Tråden for dumme spørsmål.

Det er jo nok med smilehull men jeg lar den gå så kjapt den kan uten å kaste pinnen. Den fra bryggselv bråker forresten noe helt inn i svarte.
Magnetrøreren min fra bryggselv bråker ikke mye. Men det kan bli mye bråk om man velger feil «pinne». Selv benytter jeg bare de store ovale nå.
 
Noen som bruker magnetrører fra bryggselv?
Hvilket nivå pleier dere å sette den på?

Jeg setter den mellom kl 12 og klokka 2. Vel helst nærmere 12. Dette gjelder 3-liters startere. Men det kommer jo an på hvor kraftig strømvirvel du mener det er lurt å ha. Det verserer veldig ulike syn på det - som på så mye annet.

Det er nok viktigere å sørge for å få tatt den av etter at det meste er unnagjort, men før alt sukkeret er spist opp, enn å ha "riktig" kraft på røreren.
 
Jeg setter den mellom kl 12 og klokka 2. Vel helst nærmere 12. Dette gjelder 3-liters startere. Men det kommer jo an på hvor kraftig strømvirvel du mener det er lurt å ha. Det verserer veldig ulike syn på det - som på så mye annet.

Det er nok viktigere å sørge for å få tatt den av etter at det meste er unnagjort, men før alt sukkeret er spist opp, enn å ha "riktig" kraft på røreren.

Sikker? Jeg vet at du er opptatt av denne tiden. Men er det viktigere at den får oksygen, enn at den blir tatt av til riktig tid? Jeg mener at det at den blir tatt av til "riktig" tid er litt oppskrytt. Har merket null forskjell i et hjemmebryggeroppsett.
 
Sikker? Jeg vet at du er opptatt av denne tiden. Men er det viktigere at den får oksygen, enn at den blir tatt av til riktig tid? Jeg mener at det at den blir tatt av til "riktig" tid er litt oppskrytt. Har merket null forskjell i et hjemmebryggeroppsett.

Jeg lar Palmer snakke for meg;): "The reason is that the yeast needs an active period of low oxygen to build up it's glycogen and trehalose reserves prior to cooling, decanting and pitching to the main wort." (How to Brew, s.122)

Siden det er glykogenreservene gjæren henter energien fra til å syntetisere de stoffene den trenger til å bygge opp cellemembranen i starten av gjæringsprosessen (i "adaptasjonsfasen"), og siden trehalosen også styrker membranen og gjør gjæren mer motstandsdyktig mot stress, så virker det temmelig viktig å gi den så gode betingelser for å bygge opp disse lagrene som mulig.

Jeg mener faktisk å ha registrert at gjæren gjennomfører bedre gjæringsforløp nå, etter at jeg begynte å ta hensyn til dette. Men som jeg har sagt noen ganger; jeg er dypt skeptisk til å legge for mye vekt på mine egne erfaringer. Derimot regner jeg rolig med at det ikke er tull, det Palmer sier her.

Jeg tror du har missa et "ikke" i spørsmålet ditt:): "Men er det ikke viktigere ... "? Svaret er at det vel ikke er noen motsetning. Jeg forutsetter selvfølgelig at røreren tilfører oksygen uansett hvor hardt du snurrer - og så er spørsmålet hvor hardt du skal snurre. Gir du maks oksygen lenge, får du mest vekst, men du får dårligere vitalitet. Kai Troester gjorde i alle fall noen forsøk som tydet på det. Så jeg tror (NB: tror!) at en fornuftig strategi kan være å gi god fart i starten, og så kanskje skru ned litt etter hvert, fram mot at du tar den av. Men jeg tror at det er viktigere å få tatt den av enn å optimalisere oksygentilførselen.
 
Jeg fortsetter litt. Jeg tror faktisk at
  • du trenger mindre gjær om den har fått bygge seg opp på denne måten, og at
  • du kanskje ikke trenger å oksygenere/belufte vørteren i det hele tatt om du pitcher optimalt behandlet gjær fersk fra starteren. Det blir som med tørrgjær; den har nok "niste", og oksygen kan faktisk være uheldig. (Se konklusjonen i denne: https://www.morebeer.com/articles/oxygen_in_fermentation )
Men dette er utenfor temaet til trådstarter.
 
Hvordan kan man vurdere om gjæren er blitt optimalt behandlet og ikke burde oksygenere? Må man til med gjærtelling?
Hva med gjærnæring, vil dette også være overflødig?
 
Hvordan kan man vurdere om gjæren er blitt optimalt behandlet og ikke burde oksygenere? Må man til med gjærtelling?
Hva med gjærnæring, vil dette også være overflødig?

You need to become one with the yeast.

Neida, men litt joda. Tid, og rutiner og restultater av det gir deg en pekepinn, juster deretter mm du har mikroskop og går helt vitenskapelig til verks.
 
Det hvite skummet er bare å drite i. Er det gunk i det så kasserer du, er det ikke gunk i det så trenger du ikke røre det. Det er liksom lille/lav-krausen. Når du ser at det begynner å se ut som gjær, det er da du tar det, store "bobler" som er litt kaffe latte-farget innimellom. Det er gjæren, det hvite skummet får du omtrent ingenting ut av.
Var sikkert for seint ute med å høste. Ble ikke noe mer, og nå ser det ut som at gjæringa er stoppa på 1.013. Bare på dag 6 da.. Men "kjenner lusa på gangen". Rart det ikke går lenger ned. Klarer ikke unngå å tenke at det er at jeg rota nedi dunken som har bidratt til kun 73% utgjæring.
 
Hvordan kan man vurdere om gjæren er blitt optimalt behandlet og ikke burde oksygenere? Må man til med gjærtelling?
Hva med gjærnæring, vil dette også være overflødig?

For å ta det siste først, så råder Palmer til ikke å bruke gjærnæring både i starteren og i gjæringen av vørteren, og han sier at du helst bør bruke det i starteren. Bruk en gjærnæring med sink i. Jeg veit at Wyeast sin har sink, mens jeg ikke tror at den til Whitelabs har det.

Til det første: Det er vanskelig å være sikker. Men hvis gjæren detter ut med en gang du tar den av, og vørteren klarner fort, har du holdt på for lenge. (Noen gjæærtyper er veldig treige til å bunnfelle, og da er det verre å bedømme det. Har akkurat slåss en hard kamp med Wyeast 2565:confused:.)

Jeg oksygenerer uansett, jeg - hva jeg tror er mindre viktig enn hva jeg tør:p. Jeg burde jo prøve.

Testen på om du gjør alt riktig, er gjæringsforløpet. Nok og frisk gjær vil gjøre jobben unna relativt fort og greit, og vil ikke gi deg masse bunnfall (selvfølgelig forutsatt at du ikke drar med deg guffet fra kokingen). Og så rydder den godt opp etter seg, så du ikke får problemer med diacetyl og acetaldehyd. (Alt selvfølgelig forutsatt at du ikke roter det til med dårlig temperaturkontroll under gjæringen.)
 
You need to become one with the yeast.

Neida, men litt joda. Tid, og rutiner og restultater av det gir deg en pekepinn, juster deretter mm du har mikroskop og går helt vitenskapelig til verks.

Yeast-whisperer:)!

@Chiefen dreiv det der ganske langt da han fikk lokket en halvdød belgier tilbake til livet:p.
 
For å ta det siste først, så råder Palmer til ikke å bruke gjærnæring både i starteren og i gjæringen av vørteren, og han sier at du helst bør bruke det i starteren. Bruk en gjærnæring med sink i. Jeg veit at Wyeast sin har sink, mens jeg ikke tror at den til Whitelabs har det.

Til det første: Det er vanskelig å være sikker. Men hvis gjæren detter ut med en gang du tar den av, og vørteren klarner fort, har du holdt på for lenge. (Noen gjæærtyper er veldig treige til å bunnfelle, og da er det verre å bedømme det. Har akkurat slåss en hard kamp med Wyeast 2565:confused:.)

Jeg oksygenerer uansett, jeg - hva jeg tror er mindre viktig enn hva jeg tør:p. Jeg burde jo prøve.

Testen på om du gjør alt riktig, er gjæringsforløpet. Nok og frisk gjær vil gjøre jobben unna relativt fort og greit, og vil ikke gi deg masse bunnfall (selvfølgelig forutsatt at du ikke drar med deg guffet fra kokingen). Og så rydder den godt opp etter seg, så du ikke får problemer med diacetyl og acetaldehyd. (Alt selvfølgelig forutsatt at du ikke roter det til med dårlig temperaturkontroll under gjæringen.)

Jeg hadde aldri klart å være så biasert av JP. Han er jo flink, men likevel, har han brygget i ditt oppsett? Jeg høres negativ ut nå, men er ikke det. Jeg liker at du fremmer ting.
 
Jeg hadde aldri klart å være så biasert av JP. Han er jo flink, men likevel, har han brygget i ditt oppsett? Jeg høres negativ ut nå, men er ikke det. Jeg liker at du fremmer ting.

hehe - jeg skjønner jo at det blir påfallende. Det er litt fordi det er så enkelt å bare slå det opp i boka hans, da:). Og så regner jeg ham som relativt pålitelig. Han har kontakt med aktive forskere, og har mye å tape på å bli tatt i tull - og han produserte ikke den nye utgaven av HtB over natta, akkurat. Den er veldig mye grundigere enn den gamle.

Det med å ikke bruke gjærnæring i gjæringa av ølet dreiv jeg med før jeg leste om det hos Palmer, basert på en artikkel av Scott Janish der han antyder at stoffer (særlig aminosyren leucin) i gjærnæringen bidro til å produsere fusel. Og siden jeg har slåss en del med fuselstikk i ølet mitt, så kutta jeg ut gjærnæringa.

Men jeg tror ikke det er så avgjørende. Så vidt jeg forstår på Palmer, så er det faren for å få for mye sink - det er ikke så mye som trengs, og for mye gir visst fort usmaker - som er grunnen til at du ikke skal bruke gjærnæring hele tida. Gjæren drar med seg sink over flere generasjoner, så du får en kumulativ effekt om du overdriver. Det har jeg hørt fra annet hold, også - lurer på om det var Gahr/Espen Lothe?
 
Sist redigert:
For å ta det siste først, så råder Palmer til ikke å bruke gjærnæring både i starteren og i gjæringen av vørteren, og han sier at du helst bør bruke det i starteren. Bruk en gjærnæring med sink i. Jeg veit at Wyeast sin har sink, mens jeg ikke tror at den til Whitelabs har det.

Til det første: Det er vanskelig å være sikker. Men hvis gjæren detter ut med en gang du tar den av, og vørteren klarner fort, har du holdt på for lenge. (Noen gjæærtyper er veldig treige til å bunnfelle, og da er det verre å bedømme det. Har akkurat slåss en hard kamp med Wyeast 2565:confused:.)

Jeg oksygenerer uansett, jeg - hva jeg tror er mindre viktig enn hva jeg tør:p. Jeg burde jo prøve.

Testen på om du gjør alt riktig, er gjæringsforløpet. Nok og frisk gjær vil gjøre jobben unna relativt fort og greit, og vil ikke gi deg masse bunnfall (selvfølgelig forutsatt at du ikke drar med deg guffet fra kokingen). Og så rydder den godt opp etter seg, så du ikke får problemer med diacetyl og acetaldehyd. (Alt selvfølgelig forutsatt at du ikke roter det til med dårlig temperaturkontroll under gjæringen.)
Putta en sånn oppi starteren, skal være rik på sink: https://m.stavanger.bryggselv.no/gj...servomyces-gjærnæring-6-stk-kapsler-i-pakning
Ikke noe mer i kok? , skummelt å endre rutiner :) Ble visst for mye sink nå, jaja skal ikke være lett...
 
Putta en sånn oppi starteren, skal være rik på sink: https://m.stavanger.bryggselv.no/gj...servomyces-gjærnæring-6-stk-kapsler-i-pakning
Ikke noe mer i kok? , skummelt å endre rutiner :)

Ikke noe mer i kok, nei - om vi skal stole på John Palmer;). I beste fall er det unødvendig, i verste fall får du usmaker. (Så lenge du brygger med bare malt, er dessuten antakelig gjærnæring helt unødvendig i det hele tatt. Men jeg bruker det nå allikevel. En veit jo aldri.)
 
Ikke noe mer i kok, nei - om vi skal stole på John Palmer;). I beste fall er det unødvendig, i verste fall får du usmaker. (Så lenge du brygger med bare malt, er dessuten antakelig gjærnæring helt unødvendig i det hele tatt. Men jeg bruker det nå allikevel. En veit jo aldri.)
Takker for gode tips
 
Tilbake
Topp