Tråden for dumme spørsmål.

Takk for svar.
2 pakker tørrgjær Safale US-05 som rehydrert i 2 dl. destillert vann på cirka 17 liter eplejuice. Tar en råsjans på at det går. Har et par S-04 som også kan drysses på hvis det skulle være en god miks.
 
Hvor lite og mye er det praktisk mulig å brygge i bryggerier basert på henholdsvis 56 og 76 liters kjeler?
 
Hvor lite og mye er det praktisk mulig å brygge i bryggerier basert på henholdsvis 56 og 76 liters kjeler?

Vanskelig å svare på, for du kan alltids tøye grensene ganske kraftig gjennom å lage en mer konsentrert vørter som du bare sper ut i gjæringskaret. Mindre ekstremt er å toppe opp med vann til full kjele etter hvert som væske fordamper. Hvis du mesker i kjelen, så går vel grensa ved det du kan få plass til av malt + nok vann til at mesken fungerer.

Jeg har brygget 2 ganger 23 liter i min 56-liter uten å ty til noen merkverdigheter av noe slag, og kunne sikkert fått til mer.
 
Tenker å gå for et flerkjelers oppsett av noe slag. Der de fleste brygg vil være på rundt 20-25 liter, men at jeg samtidig har mulighet til å brygge større volum ved spesielle anledninger.

Flytter inn i nytt hus i mai, så er på tide å begynne å tenke på innredning! :p
 
Tenker å gå for et flerkjelers oppsett av noe slag. Der de fleste brygg vil være på rundt 20-25 liter, men at jeg samtidig har mulighet til å brygge større volum ved spesielle anledninger.

Flytter inn i nytt hus i mai, så er på tide å begynne å tenke på innredning! :p

Samme som meg, da. En sjelden gang brygger jeg en dobbel batch, men stort sett er målet tre kasser bjørnunger ( = 24 liter). En 70-liter er vel ikke praktisk for brygging av vanlige batcher?

Jeg mesker i en 36-liter, og koker i 56-literskjelen. Noen ganger er det kjekt å ha 56 liter til rådighet for mesking, også. Men ellers kunne jeg til nød greidd meg med bare 36-liter'n. Men da mister jeg altså muligheten til doble batcher, selvfølgelig.
 
JuG74di_d.jpg

Dette er jo som sagt mitt første solobrygg fra start til slutt, og jeg har heller ikke vært med på hele prosessen før.

Fra bildet, er det normalt at ølet er så ‘tykt’? Det er bare halvgjæret, så det er litt grums o.l. Evt. når i prosessen vil jeg kunne oppleve klarhet lignende butikkvalitet?
 
Dette er jo som sagt mitt første solobrygg fra start til slutt, og jeg har heller ikke vært med på hele prosessen før.

Fra bildet, er det normalt at ølet er så ‘tykt’? Det er bare halvgjæret, så det er litt grums o.l. Evt. når i prosessen vil jeg kunne oppleve klarhet lignende butikkvalitet?
Gjæra synker til bunns når den er ferdig, så det hjelper en god del. Tid på temperatur nær frysepunktet hjelper mye, og litt gelatin reduserer den nødvendige tida mye. Når det er sagt er det slett ikke sikkert du oppnår like klart øl som butikkøl, for det er som oftest filtrert.
 
Ja, det er det jeg lurer på da :p

Har du noen bilder av oppsettet ditt på forumet her? :)

Jeg har 80 literskjelene fra ss brewtech. Og brygger stort sett 25 liters batcher. Og så kan jeg justere litt opp om jeg vil ha litt vørter til speise, eller til å lage en starter med, eller jeg kan kjøre på å meske 25 kg malt til en sinnsyk stout om jeg vil. Velg størst, alltid [emoji1417]
 
Ja, det er det jeg lurer på da :p

Har du noen bilder av oppsettet ditt på forumet her? :)

Nja - jeg tror det ligger et bilde et sted av 36-litern med en sovepose over; bokstavelig talt brew-in-a-bag.

Men det er ikke mye å se. En kjele på ei induksjonsplate, det er alt:). Jo, og så en 15-liters kjele på ei plate på gulvet, til å varme vann i. Og så en iskremboks der jeg har salter og syre og pH-meter.

Jeg mesker på badet, og så triller jeg vekk komfyren, og koker under kjøkkenvifta. Har veldig kraftig kjøkkenvifte, da.
 
Er det noen måte å sjekke om et gjæringskar er tett?
Tenker ikke tett som i å ha vann i det og snu det på hode, men i forhold til at luft siver ut andre plasser en fra gjærlåsen om man ha gjæring på gang.
 
Dersom problemet er utett pakning rundt gjærlåsen, kan du kanskje spraye starsan på og se om det kommer bobler. Samme prinsipp som når du sjekker en punktert sykkelslange. Er det utett mellom lokk og bøtte, er det vel verre.

Men det er jo andre tegn på gjæring enn plopping i gjærlåsen du kan se etter. Gjærskum er et sikkert tegn.
 
Har et kar som jeg ikke har brukt på en stund, og sist var det lite aktivitet i låsen selv om brygget gjæret nedover.
Testet med hydrometerprøve.

Får se over det karet i morgen, har lyst til og brygge igjen ser du :p
Det andre karet mitt ble jo tatt i bruk i går.
 
Har et kar som jeg ikke har brukt på en stund, og sist var det lite aktivitet i låsen selv om brygget gjæret nedover.
Testet med hydrometerprøve.

Får se over det karet i morgen, har lyst til og brygge igjen ser du :p
Det andre karet mitt ble jo tatt i bruk i går.
Det er vel uansett ikke så farlig om det lekker litt. Bevegelsen vil jo gå fra inni bøtta og ut.
 
Jeg opplever at det er bobler inntil veggene på målerøret mitt når jeg tapper fra gjæringsdunk for måling. Merker at hvis jeg rører hydrometeret litt i det jeg har tappet så forsvinner boblene, og jeg får en lavere måling enn jeg gjør før røring. Det er ikke direkte kullsyre, men oppfører seg ganske likt.

Jeg tror jeg har målt feil en stund nå, da jeg ikke har rørt ut disse boblene. Noen som har noe innsikt å dele?
 
Jeg opplever at det er bobler inntil veggene på målerøret mitt når jeg tapper fra gjæringsdunk for måling. Merker at hvis jeg rører hydrometeret litt i det jeg har tappet så forsvinner boblene, og jeg får en lavere måling enn jeg gjør før røring. Det er ikke direkte kullsyre, men oppfører seg ganske likt.

Jeg tror jeg har målt feil en stund nå, da jeg ikke har rørt ut disse boblene. Noen som har noe innsikt å dele?
Det er vel direkte kullsyre? Det er jo litt kullsyre i ølet mens det gjærer. Riktig så leskende og godt. Og de boblene kan gjøre målinger litt unøyaktige. Virker på meg som du har oppsummert ganske så godt hva det er lurt å gjøre. :)
 
Det er vel direkte kullsyre? Det er jo litt kullsyre i ølet mens det gjærer. Riktig så leskende og godt. Og de boblene kan gjøre målinger litt unøyaktige. Virker på meg som du har oppsummert ganske så godt hva det er lurt å gjøre. :)

Godt mulig at set faktisk er ren kullsyre, men den virker ganske ‘svak’, hvis det gir mening. Godt å høre at man har gjort noe riktig da.
 
Godt mulig at set faktisk er ren kullsyre, men den virker ganske ‘svak’, hvis det gir mening. Godt å høre at man har gjort noe riktig da.
Det blir jo ikke så mye kullsyre i det så lenge trykket slipper ut gjennom gjærlåsen. Men det oppstår jo ikke på overflata, så litt kullsyre er det i ølet også før flasking. Hvor mye avhenger av temperatur.
 
Det blir jo ikke så mye kullsyre i det så lenge trykket slipper ut gjennom gjærlåsen. Men det oppstår jo ikke på overflata, så litt kullsyre er det i ølet også før flasking. Hvor mye avhenger av temperatur.

Sikkert det som er tilfelle. Jeg er ikke vant til så ‘flat’ kullsyre :p
 
Jeg opplever at det er bobler inntil veggene på målerøret mitt når jeg tapper fra gjæringsdunk for måling. Merker at hvis jeg rører hydrometeret litt i det jeg har tappet så forsvinner boblene, og jeg får en lavere måling enn jeg gjør før røring. Det er ikke direkte kullsyre, men oppfører seg ganske likt.

Jeg tror jeg har målt feil en stund nå, da jeg ikke har rørt ut disse boblene. Noen som har noe innsikt å dele?

Det som påvirker målingene er bobler som klynger seg til sjølve hydrometeret. Jeg banker hydromteret litt nedi bunnen av måleglasset for å slå av boblene, og så spinner jeg det, så nye bobler ikke skal feste seg.

Er det mye kullsyre og skum i ølet, er det en ide å vente litt med avlesningen, til det har roet seg. I den fasen av gjæringen da det utvikles mye kullsyre, er det vanskelig å få tatt nøyaktige målinger. Men da er det gjerne ikke så veldig farlig om målingene er helt nøyaktige, heller. Helt til slutt, når du måler for å fastslå om FG er nådd, ølet er klart til å tappes, er det mye lettere, for da produseres det ikke ny kullsyre, og forholdene er roligere. Og da skal du helst ha nøyaktige målinger.

Men uansett, du skal alltid spinne hydrometeret litt, for sikkerhets skyld.
 
Tilbake
Topp