Send en mail til medlem@norbrygg.no
Ser du har fått en del svar alt, men ingen har nevnt kunstig karbonering. Hvis du karbonerer kunstig på fat, og tapper ferdigkarbonert øl på flasker, unngår du bunnfall. Dette er omtrent slik de store bryggeriene gjør det.Dumt spørsmål om kullsyre, skum, karbonering og bunnfall:
Here goes: De fleste ølbryggesider, pakker og startsett skriver om etterkabonering på flaske. Og, it makes sence. for skummet dannes vel som i en champagneflaske.. Men - en slik etterkarbonering vil etterlate seg litt grums i bunnen av flaska. Så til mitt spørsmål. Er det noen metode for å unngå grums i bunnen av flaska når man driver med hjemmebrygging? jeg mener - en varm sommerdag så er det vel en fristelse å åpne en flase øl og sette tuten til munnen og ta en real slurk, slik vi gjør med kjøpeøl. Men om vi må helle forsiktig over i glass for å unngå bunnfall så er litt av sommergleden ved en duggfrisk flaske øl litt borte? Og hvordan unngår de store bryggeriene bunnfall i sine produksjoner på kjøpeøl?
Er det en post her jeg ikke ser?Du går inn på en tråd som heter "Tråden for dumme spørsmål" for å harselere med de dumme spørsmålene som stilles?
God bedring.
Mange celler gir mindre ester/fenolpreg, sikkert andre ting og men det er det jeg kommer på. Er det en øltype du vil ha godt gjærpreg fra så får du mao mindre av dette jo større overpitch.
Jeg ville faktisk heller brukt kun ett rør og større starter, du får flere friske celler slik, og det er det du vil ha.
Se hvis noen vil bytte gjær med deg kanskje. Får du god slurry tilbake er ikke det dumt.
Vet ikke helt hvor denne passer inn, så here goes. Er ute etter en enkel pumpe forpumping av varmt vann fra hlt. Det er en fordel om det er 1/2" koblinger men det er ikke et must. Food safe og at den låler varmt vann skader jo ikke . Hvis jag ikke må bruke 1800kr på en til March-pumpe så er ikke det feil heller
Aha! Takk ! Kolben min blir for liten så da blir det to rør.Du kan bruke slideren og velge større starter, slik at den bikker over til ett rør.
Men for all del, du kan bruke to rør/pakker og la gjæren spise seg fet igjen.
Edit: Du kan forøvrig se bort fra det keg sa at det gir flere friske celler. Det gir flere nye celler men gjæren din er jo rett fra fabrikk så den er vel oppegående.
Perfekt! Takk for svaretJa tror det. Generellt så kan man brygge nesten så mye som kokekaret tar.
Men med litt triksing og miksing pluss litt mer utstyr og spraymalt så kan du få oppi en vanlig bøtte.
Ellers så er vel ca 10-12l komfortabelt med denne.