IPA? Da er det jo bare å dundre på. Det blir jo ikke godt okke som....
Ja.
Jeg har erfart at begge de to stammene du nevner er glade i litt ekstra oksygen (ifht hvor mye du vil lufte en annen ferskgjær), men ellers så trenger ferskgjær mer oksygen enn tørrgjær ja.
380 vil stoppe ca ett til to poeng tidligere uten mye oksygen er min erfaring. 007 har jeg ikke noen erfarings-tall på egentlig, men den og vil kutte ut før har jeg erfart. 007 tror jeg konsumerer vanvittige mengder oksygen tidlig, så den kan godt fylles opp dagen derpå, er min erfaring for å få FG dit man ser for seg. Husk at 007 ikke spiser sjukt mye, som f.eks 001, men den spiser mye fort, for å så faktisk etterlate seg litt rest. Uten oksygen blir det mer rest enn man skulle se for seg, med mindre det er et veldig lett øl.
@RealGone
1. Ingen problem med 10 liter i 19 liters fat. Fyller bare tomrommet med co2.Snuser litt på å starte med fat og har et par dumme spørsmål om det. Lurer da på har det noe å si om man har altfor store fat? Nå om dagen brygger jeg stort sett ca. 10 liter, men har planer om å utvide det, og ser prisforskjellen på 9 og 19 liters fat er ca. ingenting. Vil det være noe problem/noe man må tenke ekstra på om man har 10 liter med tomrom i fatet? Og er det noe problem med å kjøpe regulator med f.eks 3 utganger, men bare 1 fat i starten?
Ikke dumt! Fortsatt si i fra hvordan det fungerer. Jeg har nemlig et ønske om å lage en tilsvarende løsning som dette til min koniske 53l fra SS Brew Tech.endte med opp med : http://www.ebay.com/itm/272080990290
og
https://www.aliexpress.com/item/1-4...32668470040.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.0tB2X3
Har en sikkerhetsventil i lokket til min koniske 53l fra SS Brew Tech fra før
will do eneste som er bæsj er at sikkerhetsventilen i lokket begynner å slippe på 2-2.5 psi så håper å kunne gjære på 0.1-0.2barIkke dumt! Fortsatt si i fra hvordan det fungerer. Jeg har nemlig et ønske om å lage en tilsvarende løsning som dette til min koniske 53l fra SS Brew Tech.
Da måler eg og ser i morgen. Og tar det der fra.Har man brukt nok gjær og har grei kontrol på temperaturen så er det som regel ingen grunn til å sette den varmere forsåvidt.
Da måler eg og ser i morgen. Og tar det der fra.