Tråden for dumme spørsmål.

Hei,
Har planer om å brygge en dry stout. Syntes tidligere brygg har blitt sånn der. En litt syrlig/bitter smak, som jeg regner med kommer ifra den røsta malten.
Har lest litt om vannjustering, og ser at det anbefales 4gr. CaCO3, per 10 liter vann, som et utgangs punkt til dry stout. Jeg har ikke noe vannrapport, da jeg får vann ifra egen brønn.
Spørsmålet er, kan jeg bare tilsette anbefalt mengde, og se hva det evt. gjør med ølet? Eller er det fare for at det går helt galt?

Jeg ville bare prøvd og sett hvis det ble bedre, med en kliss lik oppskrift og prosedyre som tidligere. Iom at dine blir syrlige så kan det hende du har flaks og har lite permanent hardhet i vannet, som vanlig norsk overflatevann. Ellers trenger du en labtest
 
Teststripene kan være vanskelige, ja. Et trikk er å rive over stripa, sånn at du får lagt det feltet som reagerer, inntil referansefeltene. Da blir det litt lettere å se hvilket som matcher best. Men det kom du kanskje på sjøl?

Ellers gir @Miguel deg et godt svar. At du traff OG og volum betyr ikke nødvendigvis at du ikke kan ha fått for lav SG på slutten av skyllinga, sjøl om det kanskje ikke er sannsynlig. Men pH og temperatur spiller også inn, så du kan ha fått astringens, likevel.

Aldri prøvd vannjustering da jeg har ment at det er andre faktorer jeg bør få kontroll på først, men dette bilde sier kanskje deg mer enn det gjør meg? dyppa i toppen av meskevannet ca 10 min ut i mesketiden.
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 48
Aldri prøvd vannjustering da jeg har ment at det er andre faktorer jeg bør få kontroll på først, men dette bilde sier kanskje deg mer enn det gjør meg? dyppa i toppen av meskevannet ca 10 min ut i mesketiden.

5.6-5.7ish. Hvis du brygget med for det meste pilsnermalt og evt litt lys cara så stemmer vel det ganske greit uten justeringer.
 
smash IPA. Rimelig sikker på at den var 100% Pale, men kan sjekke oppskrift i kveld om det er av betydning for ph :)
 
smash IPA. Rimelig sikker på at den var 100% Pale, men kan sjekke oppskrift i kveld om det er av betydning for ph :)

Neida, ikke så viktig. Sånne teststriper er vanskelige og jeg sammenlignet bare med egne erfaringer, men gjør no sparge så er litt slingringsmonn der og.
 
Aldri prøvd vannjustering da jeg har ment at det er andre faktorer jeg bør få kontroll på først, men dette bilde sier kanskje deg mer enn det gjør meg? dyppa i toppen av meskevannet ca 10 min ut i mesketiden.

Litt vanskelig, ja - men jeg synes den ser ut til å ligge oppe i grenseland, dvs. rundt 5,8. Når du så fyller på med vann, vil pH'en stige, og der har du nok forklaringen på den kornete smaken din.

Dette fører også til at pH under kok blir for høy, selvfølgelig. Den bør ligge mellom 5,2 og 5,4 når du starter kokinga. Om den har ligget en del høyere, vil det gå ut over klarheten på ølet, antakelig, og det vil også gi deg en røffere karakter på bitterheten. I alle fall sier teorien det. Men det er vanskelig å si hvor høyt den kan ha ligget.

Du kan antakelig løse dette gjennom å bruke et par prosent syremalt (acidulated malt) i lyse øl, og i tillegg bruke vannjusteringene i denne kalkulatoren, som er basert på mineralinnholdet i et gjennomsnittlig, mineralfattig norsk drikkevann, som de aller fleste har.

For ordens skyld: I mørke øl bruker du ikke noe annet enn det kalkulatoren forteller deg, altså ikke noe syremalt.
 
Aldri prøvd vannjustering da jeg har ment at det er andre faktorer jeg bør få kontroll på først, men dette bilde sier kanskje deg mer enn det gjør meg? dyppa i toppen av meskevannet ca 10 min ut i mesketiden.

Et lite tillegg: Tilsetningene som kalkulatoren anbefaler skulle kanskje greie seg, men jeg legger meg gjerne lavere enn det den sikter mot. Jeg vil gjerne ned på 5,2 med lyse øl.

Fortsett med stripene, og se hvor du havner. Kalsiumklorid og kalsiumsulfat vil senke pH, men om du vil lenger ned enn det de mengdene kalkulatoren anbefaler, bevirker, bør du bruke syremalt.
 
For ordens skyld: I mørke øl bruker du ikke noe annet enn det kalkulatoren forteller deg, altså ikke noe syremalt.

Så frem til jeg investerer i et vannjusteringskit så vil du anbefale 100-150g syremalt i lyse øl og ingenting i mørke øl? har brukt syremalt før da det var en del av oppskriften jeg brukte, men ikke tenkt over at det hadde med pH justering å gjøre.

Takk for hjelpen nok en gang, det er mange faktorer å tenke på underveis og selv om en ikke er perfeksjonist så er det gøy å finne ut hvordan man med enkle grep kan gjøre ølet enda bedre :)
 
Er det meningsløst å flakse et øl i kveld som eg coldcrasher nå? Altså at det får 6-7 timer kald temp.
Vil prøve å bunnfelle tørrhumlen som er på sin 8 dag. Eller er det idiotisk å tro det har særleg mye for seg?
 
Er det meningsløst å flakse et øl i kveld som eg coldcrasher nå? Altså at det får 6-7 timer kald temp.
Vil prøve å bunnfelle tørrhumlen som er på sin 8 dag. Eller er det idiotisk å tro det har særleg mye for seg?

For selve CC effekten får du ikke mye ut av det, men kan hende mye var bunnfelt fra før etter hele åtte dager med tørrhumle. Tapp ut en prøve og smak og ta en avgjørelse.

Selv synes jeg at du må opp mot 18t CC før det er merkbart verdt det, og ved 48t så er det uansett good to go.
 
Sist redigert:
For selve CC effekten får du ikke mye ut av det, men kan hende mye var bunnfelt fra før etter hele åtte dager med tørrhumle. Tapp ut en prøve og smak og ta en avgjørelse.

Selv synes jeg at du må opp mot 18t CC før det er merkbart verdt det, og ved 48t så er det uansett good to go.

Ser den, var bare keen på å få flakset i dag. En del å gjøre i morgen.
 
Erlenmeyerkolbene, bør man bytte ut de i blant? Ser at rørepinnen over tid har laget merker i bunnen rundt området der den spinner.

Jeg har tenkt på det samme, men for det første vil jeg tro det der er mer en slipeeffekt enn riping, og for det andre er det jo lett å sterilisere den - i alle fall hvis du kan sette den på ei kokeplate. Jeg gjør ikke det, men jeg heller kokende vørter i den, og det ser ut til at det går bra, det.
 
For selve CC effekten får du ikke mye ut av det, men kan hende mye var bunnfelt fra før etter hele åtte dager med tørrhumle. Tapp ut en prøve og smak og ta en avgjørelse.

Selv synes jeg at du må opp mot 18t CC før det er merkbart verdt det, og ved 48t så er det uansett good to go.
Driver å gjør CC på en IPA gjæret med Brettanomyces. For å si det sånn, 48 timer er ikke nok for å felle ut den gjæren...
 
Jeg mente ikke gjæren med 48t, til det så trengs generelt mye mye lengre tid, bortsett fra noen britiske. Men humla.
Joda, stemmer det.
Jeg svarte på noe annet enn du snakket om.

Men Brettanomyces bruker lang tid på å felle ut. Just saying :)
 
Tilbake
Topp