Du må karbonere på høyere trykk i romtemp. Google carbonation calculator for beer så finner du nokk mange alternativHei, jeg har kjøpt et sett med 2 cornelius. Men har ikke kjøpt kjøleskap ennå. Har laget Duvel som er ferdig. Er det ingen mulighet å lagre på fat og karbonere? Hvordan bør jeg i så fall gå frem? Ønsker ikke naturlig karbonering.
Velkommen til en morsom og velsmakende hobby, gjerne litt stress første brygg. Det var det iallefall for meg, men morro.Førstegangsbrygger her. Tror jeg gjorde noe dumt da jeg hadde all malten i med en gang.
Etter 45 min mesking av pale ale var temperaturen på 69 grader, men fikk den ned til 67,8 før gryten ble isolert igjen. Skal snart i gang med å varme vann til skylling av malten.
Spørsmålet er hvor mye skade jeg kan ha gjort ved å ha all malten i gryten med en gang? Jeg rørte kontinuerlig i malten mens jeg sirkulerte manuelt.
Velkommen til en morsom og velsmakende hobby, gjerne litt stress første brygg. Det var det iallefall for meg, men morro.
Det er vel standard prosedyre å ha all malten i gryta med en gang. Det som er viktig er å sørge for at all malten blir våt, selv rører jeg godt med en tresleiv samtidig som malten helles oppi for å unngå tørre klumper.
Men sier meskeskjemaet ditt at du skal meske på 69 grader +? Det blir vanligvis en del mere ugjærbare sukkerarter da, og noen øl skal jo ha dette men vanligvis ikke en Pale Ale.
for høy SG er vanligvis ikke en problemstilling ved første brygg, isåfall kan du tilsette vann rett før kokeslutt. Ved for lav SG kan du koke lenger/kraftigere eller tilsette DME/maltekstrakt. Eller rett og slett være fornøyd med det du fikk. Kommer jo litt an på hvor du ligger ift. målet.
P.S Når jeg tar ut SG prøver som er varme, f.eks ved kok, så bruker jeg et litermål i stål. Tapper kaldt vannbad i vasken og beveger litermålet litt i vannbadet, da er desiliteren nede i 20 grader på minuttet.
Lar den stå en uke til, hever temp 1-2 grader. Det ville jeg gjort.Kölchen står på sin 13. dag i gjæringsdunken, og SG viser 1018. For 1 uke siden var SG 1020, og FG skal være på 1010-12. Hva gjør jeg?
Takk for kjapt svar. Den har stått til gjæring på 16 grader forresten. Skruer den opp til 18,5 og lar den stå litt til.Lar den stå en uke til, hever temp 1-2 grader. Det ville jeg gjort.