Tråden for dumme spørsmål.

Kom igjen, bare åpne ølet ditt og smak :beercheers:

Vi har alle åpnet flasker "for tidlig", spesielt som fersk brygger.
Det offisielle uttrykket er karboneringstest. :cool:

Du kommer kanskje til å syns det er litt lite kullsyre, og så smaker det helt herlig!

Jeg føler at dette er småironisk og at jeg egentlig ikke bør åpne :p
 
Jeg føler at dette er småironisk og at jeg egentlig ikke bør åpne :p
Nei. Det er helt alvorlig ment.
Åpne en flaske og smak.

Noen av oss driver med dette ganske ofte, for å finne ut hvordan ølet utvikler seg under karboneringspgerioden og finne ut når det er bra og ølet kan settes kaldt.

Ikke noe ironi altså. Men det er kjekt å se på andre ferske bryggere og huske tilbake på hvor utrolig utålmodig man var når de første bryggene stod til modning.
 
Takk for svar. Jeg tror jeg må være spesielt utålmodig da ølet ikke er på flaske engang. Nå skal det sies at jeg planlegger en tur for å besøke familie om noen uker og vurderte muligheten for å ta med hjem nybrygget øl. Men da har jeg en plan. Karboneringstest med fadern når jeg drar hjem. Takk for hjelpen! :)
 
Takk for svar. Jeg tror jeg må være spesielt utålmodig da ølet ikke er på flaske engang. Nå skal det sies at jeg planlegger en tur for å besøke familie om noen uker og vurderte muligheten for å ta med hjem nybrygget øl. Men da har jeg en plan. Karboneringstest med fadern når jeg drar hjem. Takk for hjelpen! :)
Sitter faktisk her og koser meg med et lite glass ukarbonert øl tatt rett fra gjæringskaret i dag :oops:
Det heter FG test.
 
Takk for svar. Jeg tror jeg må være spesielt utålmodig da ølet ikke er på flaske engang. Nå skal det sies at jeg planlegger en tur for å besøke familie om noen uker og vurderte muligheten for å ta med hjem nybrygget øl. Men da har jeg en plan. Karboneringstest med fadern når jeg drar hjem. Takk for hjelpen! :)

Vi smaker jo på grønnøl når det gjærer og. Kjempestas å rusle en tur ned i kjelleren og tappe en SG prøve, måle hvor langt den har gått. Snuse. Helle sen i et glass og sitte å slurpe og kose seg og glede seg til å gjøre det igjen og se hva som har skjedd til den gang.

Smak hele tiden.
 
JuG74di_d.jpg

SG er nede i 1.022 etter 5 dager gjæring fra en 1.053 i OG. Ølet hadde grei farge, og lukter omtrentlig det du ville forventet hvis du luktet på en ølboks. Se vedlagt bilde for farge.
 
Smaker faktisk overraskende godt til å være "halvgjæret" øl. Med skikkelig karbonering og fullført gjæring blir dette en hit. Nesten slik at jeg burde kaste meg i en ny runde med brygging.

Bare å brygge. Legg merke til hvor mye det forandrer seg til neste uke. Både smak, munnfølelse og klarhet. Og så BANG med kullsyre. Oooohlallalla!
 
Bare å brygge. Legg merke til hvor mye det forandrer seg til neste uke. Både smak, munnfølelse og klarhet. Og så BANG med kullsyre. Oooohlallalla!

Klarer knapt å vente. Ble altfor gira nå. Får tilsendt et par ekstra ølsett gratis fra ølbrygging.no pga en flaske star san som jeg mottok med liten lekkasje. Så jeg har mer enn nok råvarer, men jeg flytter om ikke så altfor lenge, så jeg må passe at det er ferdiggjæret til da.
 
Vil det merkes mye på smak om man åpner en øl som kun har karbonert på flaske i en uke?

Det kommer litt an på hvor langt i prosessen ølet har kommet.. Hvis du ser tydelig at ølet sliter med å komme opp med skikkelig skum, er du fremdeles på et stadium der ølet smaker ganske jævelig - for å si det rett ut. Det er preget både av sukker og pågående gjæring, og det er fort gjort å bli deprimert de første gangene du opplever dette. Men det snur ganske fort. Når det danner seg ordentlig skum, er det godt, og ganske likt det det blir når det har gått seg helt ferdig.

Smaker faktisk overraskende godt til å være "halvgjæret" øl. Med skikkelig karbonering og fullført gjæring blir dette en hit. Nesten slik at jeg burde kaste meg i en ny runde med brygging.

Her er det omvendt. Så godt som dette kommmer ølet ditt aldri til å smake:p. Jeg blir nesten alltid henrykt over den flotte maltsmaken - og skulle ønske jeg ikke visste at den stort sett blir borte.

Hva i all verden mener du med "Nesten slik at jeg burde kaste meg i en ny runde med brygging":eek:???? Selvfølgelig skal du kaste deg ut i en ny runde med brygging:)!
 
Flasket Lucky Jacken min i går, som har stått til gjæring i 15 dager
OG: 1048
FG: 1008

All grain, brukte to pakker med US-05, rehydrert.
Den nådde FG etter en uke, men lot den stå en til.
Gjæret på 18-20 grader. Aldri over 20.

Smakte på den når jeg flasket og det var litt søtaktig smak.
Kan dette forsvinne under karboneringen eller har jeg klart å fucke opp brygget?

Aldri opplevd dette før når jeg brygget ekstrakt.
 
Flasket Lucky Jacken min i går, som har stått til gjæring i 15 dager
OG: 1048
FG: 1008

All grain, brukte to pakker med US-05, rehydrert.
Den nådde FG etter en uke, men lot den stå en til.
Gjæret på 18-20 grader. Aldri over 20.

Smakte på den når jeg flasket og det var litt søtaktig smak.
Kan dette forsvinne under karboneringen eller har jeg klart å fucke opp brygget?

Aldri opplevd dette før når jeg brygget ekstrakt.

Går ut fra at det var før du tilsatte sukkeret;).

Ved 1.008 skal det ikke være mye sødme igjen. Men kanskje du har fått en tydeligere maltkarakter - "maltsødme", som er noe annet enn søthet - i ølet nå når du har brygget med malt i stedet for ekstrakt, sånn at det er den du kjenner?

Når du mesker, er det jo alltids en mulighet for at temperaturen i mesken har ligget såpass høyt at du vil få litt restsødme. Du vil i alle fall sannsynligvis få en litt annen smaksprofil, men noen direkte merkbar økt søthet skal det noe til at du får. Da skal du bomme mye med temperaturen.

Ikke umulig at denne sødmen, hvis det er maltsødme, blir mindre tydelig når du får karbonert ølet; jeg vil faktisk tro det. Og det er jo egentlig synd:).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp