Tråden for dumme spørsmål.

Før sukker ja, rett fra gjæringskaret.

Tenkte nesten maltsødme ja, var liksom litt søt malt smak.
Mesken var stabil (Brukte grainfather)

Men da slapper jeg litt mer av de neste ukene, blir spennende :)
 
Før sukker ja, rett fra gjæringskaret.

Tenkte nesten maltsødme ja, var liksom litt søt malt smak.
Mesken var stabil (Brukte grainfather)

Men da slapper jeg litt mer av de neste ukene, blir spennende :)

- og det er vel lite sannsynlig at termometeret til termostaten er feil kalibrert? Det er liksom den eneste muligheten til at noe skal ha vært galt som jeg kan se.

Nei, jeg tror du kommer til å oppleve at det blir et veldig godt øl:). Ut fra hva du sier om rehydrering, mengde gjær og temperatur, så virker det veldig lite sannsynlig at dette ikke er et godt utgjæret øl.
 
Vi smaker jo på grønnøl når det gjærer og. Kjempestas å rusle en tur ned i kjelleren og tappe en SG prøve, måle hvor langt den har gått. Snuse. Helle sen i et glass og sitte å slurpe og kose seg og glede seg til å gjøre det igjen og se hva som har skjedd til den gang.

Smak hele tiden.
Hæ? Drikker du ikke rett fra målebegeret? Snobb!
 
Hva i all verden mener du med "Nesten slik at jeg burde kaste meg i en ny runde med brygging":eek:???? Selvfølgelig skal du kaste deg ut i en ny runde med brygging:)!

Jeg er i prosessen med å flytte til en ny leilighet, og ønsker å ha alle brygginger enten til karbonering eller ferdig karbonert når tidspunktet kommer for å flytte. Klart man skal brygge mer etter hvert!
 
Jeg sitter her og undrer meg litt på hvordan å sikre karboneringen på den framtidige 10 % Birger Eriksen-stouten. Regner med at gjæren er ganske så sliten da, og så har jeg ikke karboneringsgjær tilgjengelig. Kunne det vært en idè å en dag ut i gjæringen tappe et WLP-rør halvfullt med vørter, og resten med kokt og nedkjølt vann? Tanken er at da får jeg gjær som har bygget seg stor og sterk, men ikke rukket å slite seg ut enda. Det resterende av sukkerstoffer som blir med over i røret bruker den til å fylle opp lagrene sine, før den går i dvale. Og så blander jeg dette med speisen og flasker som normalt. Hodet mitt ropte "Genialt!" da jeg kom på det, men jeg lurer altså på om noen klarer å finne svakheter ved denne metoden, som jeg ikke ser. Hit me! :)
 
Jeg sitter her og undrer meg litt på hvordan å sikre karboneringen på den framtidige 10 % Birger Eriksen-stouten. Regner med at gjæren er ganske så sliten da, og så har jeg ikke karboneringsgjær tilgjengelig. Kunne det vært en idè å en dag ut i gjæringen tappe et WLP-rør halvfullt med vørter, og resten med kokt og nedkjølt vann? Tanken er at da får jeg gjær som har bygget seg stor og sterk, men ikke rukket å slite seg ut enda. Det resterende av sukkerstoffer som blir med over i røret bruker den til å fylle opp lagrene sine, før den går i dvale. Og så blander jeg dette med speisen og flasker som normalt. Hodet mitt ropte "Genialt!" da jeg kom på det, men jeg lurer altså på om noen klarer å finne svakheter ved denne metoden, som jeg ikke ser. Hit me! :)

Jeg brygget to nesten 10% brygg før jul, det ene med w-34/70 og det andre med wlp001, og hadde ingen problemer med karboneringen. Det kommer vel litt an på hvor mye og hvor sunn gjær du startet med, om gjæren fikk nok oksygen, og om gjæringsprosessen har gått uten stressopplevelser for gjæren.

Den enkleste løsningen, om du ikke tør å stole på at karboneringen går griet med den gjæren som finnes i ølet, er å ta litt av gjæren når du pitcher, og sette til side. Og så setter du en liten starter til karboneringen. Det skal lite til. Det du foreslår, fungerer sikkert det, også, men du trenger vel mer enn et halvt rør. Og du bør uansett friske den opp igjen før du bruker den etter to-tre uker.

Du trenger mye mindre enn det du beregner ved starten av gjæringsprosenten. I Yeast (s.116) anbefales det mellom en 10-del og en 20-del. Så det er ikke store starteren som skal til. Snakker vi om et 25 liters brygg, skulle det greie seg om du sparer et par teskjeer (=10 ml) med slurry fra starteren din, og setter en halvliters starter. Da har du antakelig rikelig, men denne gjæren skal jo ut og jobbe i tøffe omgivelser:).
 
Fikk en OG på 4 punkter opp fra oppskrift på 1.049. Hvis FG skal være 1.007, hva kan jeg realistisk oppleve blir min FG?

Det kommer an på gjær, mengde gjær, oksygen, hvor frisk gjæren var, mesketemperatur og så videre. Med andre ord: den havner der den havner, og da har du et utgangspunkt for å ha en mer kvalifisert gjetning neste gang [emoji1417]
Men du har vel gjæret en stund nå? Hva ligger den på?
 
Jeg brygget to nesten 10% brygg før jul, det ene med w-34/70 og det andre med wlp001, og hadde ingen problemer med karboneringen. Det kommer vel litt an på hvor mye og hvor sunn gjær du startet med, om gjæren fikk nok oksygen, og om gjæringsprosessen har gått uten stressopplevelser for gjæren.

Den enkleste løsningen, om du ikke tør å stole på at karboneringen går griet med den gjæren som finnes i ølet, er å ta litt av gjæren når du pitcher, og sette til side. Og så setter du en liten starter til karboneringen. Det skal lite til. Det du foreslår, fungerer sikkert det, også, men du trenger vel mer enn et halvt rør. Og du bør uansett friske den opp igjen før du bruker den etter to-tre uker.

Du trenger mye mindre enn det du beregner ved starten av gjæringsprosenten. I Yeast (s.116) anbefales det mellom en 10-del og en 20-del. Så det er ikke store starteren som skal til. Snakker vi om et 25 liters brygg, skulle det greie seg om du sparer et par teskjeer (=10 ml) med slurry fra starteren din, og setter en halvliters starter. Da har du antakelig rikelig, men denne gjæren skal jo ut og jobbe i tøffe omgivelser:).
Fankern, det er jo den mest åpenbare løsningen. Hvorfor tenkte jeg ikke på det. Tanken er som skrevet å sikre karbonering. Jeg vil tippe på at det går helt fint uten ekstra gjær, men om det lar seg gjøre uten for mye ekstra styr, så er det en grei forsikring.
homer_doh.png
 
Det kommer an på gjær, mengde gjær, oksygen, hvor frisk gjæren var, mesketemperatur og så videre. Med andre ord: den havner der den havner, og da har du et utgangspunkt for å ha en mer kvalifisert gjetning neste gang [emoji1417]
Men du har vel gjæret en stund nå? Hva ligger den på?

Den har gjæret i ca 7 døgn og SG er per i går kveld 1.020. Bruker Safale US-05 i nedre del av gjærets temperaturområde. Har ikke hatt gjæringskaret åpent, og med tanke på at det stormgjæret for ikke lenge siden har jeg stor tiltro til at gjæringstanken er potte tett og fri for oksygentilførsel.
 
Den har gjæret i ca 7 døgn og SG er per i går kveld 1.020. Bruker Safale US-05 i nedre del av gjærets temperaturområde. Har ikke hatt gjæringskaret åpent, og med tanke på at det stormgjæret for ikke lenge siden har jeg stor tiltro til at gjæringstanken er potte tett og fri for oksygentilførsel.

Jeg er vel en av få som aldri har prøvd us-05, så skal ikke si noe om den.
Men med oksygen mente jeg hvor mye du hadde klart å riste inn når du pitchet.
 
Jeg er vel en av få som aldri har prøvd us-05, så skal ikke si noe om den.
Men med oksygen mente jeg hvor mye du hadde klart å riste inn når du pitchet.

Hahah, ja det er en annen historie. Kunne sikkert vært mer nøyaktig der, men alt kan jo ikke læres på en dag.

US-05 er etter min erfaring en kanongjær, og et ganske kraftig sådan. Skal visstnok kunne gjære rent vann, uten at jeg har prøvd å verifisere. Jeg tror jeg bare ser det litt an til jeg får en stabil SG.
 
Fant en del gjærposer liggende i boden stemplet november 15. Bare å kaste eller går det an å bruke det?

Går sikkert fint, om de har ligget litt kjølig. Men det er dumt å ta sjanser, så jeg ville satt en starter. Det er litt kjipt å bruke 25 liter vørter til å finne ut at det ikke går fint;). Og dessuten kan du ikke regne med en alt for stor prosent levedyktige celler.

Har de ligget varmt, hadde jeg kastet dem.

Men jeg ville jo satt en starter uansett, jeg da:). Du får bedre øl på den måten.
 
Tilbake
Topp