Tråden for dumme spørsmål.

Hmm. Jeg tenkte forsåvidt bare på gristen. Men vil ikke de mengdene carafa du har brukt der gi iallefall litt brent preg?

Jo, du får noe som peker litt i retning en stout - men den peker bare:). Marit - som ikke liker stout noe videre - likte denne. Men det er jo ikke noe problem å redusere ned det preget - og kanskje ta ned caramunich'en noe, også, for å sikre balansen.

Jeg drakk siste flaska av denne for ikke lenge siden, 14 måneder gammel. Den tåler lagring godt, i alle fall.

Ok... her kommer et virkelig dumt spørsmål, sikkert:

Jeg ser at @Finn Berger sin Schwarzbier-oppskrift bruker Kölschgjær. Videre leser jeg at bokkøl er undergjæret (noe jeg egentlig visste fra før).

Betyr ikke det at det er en vesentlig forskjell mellom Schwarzbier og Bock ved at det ene er overgjæret og det andre er undergjæret?

Neida, det skal være lagergjær, egentlig. Schwarzbier er et undergjæret øl. Men jeg hadde kølschgjær, og du kommer temmelig nær med den. Kan faktisk anbefales.

Med maltmengde på 7,5kg fikk jeg nok (passelig) brentpreg med 100g roasted b, 150g sjoko og 300g carafa2 spes. OG en tier over normalen.
Kommentar fra dommer var vel "for mye av alt iht stil", mao en"dobbelsvarting":)

lurer på om noen vet hvor jeg kan få tak i tri clamp 1,5" lokk med cornelius kobling på? planen er å feste en spunding valve med ball lock

Kjapt spørsmål.. glemte å tilsette laktose.. er igang med wp å er på 95*c.. kan jeg tilsette den nå?
Kok vann og ha det i det, ville ikke tilsatt på 95, skal koke i 15 min tror jeg, men er ikke sikker på om det er så viktig.. går sikkert bra, liker vi å tru

Kok vann og ha det i det, ville ikke tilsatt på 95, skal koke i 15 min tror jeg, men er ikke sikker på om det er så viktig.. går sikkert bra, liker vi å tru
Jeg prøvde jeg :cool: alt annet har gått galt idag, så tar et slag for laget:D
Fikk stå i 14min på 95*c da..

Tipper det går fint. Det løser seg ganske lett opp, og det er ikke så mye som overlever 95 grader i 15 min. Kanskje du får øl med bjørnedyr i.

Er jo strengt tatt sukker og bør jo være sterilt i utgangspunktet, 15 min kok er nok bare for å sikre at det ikke følger med noe ulumskheter.. men ingen baselusker skal overleve 63 grader mer en 30 min... kansje roe kjølingen.. men er nok helt ok som det er og. gsg (går det så går det)

For se om ca 14 dager:) whirlpoolen ble ganske forlenget, siden jeg måtte hente vann fra et annet uttak en det jeg bruker..

Brygger en ipa å en pale ale.. skulle igrunnen brygge en imp.stout, men ombestemte meg i siste liten. Har fått mye blomster i innflytningsgave, så det blir litt forskjellige :)

Ja.

Jeg har erfart at begge de to stammene du nevner er glade i litt ekstra oksygen (ifht hvor mye du vil lufte en annen ferskgjær), men ellers så trenger ferskgjær mer oksygen enn tørrgjær ja.

380 vil stoppe ca ett til to poeng tidligere uten mye oksygen er min erfaring. 007 har jeg ikke noen erfarings-tall på egentlig, men den og vil kutte ut før har jeg erfart. 007 tror jeg konsumerer vanvittige mengder oksygen tidlig, så den kan godt fylles opp dagen derpå, er min erfaring for å få FG dit man ser for seg. Husk at 007 ikke spiser sjukt mye, som f.eks 001, men den spiser mye fort, for å så faktisk etterlate seg litt rest. Uten oksygen blir det mer rest enn man skulle se for seg, med mindre det er et veldig lett øl.

@RealGone

Tusen takk for utfyllende svar.
Da blir det O2 etter hvert.

Jeg har en saison med stikkelsbær stående. Bærene ble tilsatt frosne i sekundær etter omstikk. Nå har de fått tre uker kontakttid. Hvor lenge bør den stå før jeg flasker?

Tilbake
Topp