Tråden for dumme spørsmål.

Litt interessert i tellemåten siden du fastslår stabil FG over tre dager når en dag gjenstår :)
Minner meg om Rossen, en gammel alkis fra Kopervik som fortalte kompisen at vinen var ferdig da den hadde stått i 14 dager - om to uker...

Å si at det ser ut til, er vel ikke å fastslå... Men vi har live-måling kontinuerlig i spannet, og verdien i går hadde vært stabil i 2 dager. Da så jeg ingen grunn til å tro at verdien ville øke eller gå veldig mye mer ned en dag senere. Legger ved bilde av målingene til Tilt Hydrometer.Vis vedlegget
 
2 dl klorin i 13 liter vann skulle vel knekke det meste i løpet av kort tid ? Oppdaget at det gjæringskaret jeg skulle tappe vørteren i og som jeg hadde rengjort og desinfisert grundig..... Hadde 3 små flekker i bunnen. Det lukter søt vørter.
Så nå er det bråttom. Tenker å skulle godt etter en halv time for så å kjøre på med Star San. Holder det med en halvtime tro ?
 
2 dl klorin i 13 liter vann skulle vel knekke det meste i løpet av kort tid ? Oppdaget at det gjæringskaret jeg skulle tappe vørteren i og som jeg hadde rengjort og desinfisert grundig..... Hadde 3 små flekker i bunnen. Det lukter søt vørter.
Så nå er det bråttom. Tenker å skulle godt etter en halv time for så å kjøre på med Star San. Holder det med en halvtime tro ?

Jeg og litteraturen vil si at du ikke kan sanitere noe som ikke er rent, er det tre flekker med vørter så er det ikke rent ;)

Det går sikkert fint, men hvorfor ta sjansen? Tenk hvis det bor dritt inni, eller under, mens klorinen bare drepte det på overflaten av de flekkene?

Hvorfor vasker du de ikke bort? Har jeg oversett noe?
 
Jeg og litteraturen vil si at du ikke kan sanitere noe som ikke er rent, er det tre flekker med vørter så er det ikke rent ;)

Det går sikkert fint, men hvorfor ta sjansen? Tenk hvis det bor dritt inni, eller under, mens klorinen bare drepte det på overflaten av de flekkene?

Hvorfor vasker du de ikke bort? Har jeg oversett noe?
Hmmm, glemte jeg å si at jeg vasket det grundig først ?
 
2 dl klorin i 13 liter vann skulle vel knekke det meste i løpet av kort tid ? Oppdaget at det gjæringskaret jeg skulle tappe vørteren i og som jeg hadde rengjort og desinfisert grundig..... Hadde 3 små flekker i bunnen. Det lukter søt vørter.
Så nå er det bråttom. Tenker å skulle godt etter en halv time for så å kjøre på med Star San. Holder det med en halvtime tro ?
Du har da en løsning på ca. 700ppm klorin, en halvtime er nok.
 
Fyf... da har jeg fyllt et kvart fat med humlegrums fra en SMASH IPA. Tviler på at jeg noensinne får noenting ut av det fatwt. Avsluttet hele seansen etter mye frem og tilbake og godt over en time med fikling, endtee opp med å sette gjæringskaret tilbake inn i kjøleskapet.
Bestemte meg nå for å cc det som er igjen i gjæringskaret. Synes jeg har dumpet svært mye trub, og humlerester før jeg begynte overføringen (konisk) godt over 3 liter, så jeg tenkte å hoppe over CC, da jeg ville unngå oksygen, men jeg har tydeligvis ikke dumpet nok, eller så må jeg kjøre CC på tørrhumlede øl. Hva gjør andre med koniske? Og er der noen triks for et fat med humlegrums herfra og til helv....legoland?
 
Toppers.
Finnes det måter å regne ut slikt ? Virker som om du har gjort det.
Det enkleste er å bruke en kalkulator, som denne

I How to Brew boken anbefales ca. 200ppm i 20 minutter (4ml/L), sterkere løsning er mere effektiv men kan ha negative virkninger som etsing av stål og vanskeligere å bli kvitt lukt og smak, mere behov for skylling.

Forutsetter ca. 5% konsentrasjon av klorinen, denne svekkes noe over tid ved lang lagring.
 
Sist redigert av en moderator:
2 dl klorin i 13 liter vann skulle vel knekke det meste i løpet av kort tid ? Oppdaget at det gjæringskaret jeg skulle tappe vørteren i og som jeg hadde rengjort og desinfisert grundig..... Hadde 3 små flekker i bunnen. Det lukter søt vørter.
Så nå er det bråttom. Tenker å skulle godt etter en halv time for så å kjøre på med Star San. Holder det med en halvtime tro ?



Det enkleste og raskeste er å bruke en løsning av 3 liter vann med 5ml klor og 5ml 7% eddik. Du bør unngå å innånde noe særlig av den, men om du skal desinfisere et fat, er ikke det noe problem, siden du jo bare kan klemme på lokket. Jeg bruker den alltid som siste steg før jeg tapper opp for gjæring. Den krever bare 30 sekunders kontakttid, så du behøver ikke blande opp så mye. Jeg setter meg med fatet på fanget, legger det på siden, og flytter væsken rundt gjennom å rotere fatet litt med halvminuttsintervaller. Det tar ikke lang tid å desinfisere fatet på denne måten. Du trenger ikke skylle vekk denne blandingen.

Pass på når du blander at du har klorinen i vannet først, og så eddiken. Bland for all del ikke klor og eddik først, det er livsfarlig.

IKKE GJØR DETTE UTEN Å VÆRE HELT SIKKER PÅ AT DU HAR FORSTÅTT HVORDAN DU SKAL GJØRE DET
 
Sikkert dumt spårsmål men ikke funnet noe svar når jeg har søkt.

Driver å ser på karbonering på fat (co2) og bruke mottrykksfyller videre over på flaske. Men skal ølet modnes på fatet eller flaske? Altså når kan/skal man fylle flaskene?
 
Sikkert dumt spårsmål men ikke funnet noe svar når jeg har søkt.

Driver å ser på karbonering på fat (co2) og bruke mottrykksfyller videre over på flaske. Men skal ølet modnes på fatet eller flaske? Altså når kan/skal man fylle flaskene?

Det gjør du som du vil med
 
Kjapt spørsmål jeg har gått å tenkt litt på her.. Er det egentlig nødvendig å bruke gjærnæring under koking av vørter når jeg har hatt det i gjærstarteren?? Tenker litt sånn at gjæret er armed and ready to go allerede liksom..:)??
 
Kjapt spørsmål jeg har gått å tenkt litt på her.. Er det egentlig nødvendig å bruke gjærnæring under koking av vørter når jeg har hatt det i gjærstarteren?? Tenker litt sånn at gjæret er armed and ready to go allerede liksom..:)??

Nei, det bør unngås, faktisk. I alle fall hvis vi skal høre på Palmer, som sier at du skal bruke det enten i starter eller under gjæringen. Jeg bruker det bare i starter.
 
Å måle en ferdig karbonert øl med hydrometer og/eller refraktometer, går det?
Forutsett at ølet er karbonert på flaske og en omregner med refraktometer.
Eller blir alt feil pga sukkeret som ble tilsett?
 
Tilbake
Topp