Tråden for dumme spørsmål.

Hva er "maks" tid et brygg kan stå til gjæring, uten å bytte gjæringskar? Har en batch som burde vært tappet på flasker i juni, men ble tappet for en ukes tid siden.

Svaret avhenger av flere faktorer, så det er helt umulig å gi noe enkelt svar. Setter du et øl på kaka fra det forrige, skal du nok ikke vente så lenge. Men om dette er et ikke for sterkt øl som du gjæra med frisk gjær som fikk jobbe under gode forhold, og som ikke har stått varmt, så kan det stå lenge. Men fire måneder over tida er mye!

Men du har jo fasiten på flaske:p. Har du ikke fått autolyse-usmaker, så har det vel gått noenlunde bra. Men det skal kanskje noe til om du ikke får oksydering - hvis det vi snakker om er lagring på vanlig plastgjæringsbøtte. Plasten er ikke diffusjonstett. I et lyst øl vil du merke det godt, men kanskje ikke i et mørkt.

Lys kan også være et problem hvis det er et plastkar. Jeg går ut fra at karet har stått mørkt?
 
Takk for svar Finn Berger! Dette er det samme brygget jeg hadde et par spørsmål til tidligere, det er gjæret med tørrgjær. Brygget er en APA, Hoppy Joe. Det har stått mørkt i kjelleren.
Jeg kan ikke så mye om smaker, hvilken smak som er hva og hvilke usmaker man har. Vi tok en smaksprøve på fredag etter en uke på flaske og det gikk ned, men det var liksom en litt spesiell lukt i glasset, greier ikke beskrive den. Det blir spennende å se om dette øllet vil utvikle seg over tid på flaske.
 
Takk for svar Finn Berger! Dette er det samme brygget jeg hadde et par spørsmål til tidligere, det er gjæret med tørrgjær. Brygget er en APA, Hoppy Joe. Det har stått mørkt i kjelleren.
Jeg kan ikke så mye om smaker, hvilken smak som er hva og hvilke usmaker man har. Vi tok en smaksprøve på fredag etter en uke på flaske og det gikk ned, men det var liksom en litt spesiell lukt i glasset, greier ikke beskrive den. Det blir spennende å se om dette øllet vil utvikle seg over tid på flaske.

Sjekk oxidized, soapy, skunky og yeast: http://howtobrew.com/book/section-4/is-my-beer-ruined/common-off-flavors
 
Lagret som bokmerke!

Dette er den første utgaven av How to Brew av John Palmer, det nærmeste vi kommer til å ha en bibel for hjemmebryggere. Den ligger altså på nett, men seinere utgaver er bare på papir. Nettutgaven er stadig verdt å sjekke, men den er ca. 20 år gammel, tror jeg, og mye er skjedd siden den gang. Den nyeste utgaven er fra i år, og er helt klart verdt å investere i.

Der vil du finne en rubrikk til under oversikten over usmaker; meaty. Det er kanskje det mest aktuelle å se etter i ølet deres. Hvis død gjær har begynt å gå i oppløsning - autolysere - vil du først kjenne en litt ubehagelig gjærsmak, som etter hvert går over til en slags kjøtt/buljong-smak, eller "umami" (den femte smaken).

En APA utvikler seg ikke over tid; den er på vei utforbakke fra det øyeblikket den blir født, og skal drikkes fersk. Så hvis den fremdeles er drikkelig, bør dere helle den i dere:p.
 
Brygget en pale ale med "no sparge" prinsippet på onsdag.. og havnet på 1.056.
Nå, nesten en uke senere ligger den på 1.024. Ølet smaker tynt å smakløst.
Gjæret med wlp007. Aldri hatt problem med utgjæring på 007 før.. hva har jeg gjort feil??
Laget stor nok starter, oksygenerte med ren oksygen, osv.. vanlig 007 prakssis?
 
Du skulle jo fått et fyldigere og bedre øl med no sparge, så dette er litt vrient å forstå. Og med lav utgjæring, skulle det i alle fall ikke smake tynt. Om du mesker for høyt, vil du få lav utgjæring pga. stor andel dekstriner. Men sjøl om de er nokså smakløse, vil ølet likevel ikke smake "tynt".

Virker ølet utgjæret?
 
Du skulle jo fått et fyldigere og bedre øl med no sparge, så dette er litt vrient å forstå. Og med lav utgjæring, skulle det i alle fall ikke smake tynt. Om du mesker for høyt, vil du få lav utgjæring pga. stor andel dekstriner. Men sjøl om de er nokså smakløse, vil ølet likevel ikke smake "tynt".

Virker ølet utgjæret?
ja, jeg skjønner igrunnen ingenting.. varmet vannet til 69*c, så dumpet jeg 6kg malt oppi å rørte det ut. tok kun en sjekk underveis, å da lå det på 66*c.
tja, virker ikke helt ugjæret heller, litt mer vassent, å all humle aroma er borte..
pitchet gjær på 16*, lot det stige til 17. så har jeg økt med 0,5*c daglig frem til nå..

satte en startet på 2l, med wlp007, produksjons dato var rundt 1.august eller noe sant
 
Der vil du finne en rubrikk til under oversikten over usmaker; meaty. Det er kanskje det mest aktuelle å se etter i ølet deres. Hvis død gjær har begynt å gå i oppløsning - autolysere - vil du først kjenne en litt ubehagelig gjærsmak, som etter hvert går over til en slags kjøtt/buljong-smak, eller "umami" (den femte smaken).
Dette kan jeg faktisk kjenne meg igjen i. Hadde et øl på IKT-NM i fjor som flere smakere beskrevet aromaen som "kjøttaktig aroma", hahaha! Men den ble flasket etter tre uker. Det kan godt hende det hadde noe med det å gjøre.

Her om dagen flasket jeg en kølsch som fikk godt over en måned på kar og hadde tilnærmet null usmak. I går tappet jeg dobbelbock som har vært forsømt i to måneder. Luktet helt perfekt og smakte nydelig. Så hvor lenge kan det stå? Jeg sier som Gahr i Vestkast-episoden om gjær når han blir spurt om hvor lang tid ølet kan være på gjæringskar. "Hvor lang er en pinne?". :p
 
ja, jeg skjønner igrunnen ingenting.. varmet vannet til 69*c, så dumpet jeg 6kg malt oppi å rørte det ut. tok kun en sjekk underveis, å da lå det på 66*c.
tja, virker ikke helt ugjæret heller, litt mer vassent, å all humle aroma er borte..
pitchet gjær på 16*, lot det stige til 17. så har jeg økt med 0,5*c daglig frem til nå..

satte en startet på 2l, med wlp007, produksjons dato var rundt 1.august eller noe sant

Tror du foreløpig skal utsette legebesøk og innhandling av antidepressiva. Min erfaring er at ølet går gjennom perioder under gjæringen da det virker som om noe er galt, men så viser det seg at det blir bra likevel. (Og omvendt:confused:.)

Litt rart om gjæringen går i stå nå, men sånt skjer. Kan 007 ha en tendens til plutselig å dette ut? Jeg har aldri brukt den, men mener å ha hørt noe sånt. Hvis det ser helt rolig ut på overflaten, og ølet er nokså klart, kan det være det. Du kan jo i så fall sette opp temperaturen litt, og prøve å få gjæren opp i suspensjon igjen.
 
Dette kan jeg faktisk kjenne meg igjen i. Hadde et øl på IKT-NM i fjor som flere smakere beskrevet aromaen som "kjøttaktig aroma", hahaha! Men den ble flasket etter tre uker. Det kan godt hende det hadde noe med det å gjøre.

Her om dagen flasket jeg en kølsch som fikk godt over en måned på kar og hadde tilnærmet null usmak. I går tappet jeg dobbelbock som har vært forsømt i to måneder. Luktet helt perfekt og smakte nydelig. Så hvor lenge kan det stå? Jeg sier som Gahr i Vestkast-episoden om gjær når han blir spurt om hvor lang tid ølet kan være på gjæringskar. "Hvor lang er en pinne?". :p

Tror de færreste hjemmebryggere har klart å stelle seg slik at de har opplevd autolyse. Jeg undrer meg egentlig over hvor ivrige Gahr og Lothe er etter å stikke om i den episoden.

Jeg hadde en havrestout stående hele sommeren i garasjen for et par år siden. Den burde jo smakt skikkelig røtent - men den ble faktisk ganske god. Ikke noe stjerneøl, men ikke dårlig, heller.
 
Brygget en pale ale med "no sparge" prinsippet på onsdag.. og havnet på 1.056.
Nå, nesten en uke senere ligger den på 1.024. Ølet smaker tynt å smakløst.
Gjæret med wlp007. Aldri hatt problem med utgjæring på 007 før.. hva har jeg gjort feil??
Laget stor nok starter, oksygenerte med ren oksygen, osv.. vanlig 007 prakssis?
Har ofte tenkt å kjøre en ”no sparge” vs ”sparge” test for å sammenligne. Denne karen kom til at det var betydelig forskjell i favør av sparge: http://grainfatherweeklymash.blogspot.no/2015/04/week-19-sparge-vs-no-sparge.html Men jeg mistenker at han ikke optimaliserte ”no sparge” oppsettet sitt.
 
Har ofte tenkt å kjøre en ”no sparge” vs ”sparge” test for å sammenligne. Denne karen kom til at det var betydelig forskjell i favør av sparge: http://grainfatherweeklymash.blogspot.no/2015/04/week-19-sparge-vs-no-sparge.html Men jeg mistenker at han ikke optimaliserte ”no sparge” oppsettet sitt.
Han brukte samme mengde malt til begge bryggene, altså no sparge endte på OG 1.045 og sparge versjonen på 1.060.

Det skrives ingenting om at ølet med OG 1.060 ble tynnet ut, virker som det ikke var tilfellet.
Isåfall ikke rart at dette ble to forskjellige øl, når du kjører no sparge skal du justere maltmengden for den lavere effektiviteten du oppnår.

Irrelevant eksperiment i mine øyne
 
Litt lite vitenskapelig ja!
Liten oppdatering; ser ut som det er litt gang i den igjen nå, men har ikke fått målt Sg på den enda. For bare ta den som den er vist ikke...
 
Gir produsentane av gjær ut data på ca. kor mykje det kjem til å skumme? Har den eigenskapen eit namn hos gjæren? Skal brygge ein APA på sundag med US-05, og håpar på å stappe 23 liter i eit 25 literskar med blow-off. Burde det fungerere, eller er det bedre å ha litt mindre volum?
 
Hei Sinkjo.
Om produsentene har noe i beskrivelsen om dette vet jeg ikke.
Hvor mye Krause det blir kommer nok annpå gjær type, men også forholdene den har.
Jeg har aldri hatt noe ekstrem Krause med us 05 på mine med og 1.040 - 1.070.
Når du har blow off så går det sikkert bra.
 
Det er vel ikke så enkelt det. Bruker du lav temperatur så blir det rolig i karet.
Og motsatt ved høy temperatur.

Jeg tror det går bra hvis du holder temperaturen nede rundt 15 grader.
Og de første tre fire dagene kan du legge noe over hullet i lokket istedenfor gjærlås.
Går kanskje med lås også men ikke stikk den så langt ned.
 
Tilbake
Topp