Sitter faktisk her og koser meg med et lite glass ukarbonert øl tatt rett fra gjæringskaret i dagTakk for svar. Jeg tror jeg må være spesielt utålmodig da ølet ikke er på flaske engang. Nå skal det sies at jeg planlegger en tur for å besøke familie om noen uker og vurderte muligheten for å ta med hjem nybrygget øl. Men da har jeg en plan. Karboneringstest med fadern når jeg drar hjem. Takk for hjelpen!![]()
Takk for svar. Jeg tror jeg må være spesielt utålmodig da ølet ikke er på flaske engang. Nå skal det sies at jeg planlegger en tur for å besøke familie om noen uker og vurderte muligheten for å ta med hjem nybrygget øl. Men da har jeg en plan. Karboneringstest med fadern når jeg drar hjem. Takk for hjelpen!![]()
Smak hele tiden.
På HØY tid!Må nesten ta en SG test nå.
![]()
SG er nede i 1.022 etter 5 dager gjæring fra en 1.053 i OG. Ølet hadde grei farge, og lukter omtrentlig det du ville forventet hvis du luktet på en ølboks. Se vedlagt bilde for farge.
Og smaken?
Smaker faktisk overraskende godt til å være "halvgjæret" øl. Med skikkelig karbonering og fullført gjæring blir dette en hit. Nesten slik at jeg burde kaste meg i en ny runde med brygging.
Bare å brygge. Legg merke til hvor mye det forandrer seg til neste uke. Både smak, munnfølelse og klarhet. Og så BANG med kullsyre. Oooohlallalla!
Jeg har Alltid en smaksdag etter en uke. Må jo følge med å lære av prosessenVil det merkes mye på smak om man åpner en øl som kun har karbonert på flaske i en uke?
Vil det merkes mye på smak om man åpner en øl som kun har karbonert på flaske i en uke?
Smaker faktisk overraskende godt til å være "halvgjæret" øl. Med skikkelig karbonering og fullført gjæring blir dette en hit. Nesten slik at jeg burde kaste meg i en ny runde med brygging.
Flasket Lucky Jacken min i går, som har stått til gjæring i 15 dager
OG: 1048
FG: 1008
All grain, brukte to pakker med US-05, rehydrert.
Den nådde FG etter en uke, men lot den stå en til.
Gjæret på 18-20 grader. Aldri over 20.
Smakte på den når jeg flasket og det var litt søtaktig smak.
Kan dette forsvinne under karboneringen eller har jeg klart å fucke opp brygget?
Aldri opplevd dette før når jeg brygget ekstrakt.
Før sukker ja, rett fra gjæringskaret.
Tenkte nesten maltsødme ja, var liksom litt søt malt smak.
Mesken var stabil (Brukte grainfather)
Men da slapper jeg litt mer av de neste ukene, blir spennende![]()
Hæ? Drikker du ikke rett fra målebegeret? Snobb!Vi smaker jo på grønnøl når det gjærer og. Kjempestas å rusle en tur ned i kjelleren og tappe en SG prøve, måle hvor langt den har gått. Snuse. Helle sen i et glass og sitte å slurpe og kose seg og glede seg til å gjøre det igjen og se hva som har skjedd til den gang.
Smak hele tiden.
Hæ? Drikker du ikke rett fra målebegeret? Snobb!