Tråden for dumme spørsmål.

Bruka ikkje stålskrubb i gryta i rustfritt, men PBW eller krystallsoda over natta om noke e brent fast, skrubba med skuresvamp om noke sitte fast, evt plastskrape om det er gjenstridig. He funka fint for min del, bruka PBW eller oxyclean før brygging. He forstått det slik at stålskrubb eller ting som sett riper ikkje er so bra på rustfritt. gjeld vel det meste med tanke på infeksjonsfare.
Slangar og slikt har eg alt i silikon, so dei kokar eg, fungerar supert.
 
Bruker en liten dose ren starsan og går over med skuresvamp, når det begynner å legge seg belegg i bunnen og på sidene. Alt løser lett opp og blir borte med lett skuring.
 
Då fyrer eg laus;
Kokte nettopp opp første brygget på nyinnkjøpt Speidel 2oL. Alt er ferdigkjølt til 19 grader. Ser litt seint at eg har fått alt for høg SG på brygget og litt høg avdamping. Skulle hatt 1054 men har fått 1062, og har to cm under nest øverste strek med vørter.

Er det tilrådelig å tilsette kaldt vann fra spring?
Alternativt koke opp noen liter og kjøle ned?
 
Begge alternativene blir brukt,så hvis det ikke er noe spesiellt med Speidel så skulle det gå greit.
Selv koker jeg og har i gryta under koking eller kjøler ned og har i gjæringskaret før oksygenering.
-Bruker ikke Speidel.
 
Sett det til gjæring og nyt litt sterkere øl og kalkuler til neste brygg, viss du vil vanne ut så kok opp 3 L (viss det er 20 liter du har)vann og kjøl ned.
 
Bruker en neglebørste, og krystallsoda, men er ikke blånøye. Det går ikke med mye tid til dette. Litt belegg/misfarging i bunnen over varmelementet (BB60) er det, men jeg ser ikke noe problem.

Jeg har fått rein ganske slitne stålkjeler med stiv børste og maskinoppvaskmiddel (som vel stort sett er soda?).
 
Avhengig av belegget kan det være en fordel/nødvendig å vaske med basisk eller surt rengjøringsmiddel, ev. begge i to omganger. Alkalisk som soda/maskinoppvask/kaustisk soda og surt som starsan/eddiksyre etc.
Får du oppbygging av ølstein(beerstone) på varmeelement eller kjele så må jeg iallefall ta en omgang med kaustisk soda etterfulgt med noe surt, tok eddiksyre da jeg hadde det i skapet. Dette fordi belegget består av proteiner og kalkstein, ingen av vaskemidlene greide å ta dette alene, skinnende rent i to step. For å forhindre et slikt vanskelig fjernbart belegg hjelper en grundig vask etter hvert brygg mye, dette bygger seg opp over tid.
 
Bruka ikkje stålskrubb i gryta i rustfritt, men PBW eller krystallsoda over natta om noke e brent fast, skrubba med skuresvamp om noke sitte fast, evt plastskrape om det er gjenstridig. He funka fint for min del, bruka PBW eller oxyclean før brygging. He forstått det slik at stålskrubb eller ting som sett riper ikkje er so bra på rustfritt. gjeld vel det meste med tanke på infeksjonsfare.
Slangar og slikt har eg alt i silikon, so dei kokar eg, fungerar supert.
Omtrent det same her
 
Bruka ikkje stålskrubb i gryta i rustfritt, men PBW eller krystallsoda over natta om noke e brent fast, skrubba med skuresvamp om noke sitte fast, evt plastskrape om det er gjenstridig. He funka fint for min del, bruka PBW eller oxyclean før brygging. He forstått det slik at stålskrubb eller ting som sett riper ikkje er so bra på rustfritt. gjeld vel det meste med tanke på infeksjonsfare.
Slangar og slikt har eg alt i silikon, so dei kokar eg, fungerar supert.
Hvis du klarer å få infeksjon fra kokekjelen - samme hvor ripete den måtte være - så er det noe veldig galt med kokinga di...

Det største reelle problemet med alt du klarer å lage av riper i rustfritt stål med en gryteskrubb, er for det visuelle. Spesielt for alt på den varme siden, siden kokinga der desinfiserer veldig grundig.

Etter avkjøling er saken en helt annen, der skal du være mye mer forsiktig mht riper, noe som er en av grunnene til at koniske gjæringskar i rustfritt stål er populære - du skal virkelig gå inn for det for å klare å lage noen ordentlige riper i dem, altså riper der infeksjoner kan sette seg.
 
Hvis du klarer å få infeksjon fra kokekjelen - samme hvor ripete den måtte være - så er det noe veldig galt med kokinga di...

Det største reelle problemet med alt du klarer å lage av riper i rustfritt stål med en gryteskrubb, er for det visuelle. Spesielt for alt på den varme siden, siden kokinga der desinfiserer veldig grundig.

Etter avkjøling er saken en helt annen, der skal du være mye mer forsiktig mht riper, noe som er en av grunnene til at koniske gjæringskar i rustfritt stål er populære - du skal virkelig gå inn for det for å klare å lage noen ordentlige riper i dem, altså riper der infeksjoner kan sette seg.
He no forsovidt gjæringskar i rustfritt, e vel der de e gjeldande :) ang kokekjelen he du et poeng men greit å halde fun lengst mulig
 
Kommer an på ølen. Ipa regnes vanligvis som bedre jo ferskere, men fex for lager vil du merke en STOR forskjell om de får stå noen uker.

Skjønner. Nå brygger jeg en Belgisk Wit. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke har mulighet til å sette alle på kjøl, men må ta til takke med å kjøle ned noen få om gangen, før de drikkes.
 
Hei,

Har en Belgisk Wit som etter planen skal flaskes og korkes i morgen.
OG var 1.50
SG for en uke siden var 1.16
SG i dag er 1.14
Mesket 65 min på 66 grader og 15 min på 76 grader.

Er det trygt å flaske i morgen med FG 1.14 etter 14 dagers gjæring på 21 grader? (18 de første tre dagene)

Evt. Hvor mange gram sukker pr. liter anbefaler dere for karbonering av en Belgisk wit?

Smaker forøvrig veldig lovende, da den er god og tørr (selv om den kanskje er en smule tynn).
 
Hei,

Har en Belgisk Wit som etter planen skal flaskes og korkes i morgen.
OG var 1.50
SG for en uke siden var 1.16
SG i dag er 1.14
Mesket 65 min på 66 grader og 15 min på 76 grader.

Er det trygt å flaske i morgen med FG 1.14 etter 14 dagers gjæring på 21 grader? (18 de første tre dagene)

Evt. Hvor mange gram sukker pr. liter anbefaler dere for karbonering av en Belgisk wit?

Smaker forøvrig veldig lovende, da den er god og tørr (selv om den kanskje er en smule tynn).
Har du målt SG over fleire dagar, slik at du veit den er ferdig utgjæra? Brukar sjølv å måle over tre dagar for å sjå om den framleos er aktiv. På witbier er de vel vanlig med 2.5 til 3 volum Co2 :)her e en fin kalkulator til å regne ut kor mykje sukker du treng, om du ikkje har Beersmith.
http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/
 
Sist redigert:
Har bare målt for en uke siden, og da var den 0,02 høyere. Altså 1.16 --> 1.14
Hva tenker du?
Veldig kjekk kalkulator! Takk!
 
Kan no måle på nytt no i morgå, de vil nok gi deg et godt nok svar på aktiviteten. Går sikkert fint å flaske likevel, kva var forventa FG, 1.011- 1.010? Den er vel uansett innanfor trur eg :)
 
Tilbake
Topp