JAMBO picobryggeri
Norbrygg-medlem
"Mann kjøpte salong på IKEA. Brukte 4.000 kg co2 for å "bevare ny-sofa lukta". Naboer slo alarm".
"Mann kjøpte salong på IKEA. Brukte 4.000 kg co2 for å "bevare ny-sofa lukta". Naboer slo alarm".
Ble klar og fin. Er flakset. Lovet godt. God stemning.Det er bare å smake og mene noe og så handle ut fra det.
Ble klar og fin. Er flakset. Lovet godt. God stemning.
Ser den, var bare keen på å få flakset i dag. En del å gjøre i morgen.
Ville heller delt den opp og vakumpakket i små 3-dagers porsjonerHar opplevd noen ganger å kjøpe gode kaffebønner, som har masse aroma i begynnelsen, men som falmer etter tredje dagen.
Hadde de vært en idé å montere en ball lock på kaffeboksen og purge med co2 etter bruk?
1 purepitch kan du bruke i 25 liter øl <1.050 så.. Men tror du makser vekst forholdet litt før 25 liter. Sjekk brewers friend yeast calculator.Kva er grensa for størrelse på starter med utgangspunkt i 1 pakke rimelig fersk purepitchgjær?
Tenker på "Intial Cells Per Extract (B/g)"
Og kva er konsekvensane om denne blir for lav?
Brukte 8 pakker us05 på en stout 1.105 og det gikk helt fint, gjæra ut til 1.025 faktisk. Rehydrerte og pitchet.Skal brygge årets evt neste års juleøl i ganske snart. Satser på å lande på rundt 1.09 +/- og tenkte å benytte us05.
Før så lagde man bare starter med ferskgjær, men mener å ha lest at man lager startere på tørrgjær også nå om dagen. Stemmer dette?
Bør jeg sette en starter fremfor å pitche x antall nødvendige pakker mtp størrelsen på ølen?
Skal brygge årets evt neste års juleøl i ganske snart. Satser på å lande på rundt 1.09 +/- og tenkte å benytte us05.
Før så lagde man bare starter med ferskgjær, men mener å ha lest at man lager startere på tørrgjær også nå om dagen. Stemmer dette?
Bør jeg sette en starter fremfor å pitche x antall nødvendige pakker mtp størrelsen på ølen?
Ca 25-30 b/g.Kva er grensa for størrelse på starter med utgangspunkt i 1 pakke rimelig fersk purepitchgjær?
Tenker på "Intial Cells Per Extract (B/g)"
Og kva er konsekvensane om denne blir for lav?
1 purepitch kan du bruke i 25 liter øl <1.050 så.. Men tror du makser vekst forholdet litt før 25 liter. Sjekk brewers friend yeast calculator.
Takk !Ca 25-30 b/g.
Gravity units, GUJeg har hatt fint hell med ca 500 Gravity Poeng (GP?) pr pakke i imp stout. Med rikelig o2 forsåvidt.
Points. Volum x GU.Gravity units, GU
Haha, så ikke den neiPoints. Volum x GU.
Volum i liter?Points. Volum x GU.
Svarer meg selv jeg....Haha, så ikke den nei
Lakrisrot i juleøl. Yay or nay?
evt har folk erfaring med mengde?