Tråden for dumme spørsmål.

PBW og (varmt) vann. La det stå over natten.
+1 på denne. Slitt med imnbrente rester og matt hinne på min EM-kolbe. Varmt vann fra krana og PBW i en 10litersbøte, senke kolben og la den stå over natten.
Skyll godt og tørk - som ny igjen :)



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Har dyrket opp wlp830 som jeg splitter i to linjer, som tilsammen skal bli seks øl.

#1: Nordtysk pilsner - Munich Dunkel - Doppelbock

#2: ?? - Vienna - Doppelbock

Hva kan jeg dytte inn som nr 1 i linje #2?
 
Hva er galt med spørsmålet? Bortsett fra Helles, er det sikker mange andre tyske ølstiler som kan passe der, som jeg ikke vet om eller kommer på.
 
Nja, det frister egentlig ikke helt. Prøver å øve litt på lagerteknikk, og kellerbier er jo ikke helt det jeg er ute etter. Tåkete og lite co2 bl.a.

Stemmer jo det - men det du får kjøpt på flaske passer ikke helt til den beskrivelsen, så jeg har tillatt meg å jukse. Ølet blir klart, og jeg karbonerer det. Eikefat har jeg jo ikke, så jeg bruker eikeflis. Får fint preg av potetkjeller og vanilje:). Godt lager øl med et lite ekstra.

Neida, jeg skjønner hva du sier. Kommer vel ikke på noe bedre enn helles. Men det er jo ikke så mye som er bedre enn helles, heller:).
 
Har dyrket opp wlp830 som jeg splitter i to linjer, som tilsammen skal bli seks øl.

#1: Nordtysk pilsner - Munich Dunkel - Doppelbock

#2: ?? - Vienna - Doppelbock

Hva kan jeg dytte inn som nr 1 i linje #2?
Viena lager, evt. vienna amber lager
 
Hadde jeg laget schwarzbier ville jeg vært forsiktig med den svarte malten.
Og kanskje litt uforsiktig med OG:)

Men kjenner jeg deg rett så blir det etter nok boka:)
 
Hadde jeg laget schwarzbier ville jeg vært forsiktig med den svarte malten.
Og kanskje litt uforsiktig med OG:)

Men kjenner jeg deg rett så blir det etter nok boka:)

Har akkurat begynt å lese. Men har lært at for tyske ølstiler så trengs mange kilder. F.eks hvis man ser på kun amerikanske kilder, så har jeg inntrykk av at det blir amerikanisert..Mye krystall og lite fokus på prosess. Jeg vil forsåvidt være forsiktig med OG, men fortsatt i henhold til typeriktighet, vinduet er forsåvidt ganske snevert, 46-52 OG, siden jeg skal repitche gjæren.
 
Hadde jeg laget schwarzbier ville jeg vært forsiktig med den svarte malten.
Og kanskje litt uforsiktig med OG:)

Men kjenner jeg deg rett så blir det etter nok boka:)

Det finnes schwarzbier og det finnes schwarzbier. Køstritzer, som vel er den de fleste har smakt, er en ganske lett sak der du bare bruker avskallet svartmalt, men opprinnelig var schwarzbieren litt tyngre, med ordentlig røstet malt. Jeg synes den første er et ganske kjedelig øl. Den "ordentlige" har jeg brygget med kølschgjær, og det var en veldig fin kombinasjon. Det er ikke en "lager-stout", men et skritt i den retningen.

Jeg ville vel ikke vært veldig uforsiktig med OG - du skal ikke mye over 5% i alkohol før det blir for mye, synes jeg.
 
Jeg ser jeg sliter litt med å differensiere en schwarzbier fra bock, eller doppelbock. OG er jo en grei forskjell, men smaksmessig virker det av det jeg har lest som litt av det samme. Kanskje mørkere farge, men det er liksom 1% mer carafa sp 3 i gristen, resten ser det ut til at jeg kan ha prosentmessig helt likt fra bock og doppelbock (de to er like hos meg nå, er 1% carafa sp3 som skiller de), så basically er jeg nå på en svak doppelbock for å lage schwarzbier). Jeg må kjøpe noen svarte og noen klassiske bocks og sammenligne litt.
 
Tilbake
Topp