Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har en oppskrift som sier at jeg skal tilsette kamomille i en "hotbag". Er det tørrhumling? Eller er det i kok?
 
Gjærstarter:
Ett par kjappe spørsmål.

Gjelder dont fear the foam regelen i denne settingen også?

Og hvor analt er det egentlig med rensligheten? Vasket ned kjøkkenbenken med klor og brukte starsan til den store gullmedaljen.

Alt virket å være så sjokkerende enkelt, så lurer på hvorfor vi ikke har gjordt dette før...
 
Gjærstarter:
Ett par kjappe spørsmål.

Gjelder dont fear the foam regelen i denne settingen også?

Og hvor analt er det egentlig med rensligheten? Vasket ned kjøkkenbenken med klor og brukte starsan til den store gullmedaljen.

Alt virket å være så sjokkerende enkelt, så lurer på hvorfor vi ikke har gjordt dette før...
Har aldri brukt starsan på en starter. Koker i erlenmeyer kolbe, og dampen vil drepe det meste.

Normal hygienisk tankegang skulle være mer enn nok.
 
Har nettopp laget meg en magnetrører, men bare testet den i vann foreløpig. Hvor fort lønner det seg å spinne magneten? Skal en ha en skikkelig tornado, eller holder det å røre litt mer forsiktig?
 
Bedre gassutveksling i starteren gir bedre gjærvekst, løs alufolie på toppen og tornado er helt topp.
 
Hvordan skal ølet egentlig se ut etter en ukes lagring på flasker. Jeg har et kompakt, hvitt lag i bunnen av hver flaske som ikke rører på seg når jeg beveger litt på flasken.
 
Hvordan skal ølet egentlig se ut etter en ukes lagring på flasker. Jeg har et kompakt, hvitt lag i bunnen av hver flaske som ikke rører på seg når jeg beveger litt på flasken.

Glemte helt å informere om at dette er en American Pale Ale som jeg blandet ut med sukkerlake (nokså tynn, må jeg si) i omstikkingskar før flasking. Flaskene har stått i ca. 21 grader i en uke.
 
Brygging av lav abv øl:

Skal prøve å holde dette kort og forståelig.
Brygget Andrimne Summer Ale i går. Target OG 1.037. Hengte meg litt opp i det som stod etter oppskriften i boken om å ikke skylle for kraftig, for å holde PH under 6.

Og gjorde vel den idiotiske avgjørelsen om å skylle med 5,5liter og toppe før kok med 10liter vann.
Endte opp med 1.030 etter kok. Noe som vil gi meg ca 2.9% abv og vørter smakte litt tynt, men godt. (regner med at feilen ligger her)

Så kom den gode ideen.... endte opp med å koke opp 400g hvitt sukker i litt vann og tilsatte dette før pitch av gjær. Kalkulerte meg frem til at dette ville gi 1.036 i OG.

Wlp 002 er nå i gang med jobben sin. Men vet ikke helt hva jeg kan forvente av dette stuntet? PH strips står på innkjøpslista nå...
 
Sist redigert:
Du vil bumpe opp og noke ja, men vil nok ikkje få noke meir fylde i ølet av sukkeret. Gjæra vil ete alt det kvite sukkeret som vil kun resultere i meir alkohol å ingen munnfølelse. Neste gong vil eg råde deg til å bruke DME istaden, eller koke det lenger. :)
 
Du vil bumpe opp og noke ja, men vil nok ikkje få noke meir fylde i ølet av sukkeret. Gjæra vil ete alt det kvite sukkeret som vil kun resultere i meir alkohol å ingen munnfølelse. Neste gong vil eg råde deg til å bruke DME istaden, eller koke det lenger. :)

Håper bare disse 7 poengene ikke vil gi ett vesentlig mindre smakfullt øl. Men at det fremdeles blir leskende og drikkbart.
 
Whirlpooling e rett å slett en teknikk for å samle thrub inn mot midten av kokekjelen for å minske sediment i vørter ved gjæring. ser på videoen korleis man kan gjer de med pumpe og dip tube :)
 
Når eg brukar frosne bær rett i sekundærgjæringa får eg ofte mange, små bobler i den påfølgande karboneringa. Karakteriserast villgjær/infeksjon av slik karbonering? Har for øvrig framleis ikkje opplevd usmakar i øl med bær.
 
Er det vanlig at ekstraktbrygg smaker litt søtt?
Tok en test på min første ladning i går, etter det har stått ca en uke til karbonering på flasker.
Smakte og luktet som det skal, men var litt søt smak.

Kanskje det også er pga at det ble 1% mindre alkohol en det skulle?
 
Tilbake
Topp