Tråden for dumme spørsmål.

Det høres ikke helt riktig ut, og hvis det er riktig skjønner jeg at det smaker søtt... Gravity blir normalt skrevet slik: 1.0xx, ofte forkortet til bare xx, og dette tallet vil som oftest ligge på 40-70 for OG og 6-18 for FG (ekstremt forenklet fremstilt, disse tallene gjelder gjennomsnittlig/normal øl). Så når du skriver 140 og 114 så er jeg litt usikker på om jeg skal tolke dem som 1.140/1.114 eller noe annet? 1.040/1.014?
 
Det høres ikke helt riktig ut, og hvis det er riktig skjønner jeg at det smaker søtt... Gravity blir normalt skrevet slik: 1.0xx, ofte forkortet til bare xx, og dette tallet vil som oftest ligge på 40-70 for OG og 6-18 for FG (ekstremt forenklet fremstilt, disse tallene gjelder gjennomsnittlig/normal øl). Så når du skriver 140 og 114 så er jeg litt usikker på om jeg skal tolke dem som 1.140/1.114 eller noe annet? 1.040/1.014?

Mente 1.040/1.014
 
Hvis det er for søtt etter en uke på karbonering, så kan det jo bare hende at ikke alt karboneringssukkeret er spist opp ennå. Gi det en uke til og sjekk igjen - tipper det har endret seg litt da.
 
Hvis det er for søtt etter en uke på karbonering, så kan det jo bare hende at ikke alt karboneringssukkeret er spist opp ennå. Gi det en uke til og sjekk igjen - tipper det har endret seg litt da.

Det er planen ja, lar det stå en uke til, minst da det unne godt bli mer futt.
Vill det være noe poeng i å pakke flaskene inn i et ullteppe? Tenker at det blir litt varmere.
 
Ikke hvis temperaturen rundt er den samme som før. Du kan ev. vende på dem og så sette dem et sted som er litt varmere, f.eks. hvis du har varmekabler e.l. (NB: ikke sett dem direkte på varmekabler). Uansett, som n5k sier: la dem i hvert fall stå en uke til.
 
Hei. Helt ny her og i dette gemet. Har brygget min første brygg, pale ale. Flasket disse for 9 dager siden, og hadde min første prøvesmak nå. God på smak, men veldig død og ingen skum. Lurer på om dem kanskje har stått litt kaldt, på betonggulv i oppvarmet garasje 20grader. Har nå flyttet dem bort fra gulvet og skrudd opp temperaturen til 23grader. Brukte 6g vanlig bordsukker (lake) pr liter i dunken før flasking, er dette nok eller bør jeg gå opp noe? Er glad i mye kullsyre, men er også skeptisk til flaskebomber :)
 
Det burde vært litt futt i dem i hvert fall, så en liten økning av temp er nok ikke så dumt. Benytt ev. anledningen til å vende litt på dem samtidig. Personlig syns jeg 6 g/l er ørlite snaut på pale ales, så jeg legger meg på 6,5g. Det skal en god del mer til for flaskebomber for øvrig (på den siste Weiss'en jeg satte brukte jeg 9,2 g/l - helt uproblematisk). Men man skal være obs på at ting gjerne kan ta litt tid på flaskedagen, og dersom sukkerlaken er introdusert i ølet og får stå en stund vil det bli ujevnt fordelt, så med mindre du tok forholdsregler mot dette *kan* det være at du har flasker som nå er hissig karbonert.
 
Takk for svar! Hvordan vet jeg hvor mye sukker jeg skal bruke på de forskjellige typene brygg? Har nå en weissbier til gjæring, hvor mye sukker skal den ha? Vil bunnfallet i flaskene si noe om hvor mye dem har karbonert? Er karboneringstabeletter å foretrekke?
 
Ikke hvis temperaturen rundt er den samme som før. Du kan ev. vende på dem og så sette dem et sted som er litt varmere, f.eks. hvis du har varmekabler e.l. (NB: ikke sett dem direkte på varmekabler). Uansett, som n5k sier: la dem i hvert fall stå en uke til.

Snudde på endel flakser nå, blir endel bobler i dem + partikler som flyter mot toppen (Kullsyre)
Tar ny test til helgen.
 
Det finnes oversikter som sier hva som gjerne er typisk for stilen, altså en fra-til (ofte uttrykt i Vol CO2), og dette lar seg "oversette" i gram per liter. Jeg foretrekker sukkerlake, men her er det mye smak og behag.

@Kjjeetil altså...
 
Hei. Har nå 40 flasker hengende på flasketre. De er spylt med starsan nå kl 15.. Hvor lenge kan jeg vente før jeg beggyner tappingen? Kan de tørke?
 
Har et ganske dumt spørsmål her men håper det kan svares på. Har søkt litt rundt men ikke funnet noe konkret svar.
Hva er OG SG og FG har skjønt at det har med sukkerinnholdet å gjøre men når måler man disse? Er det sånn at en er for før koking en etter og en etter gjæring?
 
Var på Voss Bryggeri og handlet meg endel 2L growlere med godsaker oppi. MEN.. jeg klarer jo ikke å drikke opp dette i første sving...

Hvor lenge kan disse growlerene stå? Regner med ca 1mnd om du ikke åpner korken. og når den har blitt åpnet 4-7 dager? Erfaringer?
 
@BrewDerp OG er original gravity, målingen du tar på det som går i gjæringskaret, altså før gjæring. FG er final gravity, det du måler når gjæren har spist alt sukkeret den greier. SG er hva hydrometeret viser på en eller annen måling du tar underveis. BG er av og til brukt som betegnelse på SG før kok.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gravity_(alcoholic_beverage)
 
Sist redigert:
Hvordan og hvor ofte vasker dere grytene deres? Jeg har bare pleid å skrubbe lett med en skrubb, men ser at gryta begynner å bli litt... tja, ikke som ny i alle fall.
 
Jajo, men med noe middel? Stålbørste eller bomullsklut? Zalo? Hvordan behandler man gryte i rustfritt stål?
 
Tilbake
Topp