Tråden for dumme spørsmål.

Jeg ser jeg sliter litt med å differensiere en schwarzbier fra bock, eller doppelbock. OG er jo en grei forskjell, men smaksmessig virker det av det jeg har lest som litt av det samme. Kanskje mørkere farge, men det er liksom 1% mer carafa sp 3 i gristen, resten ser det ut til at jeg kan ha prosentmessig helt likt fra bock og doppelbock (de to er like hos meg nå, er 1% carafa sp3 som skiller de), så basically er jeg nå på en svak doppelbock for å lage schwarzbier). Jeg må kjøpe noen svarte og noen klassiske bocks og sammenligne litt.

Underlig; jeg ville ikke tenkt på en bokkøl og en schwarzbier som i slekt med hverandre på noen som helst måte. Det er jo et solid gap i OG, og et tilsvarende gap i mesketemperatur og i IBU. Det gir det veldig ulike øl, sjøl om oppskriftene forøvrig skulle være ganske like. Men det er vel også normalt en ganske stor forskjell når det gjelder krystallmalt/karamell. Jeg brukte ca 4% i oppskriften min, men om du brygger en Køstritzer-type, er det ikke nødvendig med noe krystallmalt i det hele tatt. Helst ikke, vil jeg tro.

Her er den jeg brygget. Sorry, ingen prosenter, men det er til 24 liter i karet med effektivitet på 82%. Jeg har brukt den til en slags svart IPA, også. Det ble slett ikke ille, det heller.
OG 1.050, 36 IBU, meske på 63 + 70
Malt
4,10 kg Pilsnermalt
0,35 kg Aromatic
0,25 kg Caramunich III
0,25 kg Carafa Special III
0,20 kg Sjokohvete
0,15 kg Carafa Special II
Humle
30 gr Magnum ved 60
25 gr Hallertauer Mittelfrüh ved 10
25 gr Hallertauer Mittelfrüh ved 0
Gjær
WLP 029 Kølschgjær
 
Angående mesketemperatur: Ser at Zainasheff mesker sin "tunge" utgave (s.79-81 i BCS) på 68 grader. Ham om det. Som du sier; amerikansk! (Men Strong, som jeg har hentet mye fra her, mesker altså på 63+70. Han har et proteinsteg, også - men det mener jeg er bare tull.)
 
Underlig; jeg ville ikke tenkt på en bokkøl og en schwarzbier som i slekt med hverandre på noen som helst måte. Det er jo et solid gap i OG, og et tilsvarende gap i mesketemperatur og i IBU. Det gir det veldig ulike øl, sjøl om oppskriftene forøvrig skulle være ganske like. Men det er vel også normalt en ganske stor forskjell når det gjelder krystallmalt/karamell. Jeg brukte ca 4% i oppskriften min, men om du brygger en Køstritzer-type, er det ikke nødvendig med noe krystallmalt i det hele tatt. Helst ikke, vil jeg tro.

Her er den jeg brygget. Sorry, ingen prosenter, men det er til 24 liter i karet med effektivitet på 82%. Jeg har brukt den til en slags svart IPA, også. Det ble slett ikke ille, det heller.
OG 1.050, 36 IBU, meske på 63 + 70
Malt
4,10 kg Pilsnermalt
0,35 kg Aromatic
0,25 kg Caramunich III
0,25 kg Carafa Special III
0,20 kg Sjokohvete
0,15 kg Carafa Special II
Humle
30 gr Magnum ved 60
25 gr Hallertauer Mittelfrüh ved 10
25 gr Hallertauer Mittelfrüh ved 0
Gjær
WLP 029 Kølschgjær

Hmm. Jeg tenkte forsåvidt bare på gristen. Men vil ikke de mengdene carafa du har brukt der gi iallefall litt brent preg?
 
Ok... her kommer et virkelig dumt spørsmål, sikkert:

Jeg ser at @Finn Berger sin Schwarzbier-oppskrift bruker Kölschgjær. Videre leser jeg at bokkøl er undergjæret (noe jeg egentlig visste fra før).

Betyr ikke det at det er en vesentlig forskjell mellom Schwarzbier og Bock ved at det ene er overgjæret og det andre er undergjæret?
 
Hmm. Jeg tenkte forsåvidt bare på gristen. Men vil ikke de mengdene carafa du har brukt der gi iallefall litt brent preg?

Jo, du får noe som peker litt i retning en stout - men den peker bare:). Marit - som ikke liker stout noe videre - likte denne. Men det er jo ikke noe problem å redusere ned det preget - og kanskje ta ned caramunich'en noe, også, for å sikre balansen.

Jeg drakk siste flaska av denne for ikke lenge siden, 14 måneder gammel. Den tåler lagring godt, i alle fall.
 
Ok... her kommer et virkelig dumt spørsmål, sikkert:

Jeg ser at @Finn Berger sin Schwarzbier-oppskrift bruker Kölschgjær. Videre leser jeg at bokkøl er undergjæret (noe jeg egentlig visste fra før).

Betyr ikke det at det er en vesentlig forskjell mellom Schwarzbier og Bock ved at det ene er overgjæret og det andre er undergjæret?

Neida, det skal være lagergjær, egentlig. Schwarzbier er et undergjæret øl. Men jeg hadde kølschgjær, og du kommer temmelig nær med den. Kan faktisk anbefales.
 
Med maltmengde på 7,5kg fikk jeg nok (passelig) brentpreg med 100g roasted b, 150g sjoko og 300g carafa2 spes. OG en tier over normalen.
Kommentar fra dommer var vel "for mye av alt iht stil", mao en"dobbelsvarting":)
 
lurer på om noen vet hvor jeg kan få tak i tri clamp 1,5" lokk med cornelius kobling på? planen er å feste en spunding valve med ball lock
 
Kjapt spørsmål.. glemte å tilsette laktose.. er igang med wp å er på 95*c.. kan jeg tilsette den nå?
Kok vann og ha det i det, ville ikke tilsatt på 95, skal koke i 15 min tror jeg, men er ikke sikker på om det er så viktig.. går sikkert bra, liker vi å tru
 
Kok vann og ha det i det, ville ikke tilsatt på 95, skal koke i 15 min tror jeg, men er ikke sikker på om det er så viktig.. går sikkert bra, liker vi å tru
Jeg prøvde jeg :cool: alt annet har gått galt idag, så tar et slag for laget:D
Fikk stå i 14min på 95*c da..
 
Tipper det går fint. Det løser seg ganske lett opp, og det er ikke så mye som overlever 95 grader i 15 min. Kanskje du får øl med bjørnedyr i.
 
Er jo strengt tatt sukker og bør jo være sterilt i utgangspunktet, 15 min kok er nok bare for å sikre at det ikke følger med noe ulumskheter.. men ingen baselusker skal overleve 63 grader mer en 30 min... kansje roe kjølingen.. men er nok helt ok som det er og. gsg (går det så går det)
 
For se om ca 14 dager:) whirlpoolen ble ganske forlenget, siden jeg måtte hente vann fra et annet uttak en det jeg bruker..
 
Brygger en ipa å en pale ale.. skulle igrunnen brygge en imp.stout, men ombestemte meg i siste liten. Har fått mye blomster i innflytningsgave, så det blir litt forskjellige :)
 
Tilbake
Topp