Tråden for dumme spørsmål.

Sammenlign heller med andre batcher du har satt. Hva er kilden som sier lavere FG? Trenger ikke være noe galt i det hele tatt egentlig, bare at den ikke ville lenger i oppsettet ditt ut i fra mesk eller strain f.eks.
 
Hei, jeg har kjøpt et sett med 2 cornelius. Men har ikke kjøpt kjøleskap ennå. Har laget Duvel som er ferdig. Er det ingen mulighet å lagre på fat og karbonere? Hvordan bør jeg i så fall gå frem? Ønsker ikke naturlig karbonering.
 
Sist redigert:
Førstegangsbrygger her. Tror jeg gjorde noe dumt da jeg hadde all malten i med en gang.

Etter 45 min mesking av pale ale var temperaturen på 69 grader, men fikk den ned til 67,8 før gryten ble isolert igjen. Skal snart i gang med å varme vann til skylling av malten.

Spørsmålet er hvor mye skade jeg kan ha gjort ved å ha all malten i gryten med en gang? Jeg rørte kontinuerlig i malten mens jeg sirkulerte manuelt.
 
Hei, jeg har kjøpt et sett med 2 cornelius. Men har ikke kjøpt kjøleskap ennå. Har laget Duvel som er ferdig. Er det ingen mulighet å lagre på fat og karbonere? Hvordan bør jeg i så fall gå frem? Ønsker ikke naturlig karbonering.
Du må karbonere på høyere trykk i romtemp. Google carbonation calculator for beer så finner du nokk mange alternativ
 
Førstegangsbrygger her. Tror jeg gjorde noe dumt da jeg hadde all malten i med en gang.

Etter 45 min mesking av pale ale var temperaturen på 69 grader, men fikk den ned til 67,8 før gryten ble isolert igjen. Skal snart i gang med å varme vann til skylling av malten.

Spørsmålet er hvor mye skade jeg kan ha gjort ved å ha all malten i gryten med en gang? Jeg rørte kontinuerlig i malten mens jeg sirkulerte manuelt.
Velkommen til en morsom og velsmakende hobby, gjerne litt stress første brygg. Det var det iallefall for meg, men morro.

Det er vel standard prosedyre å ha all malten i gryta med en gang. Det som er viktig er å sørge for at all malten blir våt, selv rører jeg godt med en tresleiv samtidig som malten helles oppi for å unngå tørre klumper.

Men sier meskeskjemaet ditt at du skal meske på 69 grader +? Det blir vanligvis en del mere ugjærbare sukkerarter da, og noen øl skal jo ha dette men vanligvis ikke en Pale Ale.
 
Sist redigert:
Velkommen til en morsom og velsmakende hobby, gjerne litt stress første brygg. Det var det iallefall for meg, men morro.

Det er vel standard prosedyre å ha all malten i gryta med en gang. Det som er viktig er å sørge for at all malten blir våt, selv rører jeg godt med en tresleiv samtidig som malten helles oppi for å unngå tørre klumper.

Men sier meskeskjemaet ditt at du skal meske på 69 grader +? Det blir vanligvis en del mere ugjærbare sukkerarter da, og noen øl skal jo ha dette men vanligvis ikke en Pale Ale.

Takktakk! Litt stress har det vært, og så tar det litt tid å kjøle ned vørteren for å sjekke SG nå, men det er det ikke noe å gjøre med nå.

Det var et godt stalltips fra en mer erfaren brygger enn meg som sa at merking på 68 er en god plan.

Venter på å sjekke SG nå som sagt. Hva gjør jeg hvis den viser for høyt/lavt?
 
for høy SG er vanligvis ikke en problemstilling ved første brygg, isåfall kan du tilsette vann rett før kokeslutt. Ved for lav SG kan du koke lenger/kraftigere eller tilsette DME/maltekstrakt. Eller rett og slett være fornøyd med det du fikk. Kommer jo litt an på hvor du ligger ift. målet.

P.S Når jeg tar ut SG prøver som er varme, f.eks ved kok, så bruker jeg et litermål i stål. Tapper kaldt vannbad i vasken og beveger litermålet litt i vannbadet, da er desiliteren nede i 20 grader på minuttet.
 
Sist redigert:
for høy SG er vanligvis ikke en problemstilling ved første brygg, isåfall kan du tilsette vann rett før kokeslutt. Ved for lav SG kan du koke lenger/kraftigere eller tilsette DME/maltekstrakt. Eller rett og slett være fornøyd med det du fikk. Kommer jo litt an på hvor du ligger ift. målet.

P.S Når jeg tar ut SG prøver som er varme, f.eks ved kok, så bruker jeg et litermål i stål. Tapper kaldt vannbad i vasken og beveger litermålet litt i vannbadet, da er desiliteren nede i 20 grader på minuttet.

Takk for raskt svar.

Jeg skulle hatt 1048, men fikk 1054. OG skal være mellom 1050-1055.

Får tilsette litt ekstra vann på slutten og håpe på det beste! :)

Hadde kaldt vann i gryte og litermål i plast. Ikke den beste løsningen. Tok ganske lang tid! Får investere i enten litermål i stål eller et slikt glass som jeg ikke husker hva heter i farten.
 
Første brygg er satt og det ser ut til å gå bra dette. Begynte å ploppe i går og stormgjæringen er der den skal være :)

Har et spørsmål; kan jeg flytte gjæringskaret under gjæring uten å ødelegge noe? Det vil skape en del bevegelse i vørteren hvis jeg flytter det.
 
Ingen fare så lenge du ikke "splasher" for mye. Det skal ikke være noe særlig med oksygen der inne, men om du løfter på karet og det trekker inn oksygen (pass også på at ikke karet slurper i seg det som er i vannlåsen fordi du skaper undertrykk) og i tillegg splasher med vørteren så kan du introdusere oksygen unødig.
 
Kölchen står på sin 13. dag i gjæringsdunken, og SG viser 1018. For 1 uke siden var SG 1020, og FG skal være på 1010-12. Hva gjør jeg?
 
Da er min første pils flasket. Skal den ettergjære på samme temperatur som den gjæret (13 grader)? Det står nemlig ingenting om dette i instruksene. Det er en en Munton's pils med ordentlig pilsnergjær, om det er viktig å vite.
 
Ville helder tenkt et par veke i hvertfall, pilsnergjær jobba fote litt saktare en ale gjær. sat min fyrste batch for ikkje so lenge sida, opplevde at deg ikkje hadde nådd tilstrekkeleg karbonering før etter nermare 3 veker. brukar som regel å la ale karbonere i minimum 2 veke :) men variera vel litt med temperatur du lete den karbonere på å kor hardt og lenge du har cold crasha den før.
 
Tilbake
Topp