Tråden for dumme spørsmål.

Det er nå sånn jeg gjør det, likevel. Svinnet er nok ikke den beste grunnen. Men pipette ER enkelt. Jeg har ikke kran på gjæringskarene mine.

Du hører ikke til dem som har et anstrengt forhold til å slippe luft inn i gjæringskaret, altså:)? Du gjør jo dette like før en eventuell cc, og folk går jo til alskens ytterligheter for å unngå den tross alt nokså moderate innstrømmingen av luft en får som resultat av nedkjølingen.

For ordens skyld: Jeg mener ikke at du ikke skal gjøre det. Aktiv gjær bør håndtere det der. Problemet er vel mer verdt å ta på alvor om en kjøler ned, og så renser ut så mye gjær en kan før en tapper på fat og tvangskarbonerer med CO2.

edit: Sorry, så du har kommentert det i en tidligere post:).
 
I dag er flaskedag. Har for øyeblikket 23L i gjæringstanken. Bør jeg jobbe ut ifra dette tallet når jeg skal beregne sukker, eller bør jeg anta et par liter mindre i bunnfall o.l?
 
Sukkeret blander seg med bunnfallet også, så ta utgangspunkt i total mengde. Lag en tynn lake, så det blir jevnt fordelt.
 
@Finn Berger, jeg tenkte jeg skulle prøve meg på noe i retning av Bryggselv sin Knuser'n Imperial Stout, dobbeltmeske på Speidelen og kjøre splittbatch med WLP007 og Dahls. Planen er at dette blir min "billett" til årets Barteølfestival.

Planen er å starte på 10-12 grader og deretter øke en grad om dagen opp til romtemperatur. Skal ikke Dahls ha bortimot hydridgjær-egenskaper?
 
@Finn Berger, jeg tenkte jeg skulle prøve meg på noe i retning av Bryggselv sin Knuser'n Imperial Stout, dobbeltmeske på Speidelen og kjøre splittbatch med WLP007 og Dahls. Planen er at dette blir min "billett" til årets Barteølfestival.

Planen er å starte på 10-12 grader og deretter øke en grad om dagen opp til romtemperatur. Skal ikke Dahls ha bortimot hydridgjær-egenskaper?

Jeg gjæret to--tre batcher på 13-14 grader i høst, da det var temperaturen i kjeller'n min. Tenkte som deg at denne gjæren skal jobbe godt der. Men det fungerte ikke så bra - ølet ble i alle fall ikke noe videre. Ikke så galt at det ikke ble drukket, men ikke så godt at jeg var lei meg da det var slutt på det, heller. Det blei ikke reint nok. Den jeg hadde med til festivalen i fjor, var mye bedre, og den var gjæret lavere.

Dette kan være tilfeldigheter, men jeg skal i alle fall gjære nede på 10 grader nå. Kan gå ned på 8, men det blir kanskje i tøffeste laget. Og jeg har ikke tenkt å heve den før mot slutten, heller.
 
Jeg gjæret to--tre batcher på 13-14 grader i høst, da det var temperaturen i kjeller'n min. Tenkte som deg at denne gjæren skal jobbe godt der. Men det fungerte ikke så bra - ølet ble i alle fall ikke noe videre. Ikke så galt at det ikke ble drukket, men ikke så godt at jeg var lei meg da det var slutt på det, heller. Det blei ikke reint nok. Den jeg hadde med til festivalen i fjor, var mye bedre, og den var gjæret lavere.

Dette kan være tilfeldigheter, men jeg skal i alle fall gjære nede på 10 grader nå. Kan gå ned på 8, men det blir kanskje i tøffeste laget. Og jeg har ikke tenkt å heve den før mot slutten, heller.

Ok, da satser jeg nok på å pitche rundt 8 og gjæren på 10 grader selv. Banankjennemerket blir nok helt overdøvet av andre ting. Så er jeg ikke veldig redd for å steppe opp temperaturen når stormgjæringa er over. Burde jeg det?

For øvrig: Sist jeg gjenopplivet samme gjær, etter tre måneder, var det nok nærmest bare å se på den før den var i full fart igjen.
 
Ok, da satser jeg nok på å pitche rundt 8 og gjæren på 10 grader selv. Banankjennemerket blir nok helt overdøvet av andre ting. Så er jeg ikke veldig redd for å steppe opp temperaturen når stormgjæringa er over. Burde jeg det?

For øvrig: Sist jeg gjenopplivet samme gjær, etter tre måneder, var det nok nærmest bare å se på den før den var i full fart igjen.

hehe - det skal ei kule til en trønder, heter det jo:).

Om du burde være redd for å sette opp temperaturen? Neida, tvert i mot. Lagergjær har en lei tendens til å produsere svovelaromaer, og jeg er opptatt av å få en mest mulig effektiv utskrubbing av svineriet, så jeg prøver å fange den og løfte den når den er nede på 75% av forventet utgjæring.

Jeg sliter litt med svovelet for tida. Er det normalt, eller er det noe jeg gjør galt, tro? (Kan ikke tenke meg at jeg gjør noe galt, selvfølgelig:p!)
 
Jeg overså ordet "før" i "jeg har ikke tenkt å heve den før mot slutten" i sted, derav undringen. Nå er jeg helt med.
 
Nå er det jo karboneringstest dag for dag som gjelder. Litt som hurtigruta time for time. Bare at karboneringstestene er jo en vitenskaplig reise for å lære mest mulig om alle ølets faser. Det sier jeg til meg selv....
 
Det er ikke en helt dum forklaring for å drikke øl heller.
Er ikke sikker men trur nok karboneringa på smakeflaska di vil henge litt etter om du driver og åpner den. Dessuten er det jo best å kjøle ølla for man smaker..? Jeg flasker 24x0.33 15x0.5 og resten går på diverse flasker som jeg bruker til testing. Setter en og en kaldt før jeg smaker. Øl med lav flokkuering (sånn det skrives?) Ser jeg karboneres myyyye raskere en de de med høy flokk eller har vært kaldkræsjet. Om 2-3 dager burde det være nok kullsyre til at du får et greit inntrykk men smaken endres mye de første dagene.

Kom akkurat på at jeg burde se om bayern min har endret seg siden igår kveld :p
 
Vurderer nesten å fastsette en ‘smakeflaske’ som man bare tar seg en slurk av nå og da :D

En løsning er å tappe opp ei lita plastflaske. Før den er blitt skikkelig hard, er det ingen vits i å smake. Ølet er helt avgjort på sitt minst sjarmerende i denne perioden før det er blitt skikkelig karbonert.

Skulle ønske jeg var smart nok til å gjøre dette:p!
 
En løsning er å tappe opp ei lita plastflaske. Før den er blitt skikkelig hard, er det ingen vits i å smake. Ølet er helt avgjort på sitt minst sjarmerende i denne perioden før det er blitt skikkelig karbonert.

Skulle ønske jeg var smart nok til å gjøre dette:p!

Du er smart nok til å tenke på det i allefall! Jeg vurderer å gå til innkjøp av noen Coopers PET flasker, men før øyeblikket er jeg for lat til å tappe over på noe annet.
 
Dere brygger alt forlite om det må smakes til alle tider... har du 2-300 flasker og 10 fat i kjelleren så lar du det stå til det er ferdig... tester sjelden før det er gått 2 uker.. Jeg hadde ett nyttårsforsett for ett år siden... "sette meg inn i, og prøve å forstå konseptet lagring"... ved å brygge i hytt og vær så har jeg klart å nå målet på sett og vis. Skjønner forsatt ikke konseptet.... men det blir lagret
Edit: nå har jeg nok nærmere 500 en 200 flasker.. men poenget blir det samme
 
Mulig jeg overreagerer, men etter min daglige runde med lesing av diverse bryggenateriell innser jeg at jeg muligens har gjort for lite for å tilføre oksygen til vørteren. Finnes det noen andre indikasjoner enn usmak på at dette er tilfelle? Tappet rett fra åpen bryggeriventil og ned i gjæringstank med grei fallhøyde, så mulig det er nok? Opplevde godt med skum, og ølet er nå på flaske uansett.
 
Tilbake
Topp