Tråden for dumme spørsmål.

Bare noen generelle nybegynner spørsmål om fat/tapping/kraner:
Sitter og planlegger og vurderer. Skal i et kjøleskap med tappekraner i dørene.
1. Tappekraner med og uten flowkontroll. Verdt pengene? Ser for meg at jeg vil ha med. Unødvendig?
Merker, stor forskjell i kvalitet på Perlick og de andre?
2. Co2 Regulator. Bare å gå rett på å få til 2 utganger til ulike trykk. Eller lar dette seg gjøre enkelt uten også?
3. Andre ting å tenke på når en lager seg en kegator?
 
Koker dere vannet til hydrering av tørrgjær, eller tar dere det rett fra springen?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
Pitchet gjærstarter med wlp028 i går.
OG på 88, ingen tegn til aktivitet enda.
Står på 18 grader, bør jeg sette inn tiltak nå eller vente og se?
Har ikke vært borti en så treig start før...
 
Pitchet gjærstarter med wlp028 i går.
OG på 88, ingen tegn til aktivitet enda.
Står på 18 grader, bør jeg sette inn tiltak nå eller vente og se?
Har ikke vært borti en så treig start før...

Hehe, du venter. Du pitchet jo i går. Rask start er ikke alltid ønskelig, spes ikke på store øl er min erfaring. Blir så mye å rydde opp som er helt unødvendig.
 
2 L starter med 2 pakker ble kanskje i minste laget...

2 pakker i 2L er iallefall i det meste laget antall pakker, de er en pakke sløst hvis du kunne laget større starter. Med 0.75mrd/ml/plato så trenger du ca 400mrd for 25L, men skader ikke med mer. F.eks en faktor på 1.0 og opp.
 
Sist redigert:
2 pakker i 2L er iallefall i det meste laget antall pakker, de er en pakke sløst hvis du kunne laget større starter. Med 0.75mrd/ml/plato så trenger du ca 400mrd for 25L, men skader ikke med mer.
Har bare en 3 liters kolbe så var redd det skulle gå over, men det ble ikke noe skum i det hele tatt så det hadde jo gått fint.
Ser med 0.75mrd/ml/plato så trenger jeg ca 430 mrd og at starteren ga ca 520 mrd i teorien. Men med sterke øl bør man kanskje regne med 1mrd/ml/plato?
Da trenger jeg 570 mrd i følge brewersfriend
 
Har bare en 3 liters kolbe så var redd det skulle gå over, men det ble ikke noe skum i det hele tatt så det hadde jo gått fint.
Ser med 0.75mrd/ml/plato så trenger jeg ca 430 mrd og at starteren ga ca 520 mrd i teorien. Men med sterke øl bør man kanskje regne med 1mrd/ml/plato?
Da trenger jeg 570 mrd i følge brewersfriend

520? Hvilke tall bruker du? SG på starteren ca 1.040?
 
Jeg ville heller ha satt starter på kun en pakke og pitchet både den andre pakken + starter

Why? Da pitcher han jo en pakke "gammel" gjær. Veksten blir jo mindre i starteren med to pakker, men han tilfører jo en pakke til for å "veie" opp sånn delvis for den mindre veksten, og får to pakker med frisk gjær i steden for bare en.
 
Se pdf, mulig jeg gjør feil...

Aha. 100% viability. Det forklarer at jeg lurte. Du har ikke gjort noe feil med tallene du bruker, men jeg ville ikke brukt 100% viability ut fra 100mrd-pakker med mindre du direkte pitcher fra en høsting. Gjærpakka er vel ikke rett fra fabrikken.
 
Why? Da pitcher han jo en pakke "gammel" gjær. Veksten blir jo mindre i starteren med to pakker, men han tilfører jo en pakke til for å "veie" opp sånn delvis for den mindre veksten, og får to pakker med frisk gjær i steden for bare en.
Var det jeg trodde og, bryggselv sa jeg kunne bruke to pakker så slapp jeg å lage så stor starter
 
Aha. 100% viability. Det forklarer at jeg lurte. Du har ikke gjort noe feil med tallene du bruker, men jeg ville ikke brukt 100% viability ut fra 100mrd pakker med mindre du direkte pitcher fra en høsting. Gjærpakka er vel ikke rett fra fabrikken.
Hehe, ok. Pakkene var helt nye så jeg brydde meg ikke noe om det, burde vel gjort det
 
Why? Da pitcher han jo en pakke "gammel" gjær. Veksten blir jo mindre i starteren med to pakker, men han tilfører jo en pakke til for å "veie" opp sånn delvis for den mindre veksten, og får to pakker med frisk gjær i steden for bare en.
Jeg får svært lite ekstra gjær dersom jeg har to pakker PurePitch i en 2L. Ved kun å bruke en, vil du få en 'gratis' pakke gjær dersom du kun lager starter på en pakke. Dette forutsetter at pakken ikke er gammel, men den trenger heller ikke være fra i går.
Kilde: erfaring... med alle de feilkilder det medfører :)
 
Jeg får svært lite ekstra gjær dersom jeg har to pakker PurePitch i en 2L. Ved kun å bruke en, vil du få en 'gratis' pakke gjær dersom du kun lager starter på en pakke. Dette forutsetter at pakken ikke er gammel, men den trenger heller ikke være fra i går.
Kilde: erfaring... med alle de feilkilder det medfører :)
En pakke på 3 liter er bedre enn 2 pakker på 2 liter? Må få meg større kolbe, tjener fort inn den
 
Selv så driter jeg ofte i kalkulator for utregningen og wing-er det litt og regner bare ut, i ditt tilfelle med en faktor på 1.24
Jeg får svært lite ekstra gjær dersom jeg har to pakker PurePitch i en 2L. Ved kun å bruke en, vil du få en 'gratis' pakke gjær dersom du kun lager starter på en pakke. Dette forutsetter at pakken ikke er gammel, men den trenger heller ikke være fra i går.
Kilde: erfaring... med alle de feilkilder det medfører :)

Ah, sånn sett ja. Min manglende evne til å tenke. Du får omtrent en "gratis" pakke ja.
 
Brygger et brygg som skal OG på 1.059. Oppskriften var % vis malt mengde, så jeg regnet og estimerte mengde meskevann og skyllevann. Har akkurat begynt koking, og ser at volumet er litt lite. Med refraktometer måler jeg 1.060 etter bare 10 min koking.
Spørsmål, kan jeg sette til kokende vann?
 
Tilbake
Topp