I en av de mange bøkene jeg har lest om brygging sto det om nettopp det fenomenet du nevner: "The beer is ready when the last bottle is drunk."Hei,
Har et spørsmål angående lagring av øl etter karbonering. Er det bare meg, eller er det også andre som opplever at når flaskene har blitt lagret i de oppgitte ukene, så er det rett og slett tomt for flasker. Mistenker at for mye prøvesmaking er årsaken.
Akkurat. Rett i karboneringstest-fellen. Kjent sak det der.Hei,
Har et spørsmål angående lagring av øl etter karbonering. Er det bare meg, eller er det også andre som opplever at når flaskene har blitt lagret i de oppgitte ukene, så er det rett og slett tomt for flasker. Mistenker at for mye prøvesmaking er årsaken.
I en av de mange bøkene jeg har lest om brygging sto det om nettopp det fenomenet du nevner: "The beer is ready when the last bottle is drunk."
Jeg tror trikset er å ha riktig rate på brygginga av ferskøl og lagringsøl. Det er lettere å la ting stå i ro til lagring hvis det finnes noe klart i kjøleskapet. Det er vanskelig, da, jeg får det til så alt for sjelden.
Tja,kommer an på gjærings temperatur. Jeg og laga en paulaner med den, pitcha på 13-14 grader og gjæra rundt 17 hvis ikke jeg huser feil.. å den blei langt ifra no full blown banana.. ;-)wlp 380 gir full blown banana. Laget en paulaner med den og du verden til apeøl... men gikk seg til over litt tid
wlp 380 gir full blown banana. Laget en paulaner med den og du verden til apeøl... men gikk seg til over litt tid
WLP380 gir mindre banan enn WLP300, men lav temperatur, nok gjær og nok oksygen er vel så viktig.Hveteølgjær.
Tenkte å prøve med på det. Skal også prøve meg med ferskgjær.
Tenkte å gå for lite/minst mulig banansmak. Ser WLP380 nevnes mye.
Er det denne som da er det naturlige førstevalget?
Og et spørsmål til: Er det virkelig idiotisk å flytte gjæringsbøtta undervegs i gjæringen?
Hveteølgjær.
Tenkte å prøve med på det. Skal også prøve meg med ferskgjær.
Tenkte å gå for lite/minst mulig banansmak. Ser WLP380 nevnes mye.
Er det denne som da er det naturlige førstevalget?
Og et spørsmål til: Er det virkelig idiotisk å flytte gjæringsbøtta undervegs i gjæringen?
Banasmaken er en ester. Nellik - som er den andre hovedkomponenten i et balansert hveteøl - er en fenol. Lav temperatur under gjæringen gir fenoler, mens høyere temperatur gir estere. Jeg mener jeg fikk en fin balanse gjennom å gjære 380 på 14 grader. Du bør også ha ferulsyresteg (43-45 grader) under meskingen.
Jeg brygget et kit fra Mangrove Jack for noen uker siden. En session IPA.
Jeg dumpa også oppi litt ekstra spraymalt utover det som stod i oppskriften, fordi why the heck not.
Etter fire dager, så overførte jeg 8l til en PET-ballong, og tilsatte brett og 500g bringebær.
De fjorten liter som var igjen da tilsatte jeg 40g casade i en humlepose, og lot stå.
Et par uker etter selve brygginga så tok jeg en gravity måling, og målte den til 1.020. Noe jeg synes var litt høyt. Jeg smakte på den også, og synes det var ekstremt lite humlepreg, så jeg tilsatte 40g cascade til, også denne i en humlepose. Nå, et par dager etter det igjen, så har det begynt å boble vesentlig mer igjen i gjærlåsen. Kan det skyldes at jeg har fått oppi noe forurensing da jeg tilsatte humla? Eller er det mulig at bevegelsen har reaktivert gjæren?
Jeg har generelt ikke nerver til å drive med ølbrygging tror jeg.
(Jeg tok en sample av den med bringebær og brett også. Den var på 1.010. Og smakte bra av bringebær. En del brettkarakter i lukta, men ikke så mye i smak, men den trenger vel gjerne et par måneder til for å virkelig bli bra)
Jeg lurer på om tørrhumling kan restarte gjæren. Jeg har i alle fall opplevd noen ganger at SG har sunket litt på de 5 dagene mellom tørrhumling og tapping. Jeg venter alltid med tørrhumlinga til jeg har fått en stabil SG, så det har vært nokså merkelig.
Men det kan jo hende at SG ville sunket uansett, om jeg hadde latt det gå 5 ekstra dager uten humle.