Litt interessert i tellemåten siden du fastslår stabil FG over tre dager når en dag gjenstår...og det ser ut til at SG vil ha vært stabil i 3 dager i morra
Litt interessert i tellemåten siden du fastslår stabil FG over tre dager når en dag gjenstår
Minner meg om Rossen, en gammel alkis fra Kopervik som fortalte kompisen at vinen var ferdig da den hadde stått i 14 dager - om to uker...
2 dl klorin i 13 liter vann skulle vel knekke det meste i løpet av kort tid ? Oppdaget at det gjæringskaret jeg skulle tappe vørteren i og som jeg hadde rengjort og desinfisert grundig..... Hadde 3 små flekker i bunnen. Det lukter søt vørter.
Så nå er det bråttom. Tenker å skulle godt etter en halv time for så å kjøre på med Star San. Holder det med en halvtime tro ?
Hmmm, glemte jeg å si at jeg vasket det grundig først ?Jeg og litteraturen vil si at du ikke kan sanitere noe som ikke er rent, er det tre flekker med vørter så er det ikke rent
Det går sikkert fint, men hvorfor ta sjansen? Tenk hvis det bor dritt inni, eller under, mens klorinen bare drepte det på overflaten av de flekkene?
Hvorfor vasker du de ikke bort? Har jeg oversett noe?
Hmmm, glemte jeg å si at jeg vasket det grundig først ?
Du har da en løsning på ca. 700ppm klorin, en halvtime er nok.2 dl klorin i 13 liter vann skulle vel knekke det meste i løpet av kort tid ? Oppdaget at det gjæringskaret jeg skulle tappe vørteren i og som jeg hadde rengjort og desinfisert grundig..... Hadde 3 små flekker i bunnen. Det lukter søt vørter.
Så nå er det bråttom. Tenker å skulle godt etter en halv time for så å kjøre på med Star San. Holder det med en halvtime tro ?
Toppers.Du har da en løsning på ca. 700ppm klorin, en halvtime er nok.
Det enkleste er å bruke en kalkulator, som denneToppers.
Finnes det måter å regne ut slikt ? Virker som om du har gjort det.
2 dl klorin i 13 liter vann skulle vel knekke det meste i løpet av kort tid ? Oppdaget at det gjæringskaret jeg skulle tappe vørteren i og som jeg hadde rengjort og desinfisert grundig..... Hadde 3 små flekker i bunnen. Det lukter søt vørter.
Sikkert dumt spårsmål men ikke funnet noe svar når jeg har søkt.
Driver å ser på karbonering på fat (co2) og bruke mottrykksfyller videre over på flaske. Men skal ølet modnes på fatet eller flaske? Altså når kan/skal man fylle flaskene?
Kjapt spørsmål jeg har gått å tenkt litt på her.. Er det egentlig nødvendig å bruke gjærnæring under koking av vørter når jeg har hatt det i gjærstarteren?? Tenker litt sånn at gjæret er armed and ready to go allerede liksom..??
Har hatt det både i starter og kok tidligere men ante meg at det var overkill.. Takk for svarNei, det bør unngås, faktisk. I alle fall hvis vi skal høre på Palmer, som sier at du skal bruke det enten i starter eller under gjæringen. Jeg bruker det bare i starter.