 
Hei,

Har et spørsmål angående lagring av øl etter karbonering. Er det bare meg, eller er det også andre som opplever at når flaskene har blitt lagret i de oppgitte ukene, så er det rett og slett tomt for flasker. Mistenker at for mye prøvesmaking er årsaken.
Akkurat. Rett i karboneringstest-fellen. Kjent sak det der.
 
I en av de mange bøkene jeg har lest om brygging sto det om nettopp det fenomenet du nevner: "The beer is ready when the last bottle is drunk."
Jeg tror trikset er å ha riktig rate på brygginga av ferskøl og lagringsøl. Det er lettere å la ting stå i ro til lagring hvis det finnes noe klart i kjøleskapet. Det er vanskelig, da, jeg får det til så alt for sjelden.

Jeg hadde en fryktelig opplevelse med det der for en stund siden. Det var en saison som jeg hadde brygget til et bryllup. Ett år etterpå dukket det opp ei flaske:(. Og den smakte selvfølgelig himmelsk.

Nå står det 50 liter av det samme ølet bak meg her og prøver å gjøre seg ferdig med gjæringa. Denne gangen ...
 
Hveteølgjær.
Tenkte å prøve med på det. Skal også prøve meg med ferskgjær.
Tenkte å gå for lite/minst mulig banansmak. Ser WLP380 nevnes mye.
Er det denne som da er det naturlige førstevalget?

Og et spørsmål til: Er det virkelig idiotisk å flytte gjæringsbøtta undervegs i gjæringen?
 
wlp 380 gir full blown banana. Laget en paulaner med den og du verden til apeøl... men gikk seg til over litt tid
Tja,kommer an på gjærings temperatur. Jeg og laga en paulaner med den, pitcha på 13-14 grader og gjæra rundt 17 hvis ikke jeg huser feil.. å den blei langt ifra no full blown banana.. ;-)
 
pitcha på 18 og gjæra på 20-21, har 50 flasker med bananasplitt.. men har blitt bedre etter 2 månder ca på flaske. Men blir litt løs i magen av den
 
Hveteølgjær.
Tenkte å prøve med på det. Skal også prøve meg med ferskgjær.
Tenkte å gå for lite/minst mulig banansmak. Ser WLP380 nevnes mye.
Er det denne som da er det naturlige førstevalget?

Og et spørsmål til: Er det virkelig idiotisk å flytte gjæringsbøtta undervegs i gjæringen?
WLP380 gir mindre banan enn WLP300, men lav temperatur, nok gjær og nok oksygen er vel så viktig.

Unngå brå temperaturendringer og spesielt å senke temperaturen når du flytter bøtta, så går det helt fint.
 
Hveteølgjær.
Tenkte å prøve med på det. Skal også prøve meg med ferskgjær.
Tenkte å gå for lite/minst mulig banansmak. Ser WLP380 nevnes mye.
Er det denne som da er det naturlige førstevalget?

Og et spørsmål til: Er det virkelig idiotisk å flytte gjæringsbøtta undervegs i gjæringen?

Banasmaken er en ester. Nellik - som er den andre hovedkomponenten i et balansert hveteøl - er en fenol. Lav temperatur under gjæringen gir fenoler, mens høyere temperatur gir estere. Jeg mener jeg fikk en fin balanse gjennom å gjære 380 på 14 grader. Du bør også ha ferulsyresteg (43-45 grader) under meskingen.
 
Banasmaken er en ester. Nellik - som er den andre hovedkomponenten i et balansert hveteøl - er en fenol. Lav temperatur under gjæringen gir fenoler, mens høyere temperatur gir estere. Jeg mener jeg fikk en fin balanse gjennom å gjære 380 på 14 grader. Du bør også ha ferulsyresteg (43-45 grader) under meskingen.

Takker. Eg tror eg bestiller den og prøver min første ferskgjær. :)
Det re burde kanskje gå i Oppskrift-tråden, men ok. Tenkte 50/50 pils/hvetemalt. Evt med noe Vienna.
Ser folk bruker risskal for bedre gjennomskylding? Anbefaler det?
Trinmesking med temp?
 
Grei oppskriftide, det der. De trinna jeg brukte, var 43 - 50 - 63 - 71 - 77. Jeg brukte dekoksjon, også, men det blir litt mye på en gang, kanskje.

Jeg har aldri brukt risskall, og har ikke hatt problemer. Får du en stuck mash, så er ikke det noe kjempeproblem, heller.
 
Laget meg en starter vørter på 3 liter brukte DME. Jeg er usikker på hvordan jeg klarte det, men endte opp med en vørter med og 1,072. Så nå har jeg delt den og vil spe den ut, hvor mye vann? Sikkert en eller annen lur kalkulator jeg ikke har fått med meg:).

Wohooo, fant den på Bryggekalkulator.no, tusen takk!!!
 
Sist redigert:
Jeg brygget et kit fra Mangrove Jack for noen uker siden. En session IPA.
Jeg dumpa også oppi litt ekstra spraymalt utover det som stod i oppskriften, fordi why the heck not.
Etter fire dager, så overførte jeg 8l til en PET-ballong, og tilsatte brett og 500g bringebær.
De fjorten liter som var igjen da tilsatte jeg 40g casade i en humlepose, og lot stå.
Et par uker etter selve brygginga så tok jeg en gravity måling, og målte den til 1.020. Noe jeg synes var litt høyt. Jeg smakte på den også, og synes det var ekstremt lite humlepreg, så jeg tilsatte 40g cascade til, også denne i en humlepose. Nå, et par dager etter det igjen, så har det begynt å boble vesentlig mer igjen i gjærlåsen. Kan det skyldes at jeg har fått oppi noe forurensing da jeg tilsatte humla? Eller er det mulig at bevegelsen har reaktivert gjæren?

Jeg har generelt ikke nerver til å drive med ølbrygging tror jeg. :p


(Jeg tok en sample av den med bringebær og brett også. Den var på 1.010. Og smakte bra av bringebær. En del brettkarakter i lukta, men ikke så mye i smak, men den trenger vel gjerne et par måneder til for å virkelig bli bra)
 
Jeg tok en gravity måling nå, og da var den på. 0.017. Ned fra bittelitt over 0.020 på tirsdag
 
Jeg brygget et kit fra Mangrove Jack for noen uker siden. En session IPA.
Jeg dumpa også oppi litt ekstra spraymalt utover det som stod i oppskriften, fordi why the heck not.
Etter fire dager, så overførte jeg 8l til en PET-ballong, og tilsatte brett og 500g bringebær.
De fjorten liter som var igjen da tilsatte jeg 40g casade i en humlepose, og lot stå.
Et par uker etter selve brygginga så tok jeg en gravity måling, og målte den til 1.020. Noe jeg synes var litt høyt. Jeg smakte på den også, og synes det var ekstremt lite humlepreg, så jeg tilsatte 40g cascade til, også denne i en humlepose. Nå, et par dager etter det igjen, så har det begynt å boble vesentlig mer igjen i gjærlåsen. Kan det skyldes at jeg har fått oppi noe forurensing da jeg tilsatte humla? Eller er det mulig at bevegelsen har reaktivert gjæren?

Jeg har generelt ikke nerver til å drive med ølbrygging tror jeg. :p


(Jeg tok en sample av den med bringebær og brett også. Den var på 1.010. Og smakte bra av bringebær. En del brettkarakter i lukta, men ikke så mye i smak, men den trenger vel gjerne et par måneder til for å virkelig bli bra)

Jeg lurer på om tørrhumling kan restarte gjæren. Jeg har i alle fall opplevd noen ganger at SG har sunket litt på de 5 dagene mellom tørrhumling og tapping. Jeg venter alltid med tørrhumlinga til jeg har fått en stabil SG, så det har vært nokså merkelig.

Men det kan jo hende at SG ville sunket uansett, om jeg hadde latt det gå 5 ekstra dager uten humle:).
 
Tilbake
Topp