1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sitter med en hjemmelaga baltisk porter. Har ikke tatt en av disse på en stund, for det begynte å minke sånn i lageret, og de skulle egentlig lagres en stund. Tok en ikveld, da, og var både litt skuffa og ganske overraska, for der jeg huska den som rund og fyldig og nydelig var denne først og fremst fryktelig bitter. De blir da vel ikke bitrere med lagring?

2. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dersom det er en av anus serien din, ville jeg ikke vært overrasket om den ble bitrere med alder.

Neida, jeg er enig med deg, ølet skal i utgangpunktet ikke bli bitrere med tid. Hvor lenge siden du brygget den?

1Morten liker dette.
  3. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Servert kaldere enn vanlig?

4. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei, kjøleskapet har stått på samme temperatur hele tida, og selv om den gjerne vil være litt varmere har jeg ikke pleid å temperere den før servering.

5. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noen som bruker magnetrører fra bryggselv?
    Hvilket nivå pleier dere å sette den på?

6. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det spørs helt på hvilken pinne man har, og mengde vørter i kolben. Har ikke en av de selv, men det jeg sa stemmer på tvers av utstyr.

7. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ok, hvor kraftig malstrøm trengs. Må den gå helt til bunns?

8. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei, den "må" ikke det. Men jo mer oksygen du trekker inn jo større vekst av biomasse.

9. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er jo nok med smilehull men jeg lar den gå så kjapt den kan uten å kaste pinnen. Den fra bryggselv bråker forresten noe helt inn i svarte.

10. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er nok, men det er gammel tankegang. Du får mer vekst jo mer oksygen.

11. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Magnetrøreren min fra bryggselv bråker ikke mye. Men det kan bli mye bråk om man velger feil «pinne». Selv benytter jeg bare de store ovale nå.

12. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja den bråker en del!
    Stort nok hull? :) kommer noen slurpelyder, kanskje et godt tegn?
    15392801154097945729674803956035.jpg

13. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

:D Helt klart et godt tegn!

Nils1 liker dette.
  14. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg setter den mellom kl 12 og klokka 2. Vel helst nærmere 12. Dette gjelder 3-liters startere. Men det kommer jo an på hvor kraftig strømvirvel du mener det er lurt å ha. Det verserer veldig ulike syn på det - som på så mye annet.

Det er nok viktigere å sørge for å få tatt den av etter at det meste er unnagjort, men før alt sukkeret er spist opp, enn å ha "riktig" kraft på røreren.

15. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sikker? Jeg vet at du er opptatt av denne tiden. Men er det viktigere at den får oksygen, enn at den blir tatt av til riktig tid? Jeg mener at det at den blir tatt av til "riktig" tid er litt oppskrytt. Har merket null forskjell i et hjemmebryggeroppsett.

16. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er viften som bråker. Men men. Blir jo gjær av det.

17. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg lar Palmer snakke for meg;): "The reason is that the yeast needs an active period of low oxygen to build up it's glycogen and trehalose reserves prior to cooling, decanting and pitching to the main wort." (How to Brew, s.122)

Siden det er glykogenreservene gjæren henter energien fra til å syntetisere de stoffene den trenger til å bygge opp cellemembranen i starten av gjæringsprosessen (i "adaptasjonsfasen"), og siden trehalosen også styrker membranen og gjør gjæren mer motstandsdyktig mot stress, så virker det temmelig viktig å gi den så gode betingelser for å bygge opp disse lagrene som mulig.

Jeg mener faktisk å ha registrert at gjæren gjennomfører bedre gjæringsforløp nå, etter at jeg begynte å ta hensyn til dette. Men som jeg har sagt noen ganger; jeg er dypt skeptisk til å legge for mye vekt på mine egne erfaringer. Derimot regner jeg rolig med at det ikke er tull, det Palmer sier her.

Jeg tror du har missa et "ikke" i spørsmålet ditt:): "Men er det ikke viktigere ... "? Svaret er at det vel ikke er noen motsetning. Jeg forutsetter selvfølgelig at røreren tilfører oksygen uansett hvor hardt du snurrer - og så er spørsmålet hvor hardt du skal snurre. Gir du maks oksygen lenge, får du mest vekst, men du får dårligere vitalitet. Kai Troester gjorde i alle fall noen forsøk som tydet på det. Så jeg tror (NB: tror!) at en fornuftig strategi kan være å gi god fart i starten, og så kanskje skru ned litt etter hvert, fram mot at du tar den av. Men jeg tror at det er viktigere å få tatt den av enn å optimalisere oksygentilførselen.

18. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg fortsetter litt. Jeg tror faktisk at
    • du trenger mindre gjær om den har fått bygge seg opp på denne måten, og at
    • du kanskje ikke trenger å oksygenere/belufte vørteren i det hele tatt om du pitcher optimalt behandlet gjær fersk fra starteren. Det blir som med tørrgjær; den har nok "niste", og oksygen kan faktisk være uheldig. (Se konklusjonen i denne: https://www.morebeer.com/articles/oxygen_in_fermentation )
    Men dette er utenfor temaet til trådstarter.

19. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

skal ikke si noe på noe av det du har nevnt over her.

Finn Berger liker dette.
  20. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvordan kan man vurdere om gjæren er blitt optimalt behandlet og ikke burde oksygenere? Må man til med gjærtelling?
    Hva med gjærnæring, vil dette også være overflødig?

Del denne siden