Tråden for dumme spørsmål.

Kva er grensa for størrelse på starter med utgangspunkt i 1 pakke rimelig fersk purepitchgjær?
Tenker på "Intial Cells Per Extract (B/g)"
Og kva er konsekvensane om denne blir for lav?

Skal brygge årets evt neste års juleøl i ganske snart. Satser på å lande på rundt 1.09 +/- og tenkte å benytte us05.
Før så lagde man bare starter med ferskgjær, men mener å ha lest at man lager startere på tørrgjær også nå om dagen. Stemmer dette?
Bør jeg sette en starter fremfor å pitche x antall nødvendige pakker mtp størrelsen på ølen?

Kva er grensa for størrelse på starter med utgangspunkt i 1 pakke rimelig fersk purepitchgjær?
Tenker på "Intial Cells Per Extract (B/g)"
Og kva er konsekvensane om denne blir for lav?
1 purepitch kan du bruke i 25 liter øl <1.050 så.. Men tror du makser vekst forholdet litt før 25 liter. Sjekk brewers friend yeast calculator.

Skal brygge årets evt neste års juleøl i ganske snart. Satser på å lande på rundt 1.09 +/- og tenkte å benytte us05.
Før så lagde man bare starter med ferskgjær, men mener å ha lest at man lager startere på tørrgjær også nå om dagen. Stemmer dette?
Bør jeg sette en starter fremfor å pitche x antall nødvendige pakker mtp størrelsen på ølen?
Brukte 8 pakker us05 på en stout 1.105 og det gikk helt fint, gjæra ut til 1.025 faktisk. Rehydrerte og pitchet.

Jeg har hatt fint hell med ca 500 Gravity Poeng (GP?) pr pakke i imp stout. Med rikelig o2 forsåvidt.

Haha, så ikke den nei :cool:
Svarer meg selv jeg....
Volum x OG = litergrader (L°), står det skrevet i en av de ølbøkene. Brukes gjerne når man regner ut den prosentvise andelen av malt i en oppskrift. Burde jo ha catchet den, da det er det jeg gjør selv o_O:)

Lakrisrot i juleøl. Yay or nay?
evt har folk erfaring med mengde?

Jeg hadde disse krydderne i juleølet i levert til NM 2013 (vant klassen Spesialøl, så fikk jeg sagt det også....)

Appelsinskall (32 gr.), nellik (3 spiker), lakrisrot (20 gr.), en vaniljestang og en kanelstang). Bruker teen, ca. 1 l., til å koke Demera, og deretter ta alt i gryten siste 10 min.

Nellik bruker jeg ikke lenger. Laget en «te» av vann og sukker som krydderne trakk i ca en time. Hiver du tilsvarende mengde rett i koken vil du få et annet resultat.

Det kommer an på hva du er ute etter. Min metode var såvidt merkbar for dommerne. Hvis ølet skal smake lakris trenger du mere.

Føler at disse undringene og spørsmålene hører hjemme i denne tråden:

Hvordan er det med CO2-flaskers plassering? Har det noe å si om de står med ventilen opp eller ikke? Bør eller må de alltid står med ventilen opp? Kan de like gjerne stå opp ned? Av uante grunner oppbevarer jeg de alltid med ventilen opp. Men nå ser jeg behov får å ha en liggende...

Tilbake
Topp