Tråden for dumme spørsmål.

Dersom du har en gammel harddisk liggende, finner du gratis magneter i denne som (ihvertfall hos meg) er sterke nok.
Du trenger også magneter til kolben (magnetrører). Jeg kjøpte et sett da jeg ikke viste hva som til slutt ville passe best http://goo.gl/0jM6BM

Når FG er nådd etter 4 dagar, treng gjæren verkeleg nye 10 dagar for å rydde opp? ...Og ryddar verkeleg gjæren opp etter seg?

Når FG er nådd etter 4 dagar, treng gjæren verkeleg nye 10 dagar for å rydde opp? ...Og ryddar verkeleg gjæren opp etter seg?
Ja og ja. At den MÅ ha 10 dager er litt å ta i, men den burde definitivt ha det. Ølet blir bedre om gjæret får gjøre seg ferdig.
Noen smaker blir klarere, usmaker forsvinner og ølet blir sannsynligvis penere.

Hvordan gjør dere det når dere skal gjære en Batch i 2 kar med starter. Kan den deles i 2 eller må jeg lage 2 startere?

Forsikrer meg at den er godt blandet i beholderen, homogen løsning. Deretter tar jeg to beholdere som er desinfiserte og fordeler så godt som mulig i disse to beholderene. Enten etter vekt eller volum.

Er 6-row i det hele tatt å oppdrive i Norge?
En dose 6-row burde jo nesten være selvskreven i en skikkelig APA eller AIPA?

Og hvis det har så mye bedre dialistic power, hvor bruker ikke vi det?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sitat fra John Palmer, How to Brew
Two row barley is the generally preferred variety, having a bit higher yield per pound, lower protein levels, and claiming a more refined flavor than six row. However, six row has a little higher diastatic power than two row. Historically, the higher protein level of six row barley (which can produce a very heavy bodied beer) drove brewers to thin the wort with unmalted grains like corn and rice. Brewers were able to take advantage of six row barley's higher diastatic power to achieve full conversion of the mash in spite of the non-enzymatic starch sources (adjuncts).

• American 2 Row Pale Malt: 140 °L
  • American 6 Row Pale Malt: 160 °L
Så veldig mye bedre diastatic power var det vel ikke, og sålenge du har nok blir jo stivelsen konvertert.

Dyrkes det så mye 6rader runt om i verden? Tror det meste blir til mat iallefall.

Mange store bryggerier bruker seksradet bygg siden det inneholder mer enzymer enn toradet. Det benyttes med råfrukt som mais og ris og kan konvertere store mengder stivelse fra umaltede ingredienser. Det høyere proteininnholdet i seksradet malt blir da ikke noe problem, siden mais og ris er proteinfattig.

Dyrkes det så mye 6rader runt om i verden? Tror det meste blir til mat iallefall.
Det dyrkes en god del 6-radsbygg i Norge. Mange sår begge deler (ikke på samme åker), fordi 2-radsbyggen er mer utsatt for legde, men gir større avling per mål, mens 6-radsbyggen tåler mer nedbør og vind, men gir ditto mindre avling. Alt leveres samlet.

Sist redigert:
Jeg er nybegynner og har enda ikke våget meg opp i divisjonen med gjærstarter. Kommer vel og har prøvd å lese meg opp, MEN: I min fordums vinleggingstid, mener jeg å ha hørt at bunnfallet etter gjæringa var døde gjærceller. I ølbrygginga virker det som om de gjærcellene som ligger i et tykt lag på bunnen er veldig levende og klar til ny innsats.

Tilbake
Topp