Tråden for dumme spørsmål.

Dumt spørsmål om kullsyre, skum, karbonering og bunnfall:

Here goes: De fleste ølbryggesider, pakker og startsett skriver om etterkabonering på flaske. Og, it makes sence. for skummet dannes vel som i en champagneflaske.. Men - en slik etterkarbonering vil etterlate seg litt grums i bunnen av flaska. Så til mitt spørsmål. Er det noen metode for å unngå grums i bunnen av flaska når man driver med hjemmebrygging? jeg mener - en varm sommerdag så er det vel en fristelse å åpne en flase øl og sette tuten til munnen og ta en real slurk, slik vi gjør med kjøpeøl. Men om vi må helle forsiktig over i glass for å unngå bunnfall så er litt av sommergleden ved en duggfrisk flaske øl litt borte? Og hvordan unngår de store bryggeriene bunnfall i sine produksjoner på kjøpeøl?
Ser du har fått en del svar alt, men ingen har nevnt kunstig karbonering. Hvis du karbonerer kunstig på fat, og tapper ferdigkarbonert øl på flasker, unngår du bunnfall. Dette er omtrent slik de store bryggeriene gjør det.

Har vanligvis brukt karboneringsdrops, men siden både jeg og lokal butikk var tom måtte jeg tilsette sukkerlake på noen av flaskene i dag.. Gikk tom for drops med 12 liter igjen i karet.

Blandet 72 gr sukker opp med vann til det var 3dl i kjelen. Kokte det ned til ca 2,5 dl og tilsatte 10 ml i hver 0,5 med en liten plastsprøyte fra apoteket.

Makes sense? Følte meg bare så hinsides dum da jeg regnet på dette og var så usikker som jeg var..

(Og ja, jeg vet at man kan stikke om og tilsette lake i kar # 2, som jeg ikke har :) )

Du går inn på en tråd som heter "Tråden for dumme spørsmål" for å harselere med de dumme spørsmålene som stilles?

God bedring.

Slenger inn nok et dumt spørsmål jeg...

Hva er konsekvensen av å bruke for mye gjær? Jeg har kjøpt et rør gjær for mye og har ingen planer om å brygge mer med denne gjærtypen i nærmeste fremtid. Jeg skal sette en 1,14 liter starter med to rør WLP001(anbefalt av mrmalty), men jeg har tre rør... hva om jeg bruker alle tre rørene? hva blir konsekvensen?

Mange celler gir mindre ester/fenolpreg, sikkert andre ting og men det er det jeg kommer på. Er det en øltype du vil ha godt gjærpreg fra så får du mao mindre av dette jo større overpitch.

Jeg ville faktisk heller brukt kun ett rør og større starter, du får flere friske celler slik, og det er det du vil ha.

Se hvis noen vil bytte gjær med deg kanskje. Får du god slurry tilbake er ikke det dumt.

Mange celler gir mindre ester/fenolpreg, sikkert andre ting og men det er det jeg kommer på. Er det en øltype du vil ha godt gjærpreg fra så får du mao mindre av dette jo større overpitch.

Jeg ville faktisk heller brukt kun ett rør og større starter, du får flere friske celler slik, og det er det du vil ha.

Se hvis noen vil bytte gjær med deg kanskje. Får du god slurry tilbake er ikke det dumt.

Hvorfor sier mrmalty 2 rør da? Er det noe den ikke vet? Jeg har lagt inn riktig OG væskemengde og produksjonsdato på gjæren. Så nå sier du at det blir bedre med bare et rør?

What manner of witchcraft is this?

Du kan bruke slideren og velge større starter, slik at den bikker over til ett rør.

Men for all del, du kan bruke to rør/pakker og la gjæren spise seg fet igjen.

Edit: Du kan forøvrig se bort fra det keg sa at det gir flere friske celler. Det gir flere nye celler men gjæren din er jo rett fra fabrikk så den er vel oppegående.

Sist redigert:
Vet ikke helt hvor denne passer inn, så here goes. Er ute etter en enkel pumpe forpumping av varmt vann fra hlt. Det er en fordel om det er 1/2" koblinger men det er ikke et must. Food safe og at den låler varmt vann skader jo ikke :p. Hvis jag ikke må bruke 1800kr på en til March-pumpe så er ikke det feil heller :)

Vet ikke helt hvor denne passer inn, så here goes. Er ute etter en enkel pumpe forpumping av varmt vann fra hlt. Det er en fordel om det er 1/2" koblinger men det er ikke et must. Food safe og at den låler varmt vann skader jo ikke :p. Hvis jag ikke må bruke 1800kr på en til March-pumpe så er ikke det feil heller :)

Noe sånt som dette burde fungere for vann. Jeg har ikke prøvd selv, men det står at den skal takle 100 grader Celsius, så det burde gå bra for HLT.

http://www.ebay.com/itm/12V-Solar-H...497?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item58b5b1ffc9

Men jeg ville nok ikke kjørt kokende vørter igjennom denne.

Du kan bruke slideren og velge større starter, slik at den bikker over til ett rør.

Men for all del, du kan bruke to rør/pakker og la gjæren spise seg fet igjen.

Edit: Du kan forøvrig se bort fra det keg sa at det gir flere friske celler. Det gir flere nye celler men gjæren din er jo rett fra fabrikk så den er vel oppegående.
Aha! Takk ! Kolben min blir for liten så da blir det to rør.

Ja tror det. Generellt så kan man brygge nesten så mye som kokekaret tar.
Men med litt triksing og miksing pluss litt mer utstyr og spraymalt så kan du få oppi en vanlig bøtte.
Ellers så er vel ca 10-12l komfortabelt med denne.

låner tråden : DUMT SPØRSMÅL FØLGER :)

Tenkte begynne bygge opp LITE råvarelager til enkle ALE oppskrifter for nybegynner, så kom gjerne med innspill til min ”planlegging av innkjøpsliste” :
( "mest brukte råvarer" tankegang )

• Pale malt
  • Pilsner malt
  • Hvetemalt
  • KANSKJE LITT Crystal malt og/el Caramel malt, event spesial malt som er gjenganger ?? ( om de har )
  • Humle 1. Noe som tilsvarer : CASCADE, Centennial,Amarillo,Columbus.
  • Humle 2. Noe som tilsvarer: East Kent Goldings,Fuggles,Bramling Cross.
  • Humle 3. Noe som tilsvarer: Hersbrucker, Perle. MITTELFRÜH
  • Humle 4. Noe som tilsvarer Magnum, Polaris,Nugget, (eller er denne veldig lik humle1 ?)
  • (Gjær: De har bare 1 type lager og 1 type ale tørrgjær)

Fraktprisen er høyere enn selve maltprisen.
Så tenkte kjøre å kjøpe ingredienser for 3-4 ”enkle nybegynner” ALE brygg.
Ca 5 timers kjøring t/r finnes et utsalg av LITT malt, humle og tørrgjær. Tar handlingen i forbindlse med annet ærend.
Når jeg sier enkle mener jeg oppskrifter med 2-3 malttyper og 1-3 humletyper.
For eksempel IPA/APA, Hveteøl, Kølsch + event forslag til nybegynner øl.
Det jeg måtte mangle av spesielle råvarer kan jeg bestille på nett rett i forkant av bryggingen.
Har brukt 4 sifret beløp i frakt bare for å få en beskjeden start på brygge hobbyen, så nå kan jeg ta en pause fra sponsing av Posten tenkte jeg.

Kjøper ”bare” en maltmølle fra nederland, ca 1400-1500 kr med mva etc. Duger vel.

Noen som vet hvorfor det oppstår kondens inni flasker som er til karbonering ? Er de ikke tett nok? Har sett det på butikkøl også har noen flasker som har kondens inni andre har ikke

Jeg tror mitt spørsmål skulle passe rett inn i denne tråden:
Mitt første brygg er en IPA fra Saga (Captains IPA), og den skal flaskes når den når 1005 grader. Nå står den på 1012, og det har den gjort siden jeg hadde i humlen for over en uke siden. Hva kan ha gått galt? Kan jeg gjøre noe, eller er alt tapt?

Tilbake
Topp