Tråden for dumme spørsmål.

Sikkert et dumt spørsmål, men når jeg åpner flaskene begynner det å skumme nedi flasken med en gang. De var flasket 1/4.

Sikkert et dumt spørsmål, men når jeg åpner flaskene begynner det å skumme nedi flasken med en gang. De var flasket 1/4.
Du mener at det bruser over? Lukter det dritt og rart? Da kan det være infeksjon. Smaker digg, lukter digg? Da kan det være dårlig utrørt sukkerlake eller ikke ferdig utgjæret øl. Har du noen tall å komme med?

Det lukter ikke dritt og det smaker meget bra. Har ikke tallene foran meg men den utgjæret dårlig. Mener OG var 1.048 og FG ble målt til 1.020

Spørsmålet er om brygget vil ta skade av å meske 2 timer.

Jeg blir borte fra huset i ca 2 timer.
Kan jeg ikke tenke meg, kjør på. Min rekord er 6 timer, ble en nydelig ipa av det.

Hvis du skal kjøre seif: brygg en stil som ikke krever mye kropp. Eller kompenser med temp og/eller spesialmalt.

Det sies at lang mesk = høyere utgjæring.

Dumt spørsmål om kullsyre, skum, karbonering og bunnfall:

Here goes: De fleste ølbryggesider, pakker og startsett skriver om etterkabonering på flaske. Og, it makes sence. for skummet dannes vel som i en champagneflaske.. Men - en slik etterkarbonering vil etterlate seg litt grums i bunnen av flaska. Så til mitt spørsmål. Er det noen metode for å unngå grums i bunnen av flaska når man driver med hjemmebrygging? jeg mener - en varm sommerdag så er det vel en fristelse å åpne en flase øl og sette tuten til munnen og ta en real slurk, slik vi gjør med kjøpeøl. Men om vi må helle forsiktig over i glass for å unngå bunnfall så er litt av sommergleden ved en duggfrisk flaske øl litt borte? Og hvordan unngår de store bryggeriene bunnfall i sine produksjoner på kjøpeøl?

Pasteurisering er vel ikke det enkleste å få til på hjemmebryggerskala, ville gått for filtrering om du ønsker å minimere bunnfall.

Jeg skal prøve vannjustering for første gang. Jeg skal tilsette caso4 og cacl2.
Når i koken skal jeg ha dette i?
Ble plutselig litt usikker.
Edith: jeg hadde det i skyllevannet.

Sist redigert:
Tilbake
Topp