Tråden for dumme spørsmål.

Har bare erfaring med topphøsting av kveik. Og det er jo fryktelig greit, får mye gjær bare et døgn etter pitching. Nå prøver jeg å topphøste en batch gjæret med US-05. Pitchet fire pakker til 50 liter 1.050 på fredag. I dag var det fortsatt bare hvitt skum og lite gjær, så skumma av og slo det vekk. Venta seks timer før jeg letta på lokket igjen, nytt hvitt skum, men litt mer gjær. Dette tok jeg nå vare på, men kan ikke si at det lukta særlig godt. Den typiske "godlukta" fra kveiken er helt fraværende. Skal man bry seg med lukta? Og er det hvite skummet noe å tenke på / frykte? Ser i morgen tidlig om det er noe mer gjær. Ser ut som at det allerede bygger seg opp med mer hvitt skum.
 
Har bare erfaring med topphøsting av kveik. Og det er jo fryktelig greit, får mye gjær bare et døgn etter pitching. Nå prøver jeg å topphøste en batch gjæret med US-05. Pitchet fire pakker til 50 liter 1.050 på fredag. I dag var det fortsatt bare hvitt skum og lite gjær, så skumma av og slo det vekk. Venta seks timer før jeg letta på lokket igjen, nytt hvitt skum, men litt mer gjær. Dette tok jeg nå vare på, men kan ikke si at det lukta særlig godt. Den typiske "godlukta" fra kveiken er helt fraværende. Skal man bry seg med lukta? Og er det hvite skummet noe å tenke på / frykte? Ser i morgen tidlig om det er noe mer gjær. Ser ut som at det allerede bygger seg opp med mer hvitt skum.

Det hvite skummet er bare å drite i. Er det gunk i det så kasserer du, er det ikke gunk i det så trenger du ikke røre det. Det er liksom lille/lav-krausen. Når du ser at det begynner å se ut som gjær, det er da du tar det, store "bobler" som er litt kaffe latte-farget innimellom. Det er gjæren, det hvite skummet får du omtrent ingenting ut av.
 
Har det samme problemet med US-05 selv. Brukte den i først en øl med OG på 1.080 og fikk et tykt lag gjær slik Miguel beskriver med "kaffe latte bobler". Brukte gjæren igjen i en øl med OG 1.050 og får bare sånt tynt hvitt skum som er vanskelig å gjøre noe med. Jeg høstet litt allikevel, og det ser ut som jeg fikk litt gjær ut av det.
 
Dette veit jeg det finnes svar på på forumet, så det dumme spørsmålet er altså: Hvilken tråd ser jeg etter?

Her er bakgrunnsinfo:
Å flaske er ikke lenger så moro som det brukte å være. Og om et halvt åra tid eller så skal jeg bygge om kjøkkenet. Da tenkte jeg å bygge inn en fryseboks og rigge opp noen tappekraner. Jeg tenkte meg det var lurt med sånne tappetårn med flere kraner på, men dette kan jeg virkelig fint lite om. Jeg ser folk sliter med masse skum, vriene tappelinjer etc etc, så for å unngå mer styr enn nødvendig tenkte jeg å finne ut her hvordan et sånt opplegg bygges opp best mulig. Det MÅ jo stå her et sted.
 
Forbasket godt poeng, det der. Min (begrensede) erfaring med dette er at du fort sitter med et vesentlig bitrere øl enn du hadde tenkt deg. Effekten kommer selvfølgelig an på hvilken temperatur og tid du bruker. Jeg har brukt 20 min på 80 grader, og der isomeriserer du mye alfasyre (= danner mye bitterhet).
Er vel ikke mye isomeriseriong som skjer ved 80'C? På 75'C kan man i hvert fall se bort fra dette. Eller du kan ta en @Miguel og kjøre hopstand på 60'C :)
 
Er vel ikke mye isomeriseriong som skjer ved 80'C? På 75'C kan man i hvert fall se bort fra dette. Eller du kan ta en @Miguel og kjøre hopstand på 60'C :)
Ifølge rene tall så skal det skje til 78 eller noe. Men det oppleves fortsatt som at man får bitterhet av noe slag under dette og.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
True dat! Har kjørt lange WP @ 65'C, og synes ølet ble mer bittert enn forventet (les: beregnet),
 
Dette veit jeg det finnes svar på på forumet, så det dumme spørsmålet er altså: Hvilken tråd ser jeg etter?

Her er bakgrunnsinfo:
Å flaske er ikke lenger så moro som det brukte å være. Og om et halvt åra tid eller så skal jeg bygge om kjøkkenet. Da tenkte jeg å bygge inn en fryseboks og rigge opp noen tappekraner. Jeg tenkte meg det var lurt med sånne tappetårn med flere kraner på, men dette kan jeg virkelig fint lite om. Jeg ser folk sliter med masse skum, vriene tappelinjer etc etc, så for å unngå mer styr enn nødvendig tenkte jeg å finne ut her hvordan et sånt opplegg bygges opp best mulig. Det MÅ jo stå her et sted.

Innspill: https://www.vestbrygg.no/produkt/fat-og-co2/olkjolere/lindr-pygmy-25-olkjoler/
 
Har en pakke WLP 380 som hadde best før 29 juni i år. Har ligget i kjøleskapet hele tiden.
Tenkte å prøve å få liv i den og evt brygge en hefe på fredag.
Bør jeg prøve å få liv i den med en starter på 1.020, og øke etterpå. Eller er det greit nok å gå rett på 1.040 starter?
Hvordan gjør en det praktisk hvis eg må stepe den opp?
 
Kun at det er enkelt. Enkelt er kjekt [emoji482]
Enkelt er kjekt. Men når jeg likevel må ha fata stående et sted tenkte jeg de like godt kunne stå i en fryseboks. Da havner ikke eventuelt søl på gulvet heller.

Noen som har regna litt grovt på hva dette koster?
 
Noen som har regna litt grovt på hva dette koster?

Meir en eg tør sei til fruen....
Alt du ser på bildet har vel totalt blitt
Ca 16 500. Så ca 2750 "per kran"
Inkludert heilt ny fryser. (Den kosta 2200,-)

Kjem selvfølgelig an på kor monge kraner/fat du tenker då?


8c221994e754e8bf3c33023fc2f136f1.jpg
 
Meir en eg tør sei til fruen....
Alt du ser på bildet har vel totalt blitt
Ca 16 500. Så ca 2750 "per kran"
Inkludert heilt ny fryser. (Den kosta 2200,-)

Kjem selvfølgelig an på kor monge kraner/fat du tenker då?


8c221994e754e8bf3c33023fc2f136f1.jpg
Fryseren ser jeg som gratis. Finn flyter over av frysebokser. Men skal det være noe vits i å gå over fra flasker bør det jo være mulighet for seks ulike øl eller noe sånt. Jeg har jo blitt veldig glad i valgmuligheter. Hva kan det bli? Et par lagere, et par portere, en Brown ale og en pale ale? Ja, seks bør det fort være.

Edit: Og i det oppsettet der har du bare to ulike trykk? Jeg tenkte minst tre...
 
Edit: Og i det oppsettet der har du bare to ulike trykk? Jeg tenkte minst tre...

Kun 1 trykk. Vil også ha 3. Men budsjettet sa stopp. No har eg bere karbonert dei litt kvar for seg, litt styrete, og på sikt vil det jamne seg ut.

Edit: Finst det noken enkle co2 regulatorer med bere ett manometer og kun "in og out" ? Slik eg kunne brukt fordelerane som eg allereie har?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp