Aldri prøvd vannjustering da jeg har ment at det er andre faktorer jeg bør få kontroll på først, men dette bilde sier kanskje deg mer enn det gjør meg? dyppa i toppen av meskevannet ca 10 min ut i mesketiden.
Litt vanskelig, ja - men jeg synes den ser ut til å ligge oppe i grenseland, dvs. rundt 5,8. Når du så fyller på med vann, vil pH'en stige, og der har du nok forklaringen på den kornete smaken din.
Dette fører også til at pH under kok blir for høy, selvfølgelig. Den bør ligge mellom 5,2 og 5,4 når du starter kokinga. Om den har ligget en del høyere, vil det gå ut over klarheten på ølet, antakelig, og det vil også gi deg en røffere karakter på bitterheten. I alle fall sier teorien det. Men det er vanskelig å si hvor høyt den kan ha ligget.
Du kan antakelig løse dette gjennom å bruke et par prosent syremalt (acidulated malt) i lyse øl, og i tillegg bruke vannjusteringene i
denne kalkulatoren, som er basert på mineralinnholdet i et gjennomsnittlig, mineralfattig norsk drikkevann, som de aller fleste har.
For ordens skyld: I mørke øl bruker du ikke noe annet enn det kalkulatoren forteller deg, altså ikke noe syremalt.