Tråden for dumme spørsmål.

Jeg er nybegynner og har enda ikke våget meg opp i divisjonen med gjærstarter. Kommer vel og har prøvd å lese meg opp, MEN: I min fordums vinleggingstid, mener jeg å ha hørt at bunnfallet etter gjæringa var døde gjærceller. I ølbrygginga virker det som om de gjærcellene som ligger i et tykt lag på bunnen er veldig levende og klar til ny innsats.
Gjæren fra vinlegging er vel mye eldre enn en typisk gjærkake fra en ale, 2-3 uker, og siden gjæren dør etterhvert når det ikke er næring i tanken så er vel dette forskjellen i levedyktighet?
Gjærcellene høstet fra gjæringstanken kan brukes direkte, er slurry litt gammel (en måned eller eldre) så bruker en gjerne litt slurry i en gjærstarter for å få frisk gjær. Etter noen måneder/halvt år hvis lagret i kjøleskap er det muligens ikke mye liv igjen.
 
Jeg har lyst til å lage nøgne ø sin god jul 2012 (ølbrygging fra hånd til munn). Jeg har foreløpig ikke magnetrører og lurte på om jeg kan bytte ut wlp530 med en eller annen tørrgjær?
 
Noen direkte ekvivalent finner du nok ikke, men Safbrew T-58 skal visst gi et litt belgisk preg... (har ikke prøvd den selv dog).
 
Det er sant, men lurer på om det finnes tørrgjær som kan brukes isteden.
Safale s-04 er vel samme som WLP007, og ellers kan vel Mangrove Jack´s M07 også gå greit.

Sorry, tenkte WLP007 når jeg leste NØ God Jul. For WLP530 kan f.eks brukes Danstar Abbaye el. Mangrove Jack´s M27.
 
Okei, la oss sjå..

GJÆRSTARTER!

Når man ser folk gjøra gjærstartere på nettet, så bruker folk alltids maltekstrakt og blablabla..

Men er det noe galt i å bruke noe av vørteren fra det man brygger dag A og putte det oppi resten av vørteren igjen på dag B?
 
Hei.

Kan ikke se at det er problem og gjøre akkurat det.

Grunnen til at man ofte bruker ekstrakt er for å mer nøyaktig nå omgivelsene gjæren liker seg best i ( OG 37-40 ). Selv syntes jeg det er enklere med DME enn med vørter.

For ordensskyld... du kan lage starter med vørterøl, bare luft ut co2 først;)
 
Det går fint med starteren. Du skal ha en OG på 1040 så mulig at du må blande den litt ut med vann.
Risiko er infeksjon og oksydering av vørter som venter på at gjærstarter skal bli ferdig (1 til 3 dager). Risiko synes rimelig høy sett opp imot noen tiere spart på ekstrakt.
 
Det går fint med starteren. Du skal ha en OG på 1040 så mulig at du må blande den litt ut med vann.
Risiko er infeksjon og oksydering av vørter som venter på at gjærstarter skal bli ferdig (1 til 3 dager). Risiko synes rimelig høy sett opp imot noen tiere spart på ekstrakt.

Aha, ser nå at jeg misforsto scenarioet litt...

Ta heller av litt av hver batch du lager, og putt i fryseren.. mye bedre enn å sette vørter på vent pga starter...
Kok så opp den fryste biten når du skal sette starter.
 
Jeg har et termometer som jeg egentlig hadde beregnet for inline-bruk, men får snart et pt100 element som skal brukes sammen med pid, og jeg tenkte å bruke krysset dette inline-termometeret kom med til pt100, og det skal stå i utløpet fra meskekjelen for å måle temp i mesken som hentes fra bunnen.

Jeg har en sånn standard gjennomføring som på bildet, som jeg tenkte å sette med "hun" utenfor kjelen(er vel motsatt av hva som er "vanlig" kanskje?), slik at jeg kan skru inn termometeret der. Proben er i underkant av 5 cm, vil det holde for å få ok avlesning i kokekjelen, eller burde jeg kjøpe meg ett eget termometer som har lengre probe.

Vis vedlegget

Vis vedlegget

Vis vedlegget

Vis vedlegget






Andor
 
Det går fint med starteren. Du skal ha en OG på 1040 så mulig at du må blande den litt ut med vann.
Risiko er infeksjon og oksydering av vørter som venter på at gjærstarter skal bli ferdig (1 til 3 dager). Risiko synes rimelig høy sett opp imot noen tiere spart på ekstrakt.
Ah, okei! Takk. Men det er itte bedre for gjæren å være i samme vørter hele tia? Altså i form av smak og alt detta? Jeg driv å ska høste og bruke gjæren min videre. DEn mister ingenting av det eller?
 
Aha, ser nå at jeg misforsto scenarioet litt...

Ta heller av litt av hver batch du lager, og putt i fryseren.. mye bedre enn å sette vørter på vent pga starter...
Kok så opp den fryste biten når du skal sette starter.
Er det så mye lettere en å lage en vanlig starter med spraymalt?
 
Jeg har et termometer som jeg egentlig hadde beregnet for inline-bruk, men får snart et pt100 element som skal brukes sammen med pid, og jeg tenkte å bruke krysset dette inline-termometeret kom med til pt100, og det skal stå i utløpet fra meskekjelen for å måle temp i mesken som hentes fra bunnen.

Jeg har en sånn standard gjennomføring som på bildet, som jeg tenkte å sette med "hun" utenfor kjelen(er vel motsatt av hva som er "vanlig" kanskje?), slik at jeg kan skru inn termometeret der. Proben er i underkant av 5 cm, vil det holde for å få ok avlesning i kokekjelen, eller burde jeg kjøpe meg ett eget termometer som har lengre probe.

Vis vedlegget 18413

Vis vedlegget 18412

Vis vedlegget 18410

Vis vedlegget 18411






Andor

Ingen som har innspill på termometerspørsmålene mine altså?

Ok, da har jeg enda et spørsmål:

Jeg bruker fårikålkjelen som HLT, og legger derfor bare silikonslange over kanten for å hente ut skyllevann. Hull til kuleventil er ikke ønskelig av WAF-messige grunner.. Finnes det en smart "dings" for å holde slangen på plass? Tenker noe sånt som holder utløpsslangen fra vaskemaskinen, men har ikke sett noen sånn dings her såvidt jeg kan huske. Har prøvd å søke uten hell. Sikkert noen som har et tips som jeg burde tenkt meg til selv, men det er vel sånt forum er til for.


Andor
 
Jeg så på spørsmålet ditt tidligere, men siden du etterlyser så kanskje jeg kan starte noe..

Jeg synes proben virker litt kort, men når du først får koken til å rulle så tror jeg den vil gi deg en god avlesning.

Fikk ikke helt med meg hvordan du vil montere dette, men så lenge proben stikker inn i kjelen så vil jeg si det går greit. En probe som er utenfor kjelen (har en pt-100 selv, montert for å lese temp under WP, inline i et t-ledd utenfor kjelen) vil ikke gi deg korrekte resulateter i det hele tatt. Et annet aspekt er rengjøring av dette. Selv om du koker er det greit å få ting rent før neste batch.
 
Sist redigert:
Takk for svar!

Det er male NPT-gjenger på termometeret, så jeg må skru det inn i gjennomføringen som er på bildet. Det betyr at det ikke vil være mye av Proben som vil stikke inn i kjelen. Kanskje en centimeter eller noe.. Tenkte å bruke termometeret til å lese temp under nedkjøling av vørter etter kok. Høres ikke ut som det er ideelt til det formålet...

Jeg skal etterhvert montere en PT100 In-line etter utløp fra meskekjelen før retur, og skal styre mesketemp med PID basert på dens målinger. Mener du at dette ikke er noe smart, iom at du skriver at en inline måling utenfor kjelen ikke vil gi korrekte resultater? Hvor er det i såfall fornuftig og måle tempen på mesken med pt100?



Andor
 
Inline måling vil gi perfekte resultater hvis det er snakk om resirkulering under mesk, slik jeg jeg tolker at det er det du skal lage?

Men ved koking, altså at ingenting strømmer forbi proben som sitter på utsiden så går det ikke. Kjelen min koker ved litt under 90C målt i T-stykket på utsiden.
 
Inline måling vil gi perfekte resultater hvis det er snakk om resirkulering under mesk, slik jeg jeg tolker at det er det du skal lage?

Men ved koking, altså at ingenting strømmer forbi proben som sitter på utsiden så går det ikke. Kjelen min koker ved litt under 90C målt i T-stykket på utsiden.

Hehe, ser at jeg har forklart meg kronglete.

Skal ha inline måling med pt100 og pid i meskekjele. Det forstår jeg at blir bra.

Også skal jeg bruke termometer (som tidligere ble brukt inline)i kokekjelen for å kontrollere temp ved nedkjøling av vørter. Så det er snakk om 2 forskjellige ting i 2 forskjellige kjeler på en gang her. Termometeret har kort probe, så da spørs det om jeg ikke må investere i nytt termometer for å få pålitelige målinger.




Andor
 
Tilbake
Topp