Tråden for dumme spørsmål.

Vil tro du har fylt gjærlåsen litt full hvis det kommer til å renne over, skal bare fylles halvveis hvis du har en vanlig en (bruker å være streker der den skal fylles opp til). Men ingenting å stresse over, har ikke noe å si om det renner over.
 
Hei,
Jeg har problemer med å kontrollere SG. Tenkte å bruke kalkulator her:
http://www.glennrlie.net/kalk_kok
Men er usikker på hva som menes med volumet. Er det endelige eller nåværende volum jeg må legge inn?
Så lurer jeg på tilsetting av DME, skal denne helles i ved kok før humlene?
 
Bruker volum som jeg har når prøven tas. Volum blir litt feil i forhold til nedkjølt vørter så runder av nedover istedenfor opp. Sukkerinnholdet påvirker gravity, tar du med volum er det vel utbytte du ser etter.
Har DME i koken når det gjenstår 15 min. Koker lett over så vær obs. Høy andel vil også påvirke IBU fra humla men blir bidraget til bitterhet tatt fra 60min humle hadde jeg normalt ikke justert for dette.
(Bruker beercalc og de kalkulatorene dette har)
 
Er bunnfall et tegn på at karboneringen er i gang?

Det kan være ett tegn på at ettergjæringen er i gang ja. mest sannsynelig dersom det ikke var mye gjær i suspansjon i øllen du flasket.

Husk også å kaldlagre den litt etter fullendt 1-2 ukers karbonering. Får den stå kaldt i 1-2 dager blir co2'en bedre absorbert i øllen. :)
 
Hva er det beste temperaturen å oppbevare ølet etter at det er ferdig karbonert på flasker?
 
Hva er det beste temperaturen å oppbevare ølet etter at det er ferdig karbonert på flasker?
Kommer litt an på øltypen. Er det en lager, så bør den stå kaldt i noen uker.
Ellers er det litt opptil deg selv. Lagres ølet kaldt, så er holdbarheten lenger. Lagrer du det varmt, så modnes det raskere.
 
Hei! Jeg skal straks i gang med kobling av PID, og i den forbindelse har jeg kjøpt en sånn her: http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=291326725840 til temperaturproben. Betyr det noe hva slags kabel jeg bruker her? Har også bestilt en PT100 som skal brukes her, og lurer på om det betyr noe for sensoren om ledningslengde og type endres? Jeg må jo nødvendigvis ha en kabel fra PID til utkontakten for sensoren, også en kabel som går inn i innpluggen til sensorkontakta. PT100 jeg har bestilt, er denne: http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=251771167963






Andor
 
Hei
Jeg har laget Leffe Blonde med OG 1.062 og har etter 2 uker fått FG 1.011. Skulle hatt FG på 1.007 etter oppskriften for flasking. Er det trygt å flaske på FG 1.011?
 
Har en tjekkisk pilsner som har en FG på 1.015 vil gjerne prøve å bumpe den ned noken poeng til kansje rondt 1.010 var en batch på 22L. Huska ikkje og her og no, noken idea på korleis eg kan få den ned, sukker evt kor masse? :)
 
Prøv med å øke temperaturen, eventuelt tilsett mer gjær, kan hende du ikke får den mye lavere om verken eller ikke hjelper. :)

Er målet å få høyere abv % er det bare å prøve med mer sukker, kan hende du trenger mer gjær og da.
 
Ikke bruk enzym for noen få poeng, du har ca 0 kontroll. Ville bare tatt den slik den er etter å ha rugget litt på karet og øket temp slik du har gjort, og heller finne ut hvordan få lavere FG til neste gang.
 
Høy mesketemperatur som gir ugjærbare sukkerarter kan være årsak, du sier ikke noe om meskeforløpet.
Enzymer i gjæringstanken vil da konvertere disse sukkerartene til gjærbart sukker. Problemet er at du ikke har kontroll som Miguel sier, enzymene kan medføre svært høy utgjæring og endre smaken på ølet, fyldighet. Kan få sterkt men tynt øl. Ville ikke gjort det i ditt tilfelle.

Gjæringsforløp som ikke forløp godt (oksygen,pitch rate, dårlig gjær,etc.) er en annen sannsynlig årsak. Da kan det hende rådene du har fått over hjelper. Å pitche gjær fra en ny gjærstarter på "high krausen" kunne da være siste utvei å forsøke.

Men smaker det godt så ville jeg slått meg til ro og som nevnt over, prøve å analysere hvorfor det ble høy FG og unngå til neste gang.
Å tilsette 8 liter vann løser forresten også problemet, pluss at du da plutselig har 30 liter øl ;)
 
Meskeforrløpet, var 15 min @55C 10min rise 55min @66 10min rise til 78 og derretter utmesk. Traff ganske ok på temp men var stuck mash ei stund so gjor at tempen var hengande ei tid på rundt 62. Men va ikkje meir en ei 10 min før eg fekk oppdaga å fiksa de. Kjørde kontinuerlig resirkulerimg med pumpe.
 
Meskeforløpet virker da ikke som sannsynlig årsak til lavere utgjæring enn forventet.
Dersom en er veldig nysgjerrig på om en repitch av gjær kunne hjelpe, kunne en satt f.eks en halvliter av ølet på en magnetrører og pitchet litt mye gjær. Og målt SG etter et 2-3 dager. Men det er vel i overkant mye styr.
 
Tilbake
Topp