Strandberg
Norbrygg-medlem
Har lest at CO2 regulator er forskjellig i USA og "EU", men er disse hurtig-kobblingerne til Cornelius-fat like? https://www.morebeer.com/products/beer-line-assembly.html
Gjæren fra vinlegging er vel mye eldre enn en typisk gjærkake fra en ale, 2-3 uker, og siden gjæren dør etterhvert når det ikke er næring i tanken så er vel dette forskjellen i levedyktighet?Jeg er nybegynner og har enda ikke våget meg opp i divisjonen med gjærstarter. Kommer vel og har prøvd å lese meg opp, MEN: I min fordums vinleggingstid, mener jeg å ha hørt at bunnfallet etter gjæringa var døde gjærceller. I ølbrygginga virker det som om de gjærcellene som ligger i et tykt lag på bunnen er veldig levende og klar til ny innsats.
Safale s-04 er vel samme som WLP007, og ellers kan vel Mangrove Jack´s M07 også gå greit.Det er sant, men lurer på om det finnes tørrgjær som kan brukes isteden.
Det går fint med starteren. Du skal ha en OG på 1040 så mulig at du må blande den litt ut med vann.
Risiko er infeksjon og oksydering av vørter som venter på at gjærstarter skal bli ferdig (1 til 3 dager). Risiko synes rimelig høy sett opp imot noen tiere spart på ekstrakt.
Ah, okei! Takk. Men det er itte bedre for gjæren å være i samme vørter hele tia? Altså i form av smak og alt detta? Jeg driv å ska høste og bruke gjæren min videre. DEn mister ingenting av det eller?Det går fint med starteren. Du skal ha en OG på 1040 så mulig at du må blande den litt ut med vann.
Risiko er infeksjon og oksydering av vørter som venter på at gjærstarter skal bli ferdig (1 til 3 dager). Risiko synes rimelig høy sett opp imot noen tiere spart på ekstrakt.
Er det så mye lettere en å lage en vanlig starter med spraymalt?Aha, ser nå at jeg misforsto scenarioet litt...
Ta heller av litt av hver batch du lager, og putt i fryseren.. mye bedre enn å sette vørter på vent pga starter...
Kok så opp den fryste biten når du skal sette starter.
For ordensskyld... du kan lage starter med vørterøl, bare luft ut co2 først
Jeg har et termometer som jeg egentlig hadde beregnet for inline-bruk, men får snart et pt100 element som skal brukes sammen med pid, og jeg tenkte å bruke krysset dette inline-termometeret kom med til pt100, og det skal stå i utløpet fra meskekjelen for å måle temp i mesken som hentes fra bunnen.
Jeg har en sånn standard gjennomføring som på bildet, som jeg tenkte å sette med "hun" utenfor kjelen(er vel motsatt av hva som er "vanlig" kanskje?), slik at jeg kan skru inn termometeret der. Proben er i underkant av 5 cm, vil det holde for å få ok avlesning i kokekjelen, eller burde jeg kjøpe meg ett eget termometer som har lengre probe.
Vis vedlegget 18413
Vis vedlegget 18412
Vis vedlegget 18410
Vis vedlegget 18411
Andor
Inline måling vil gi perfekte resultater hvis det er snakk om resirkulering under mesk, slik jeg jeg tolker at det er det du skal lage?
Men ved koking, altså at ingenting strømmer forbi proben som sitter på utsiden så går det ikke. Kjelen min koker ved litt under 90C målt i T-stykket på utsiden.