Tråden for dumme spørsmål.

Hehe, ser at jeg har forklart meg kronglete.

Skal ha inline måling med pt100 og pid i meskekjele. Det forstår jeg at blir bra.

Også skal jeg bruke termometer (som tidligere ble brukt inline)i kokekjelen for å kontrollere temp ved nedkjøling av vørter. Så det er snakk om 2 forskjellige ting i 2 forskjellige kjeler på en gang her. Termometeret har kort probe, så da spørs det om jeg ikke må investere i nytt termometer for å få pålitelige målinger.

Andor
ville nok hatt ei probe som stakk lenger ut en en 1cm ja, ven vil nok ikkje gje so mykkje brukbare målingar på kva som skjer i kjelen :)

PID´en stopper på 96 grader når den koker med pt100 føler. Betyr dette at den viser 4 grader feil over hele fjøla?

PID´en stopper på 96 grader når den koker med pt100 føler. Betyr dette at den viser 4 grader feil over hele fjøla?
Kan hende den viser feil, jeg har kalibrert min Pt-100 føler... Jeg lånte et digitalt termometer som brukes til å sjekke mattemp. på storkjøkken, type dyrt og forhåpentligvis bra...;) Sjekket temp. i tillegg med isvann og kok i vannkokeren.

Trenger ikke å være feil over hele fjøla. Kontroller tempen på den temperaturen som er viktigst. Hvis du mesker i samme kjele er det nok best å kalibrere ved 66c ish.

Hei!
Skal prøve meg på brygging for første gang i helgen, og har et par spørsmål:

Hva bør vannet som man blander med Star San være, kaldt eller varmt?
Er det noen måte og sjekke temperaturen på vørteret som står til gjæring, slik at jeg kan se at det ikke er for lavt/høyt?

Og om jeg skal måle alkohol verdien mens det ennå står til gjæring, skal jeg da tappe ut litt til og ha i måleglasset?
Vill jo bli litt mindre øl i dunken da om jeg skal gjøre dette flere ganger.

Hei!
Skal prøve meg på brygging for første gang i helgen, og har et par spørsmål:

Er det noen måte og sjekke temperaturen på vørteret som står til gjæring, slik at jeg kan se at det ikke er for lavt/høyt?

Og om jeg skal måle alkohol verdien mens det ennå står til gjæring, skal jeg da tappe ut litt til og ha i måleglasset?
Star San blandes i kaldt vann. Først vann, så starsan.
Er det første gang du brygger så kan du kjøpe et slikt termometer som du klistrer på bøtten. Koster et par kroner på den lokale bryggebutikken.
Du tapper av litt ja. Går omtrent en desiliter i et måleglass, så ikke så stort svinn. Pluss at du får smakt på det under gjæringen, som og er både lærerikt og gøy :)
Lykke til :)

Temperaturen på vann til Star-San spiller ikke noen stor rolle. Jeg bruker kaldt vann.

Flere måter å gjøre dette på. Det finnes LED-strips som du klistrer på gjæringskaret ditt. Der kan du lese av temperaturen. Eller bruke et elektronisk termometer med probe, der du teiper fast proben til karet og isolerer på utsiden (teiper over med isopor/bobleplast/annet).

Du tar ut en prøve og måler denne ja. Den skal IKKE tilbake i gjæringskaret, men drikkes eller kastes. Det vil selvsagt minke noe for hver gang, men that's life ;)

Av praktiske grunner har jeg starsanvannet litt lunket. Vet faktisk ikke om det noe som er anbefalt her, men lunket har fungert helt supert for meg så langt. For å sjekke temperaturen kan du f-eks. kjøpe deg en http://www.bryggselv.no/products/lcd-termometer-strips-032c som du klistrer på gjæringskaret. Ellers bør du huske på at under stormgjæringen (de første par dagene) er temperaturen en del høyere i gjæringskaret enn hva romtemeraturen er.

Jeg har aldri helt tatt poenget med å måle SG i hytt og kanon. Jeg venter i to uker. Dersom ølet har den FG'en jeg hadde regnet med så er ølet ferdig. Er du derimot i tvil bør du måle over noen dager for å se om det fremdeles er aktivitet. Jeg bruker et rent starsanifisert krus for å måle SG - som i mitt tilfelle alltid har vært FG.

Takker for supre svar! :)

Er også litt usikker på hvor jeg skal plassere brygget under gjæring. 18-20 er vell det mest anbefalte, men jeg har egentlig ingen rom som er så høyt som 18 engang.
Tenkte på kjøkkenet, men er ca 16 grader der. Vill det være ok, og ha noe teppe rundt kanskje?
Eventuelt badet som er noe varmere. Ingen varmekabler, bare en varmeovn i taket.

Det spørs på hvilken gjær du benytter. Har du kun noen få alternativer mtp rom som holder en viss temperatur etc, så bør du bruke en gjær som passer.

16 grader kan være fint til stormgjæring, da det blir varmere i karet enn ambient temperatur. Men etter dette vil du kanskje flytte den til 18-20-graders-rommet for å opprettholde temperaturen.

Men ja, match gjæren til temperaturen du har i rommet, og prøv å kontroller temperaturen inni selve karet så langt du får det til i de forskjellige fasene av gjæringen.

Er det lager du brygger så er jo ingen av delene fordelaktige, f.eks.

Siden det er første gang jeg prøver, så blir det en Ale ekstraktbrygging.
St Peters Golden Ale heter pakken jeg har.

Har et dumt spørsmål, for jeg er bare usikker her. Jeg er ganske fersk, men har iallefall lest 1 bok om håndbrygging :)

Dette skal koke 90 min totalt. Er dette nedtelling?

Dvs. at når klokka står på 60 tilsetter jeg summit, deretter Amarilla/centennial når det står 15 og aroma humler når det er 2 min igjen? Jeg trodde det var sånn at man tilsette bitter humle i starten, deretter smak midtveis og aroma mot slutten / tørrhumling.

Summit @ 60 min. to hit target IBU
0.75 g Amarillo @ 15 min.
0.75 g Centennial @ 15 min.
0.75 g Amarillo @ 2 min.
0.75 g Centennial @ 2 min.
0.75 g Amarillo @ dry hop @ day 7
0.75 g Centennial @ dry hop @ day 7

Ville iallefall byttet ut gjæren med f.eks us-05 fra en bryggersjappe. Og da kan du kjøre 16C -> 18-20 C.

Å bytte ut gjæren er ett av de første tipsene folk vil komme med for å få et ekstrakstsett bedre.

Har et dumt spørsmål, for jeg er bare usikker her. Jeg er ganske fersk, men har iallefall lest 1 bok om håndbrygging :)

Dette skal koke 90 min totalt. Er dette nedtelling?

Dvs. at når klokka står på 60 tilsetter jeg summit, deretter Amarilla/centennial når det står 15 og aroma humler når det er 2 min igjen? Jeg trodde det var sånn at man tilsette bitter humle i starten, deretter smak midtveis og aroma mot slutten / tørrhumling.

Summit @ 60 min. to hit target IBU
0.75 g Amarillo @ 15 min.
0.75 g Centennial @ 15 min.
0.75 g Amarillo @ 2 min.
0.75 g Centennial @ 2 min.
0.75 g Amarillo @ dry hop @ day 7
0.75 g Centennial @ dry hop @ day 7

Når det er 60 minutter igjen av koketiden tilsetter du summit.

Når det er 15 minutter igjen tilsetter du Amarillo/Centennial.

Und so weiter.

Hei

Når en karbonerer på fat med co2 etter karboneringstabell i en uke i kjøleskapet, bør da trykket fra co2 stoppes helt eller skrus ned til tappetrykk og holdes der konstant til fatet er tomt?

Så lurer jeg på hvilken gruppe Kølsch tilhører er mtp karboneringstabell

Egentlig konstant på samme trykk. Hvis du kobler fra, og tapper en øl, så vil du miste karboneringen i ølen da det minkende volumet i fatet må erstattes med noe (gass fra ølen). Det er absolutt ikke snakk om en stk øl altså... Men det skjer også hvis du opererer med "serveringstrykk", du vil miste karbonering over tid.

Men, det er ikke noe i veien for å karbonere, og helst holde fatet ved samme temperatur, drikke, fylle på gass, koble fra drikke, fylle på etc.

Fikk satt mitt første brygg i dag!
Har stått ca 7 timer nå på dunken, men nå har vannet i jæringslåsen økt ganske mye, renner jo snart over!
Er dette et ''godt tegn''?

Det er et tegn på at det er høyere trykk i dunken, noe som tyder på gjæringsaktivitet. Som er forsåvidt et godt tegn når man lager øl.

Tilbake
Topp