Tråden for dumme spørsmål.

Ja.

Jeg har erfart at begge de to stammene du nevner er glade i litt ekstra oksygen (ifht hvor mye du vil lufte en annen ferskgjær), men ellers så trenger ferskgjær mer oksygen enn tørrgjær ja.

380 vil stoppe ca ett til to poeng tidligere uten mye oksygen er min erfaring. 007 har jeg ikke noen erfarings-tall på egentlig, men den og vil kutte ut før har jeg erfart. 007 tror jeg konsumerer vanvittige mengder oksygen tidlig, så den kan godt fylles opp dagen derpå, er min erfaring for å få FG dit man ser for seg. Husk at 007 ikke spiser sjukt mye, som f.eks 001, men den spiser mye fort, for å så faktisk etterlate seg litt rest. Uten oksygen blir det mer rest enn man skulle se for seg, med mindre det er et veldig lett øl.

@RealGone

Tusen takk for utfyllende svar.
Da blir det O2 etter hvert.
 
Jeg har en saison med stikkelsbær stående. Bærene ble tilsatt frosne i sekundær etter omstikk. Nå har de fått tre uker kontakttid. Hvor lenge bør den stå før jeg flasker?
 
Snuser litt på å starte med fat og har et par dumme spørsmål om det. Lurer da på har det noe å si om man har altfor store fat? Nå om dagen brygger jeg stort sett ca. 10 liter, men har planer om å utvide det, og ser prisforskjellen på 9 og 19 liters fat er ca. ingenting. Vil det være noe problem/noe man må tenke ekstra på om man har 10 liter med tomrom i fatet? Og er det noe problem med å kjøpe regulator med f.eks 3 utganger, men bare 1 fat i starten?
 
Snuser litt på å starte med fat og har et par dumme spørsmål om det. Lurer da på har det noe å si om man har altfor store fat? Nå om dagen brygger jeg stort sett ca. 10 liter, men har planer om å utvide det, og ser prisforskjellen på 9 og 19 liters fat er ca. ingenting. Vil det være noe problem/noe man må tenke ekstra på om man har 10 liter med tomrom i fatet? Og er det noe problem med å kjøpe regulator med f.eks 3 utganger, men bare 1 fat i starten?
1. Ingen problem med 10 liter i 19 liters fat. Fyller bare tomrommet med co2.
2. Det er ingen problem å bruke kun 1 utgang. Hvis du ikke er så nøyaktig på forskjellig serveringstrykk ut ifra hvilken øltype du har, så er det billigere å kjøpe en enkel regulator, men heller manifold for å fordele til flere fat.
 
Hvem her på forumet er det som pleier å selge elementer med koblingsboks på ferdig montert? Klarer ikke finne igjen vedkommende i kjøp/salg..
 
Hei dere.
Mine første brygg skal i teorien være klare for flasking, men er litt usikker på om jeg har en infeksjon på gang her.
Er det noen som kan ta en rask kikk på bildene og si med sikkerhet om det er infeksjon eller ikke?
På bildene med humlepose: Brygget så ikke slik ut da jeg tilsatte humleposen. Kan det være noe fra humlen/posen?

På forhånd takk, og god fredag!
Vis vedlegget Vis vedlegget Vis vedlegget Vis vedlegget Vis vedlegget
 
Bilder uten humlepose: Ikke infeksjon, kun noe flytende gjærrester. Sannsynligvis holdt oppe av litt kullsyre elns.
Bilder med humlepose: Kanskje begynnende infeksjon. For tidlig å si. Hadde et lignende lag på toppen en gang. Valgte å flaske, og ølet ble godt. Kan være humleoljer.
 
Har et Mocktoberfest ølsett stående til gjæring med US 05.
Har stått snart 14 dager i kjelleren på rundt 15-18 grader.
Skal eg ta den opp og la den gjøre seg ferdig på rundt 20-21, eller la den stå "kaldt" løpet ut?
Får den mer "lagerpreg" om den lagre rundt 15-18?
 
Tror nok ikke du får mer lagerpreg, antar at den blir us-05 småfruktig uansett. Etter 14 dager er den nok ferdig, men det skader jo ikke å sette den varmere for å være sikker. Har man brukt nok gjær og har grei kontrol på temperaturen så er det som regel ingen grunn til å sette den varmere forsåvidt.
 
Da måler eg og ser i morgen. Og tar det der fra.

Jeg tenkte mest på smak egentlig, utgjæringen er nok helt bankers. Men med us-05 så tenker jeg at du ikke har noe å bekymre deg for uansett, med mindre gjæringen har vært helt jojo, den gjør som regel jobben.
 
Hva er "maks" tid et brygg kan stå til gjæring, uten å bytte gjæringskar? Har en batch som burde vært tappet på flasker i juni, men ble tappet for en ukes tid siden.
 
Tilbake
Topp