Tråden for dumme spørsmål.

...skal det være noe vits i å gå over fra flasker bør det jo være mulighet for seks ulike øl eller noe sånt.
Edit: Og i det oppsettet der har du bare to ulike trykk? Jeg tenkte minst tre...
Når du skal bygge, så legg opp til seks tappetårn. Dersom du bruker litt tid, kommer ting på salg, eller brukt på forumet. Ta de siste investeringene litt over tid.
Det er også lett og flytte ballock fra ett fat til et annet.
Du kan ha forskjellig karboneringstrykk selv om du har likt serveringstrykk.
Biltema regulatoren er en billig og grei enhet. Den kan kun redusere, så den må kobles på fatet som krever lavest karboneringstrykk.
 
Når du skal bygge, så legg opp til seks tappetårn. Dersom du bruker litt tid, kommer ting på salg, eller brukt på forumet. Ta de siste investeringene litt over tid.
Det er også lett og flytte ballock fra ett fat til et annet.
Du kan ha forskjellig karboneringstrykk selv om du har likt serveringstrykk.
Biltema regulatoren er en billig og grei enhet. Den kan kun redusere, så den må kobles på fatet som krever lavest karboneringstrykk.
Seks separate tårn, eller to sånne med tre? Spiller det noen rolle? Jeg tenkte lav footprint var en fordel på de med tre i én.
 
Mitt poeng var at du designer fra starten av med tilstrekkelig mange, men at du sparer penger på å kjøpe deler over tid...
 
Jeg ser du skriver tappetårn, men vær kreativ mht feste for shank og kran. Et tårn er bra om du ikke har noe annet å feste shank på. De tar imidlertid plass og må stå på en flate
Dersom du har en vegg, eller kan benytte siden på kjølerommet, er det ofte penere enn to tårn som står fastskrudd.
Dersom du får tak i en kul plate av tre eller metall, kan denne skrus på vegg med en liten kloss i bakkant. Du trenger ikke mer enn noen få cm om du bruker denne.
http://www.tapcooler.no/no/tilbehor-c-2/rustfri-gjennomforing-med-3-16-jg-p-13
Du slipper da og borre hull i annet en plata, og i veggen blir det kun skruehull for feste. Dersom de skal flyttes eller byttes etterlater du deg få sår
 
Alltid spennende med endring. Jeg starter med ‘blanke’ ark i desember, men denne gangen uten krav til WAF. Er redd min egen MAF, er strengere :)
Usikker på om jeg ønsker tappekraner på kjøkkenet, men blir det kraner der, blir de bygget inn i vegen med motorisert dør :-/
Her er en enkel skisse hvor skader på vegg blir minimale, og du kan feste kranplata på hvilken vegg du måtte ønske.
1d32dd33045183ac87b3ec2129b56050.jpg

Du ønsker trolig ikke dette kjøkkenet...
77a7f71416e6a751fbd791441c1c4437.jpg
 
Alltid spennende med endring. Jeg starter med ‘blanke’ ark i desember, men denne gangen uten krav til WAF. Er redd min egen MAF, er strengere :)
Usikker på om jeg ønsker tappekraner på kjøkkenet, men blir det kraner der, blir de bygget inn i vegen med motorisert dør :-/
Her er en enkel skisse hvor skader på vegg blir minimale, og du kan feste kranplata på hvilken vegg du måtte ønske.
1d32dd33045183ac87b3ec2129b56050.jpg

Du ønsker trolig ikke dette kjøkkenet...
77a7f71416e6a751fbd791441c1c4437.jpg
Nei, det er jeg ikke så klar for. Tanken om å ha kranene på en bakvegg er god. Da må jeg riktignok tenke annerledes om hvordan jeg skal plassere fryseboksen. Jeg tenkte den måtte kunne trekkes ut for å åpnes, og at tappetårna var skrudd i en benkeplate oppå boksen, men hvis kranene er på bakvegg vil det jo føre til strekk i tappelinjene.
 
Nei, det er jeg ikke så klar for. Tanken om å ha kranene på en bakvegg er god. Da må jeg riktignok tenke annerledes om hvordan jeg skal plassere fryseboksen. Jeg tenkte den måtte kunne trekkes ut for å åpnes, og at tappetårna var skrudd i en benkeplate oppå boksen, men hvis kranene er på bakvegg vil det jo føre til strekk i tappelinjene.
Ta den helt ut.. lag noe selv, mitt er laget av en gammel skipsdør i teak, noen gode planker furu... båndsag og dreiebenk er ett must.. ikke det att mitt oppsett ble spesielt billig.. men funker
Vis vedlegget
 
Dersom du bruker 3/16 rør, har du 2-3 meter strekk. Disse kan trekkes langs list til sidevegg, eller under benkeplate. Dersom du isolerer dem med vanlig varmtvanns-rør-beskyttelse, vil temperaturfall være håndterbart.
Du kan også legge inn 3/8’’ kjøling
Veldig fleksibelt
 
Dersom du bruker 3/16 rør, har du 2-3 meter strekk. Disse kan trekkes langs list til sidevegg, eller under benkeplate. Dersom du isolerer dem med vanlig varmtvanns-rør-beskyttelse, vil temperaturfall være håndterbart.
Du kan også legge inn 3/8’’ kjøling
Veldig fleksibelt
Jeg har fryser i kjelleren og tappelinje på 4 meter, jeg har isolert ølslanger med rørisolasjon, har og glykol i en 10mm slange sammen med ølslanger. Dette bruker jeg ikke langer, ble bare masse styr for ingenting. Ja jeg får 1dl lunket øl på første tapp, men det er ikke noe problem. Større problem er att kranene er varme, men de er verre å få kjølt ned, men som sagt ikke noe problem å tappe uten kjøling på tappelinjen.
 
Dersom du bruker 3/16 rør, har du 2-3 meter strekk. Disse kan trekkes langs list til sidevegg, eller under benkeplate. Dersom du isolerer dem med vanlig varmtvanns-rør-beskyttelse, vil temperaturfall være håndterbart.
Du kan også legge inn 3/8’’ kjøling
Veldig fleksibelt
Jeg tenkte røra burde være i fryseboksen, men hvis de kan være utafor er det jo veldig greit.
 
Sitter med en hjemmelaga baltisk porter. Har ikke tatt en av disse på en stund, for det begynte å minke sånn i lageret, og de skulle egentlig lagres en stund. Tok en ikveld, da, og var både litt skuffa og ganske overraska, for der jeg huska den som rund og fyldig og nydelig var denne først og fremst fryktelig bitter. De blir da vel ikke bitrere med lagring?
 
Dersom det er en av anus serien din, ville jeg ikke vært overrasket om den ble bitrere med alder.

Neida, jeg er enig med deg, ølet skal i utgangpunktet ikke bli bitrere med tid. Hvor lenge siden du brygget den?
 
Sitter med en hjemmelaga baltisk porter. Har ikke tatt en av disse på en stund, for det begynte å minke sånn i lageret, og de skulle egentlig lagres en stund. Tok en ikveld, da, og var både litt skuffa og ganske overraska, for der jeg huska den som rund og fyldig og nydelig var denne først og fremst fryktelig bitter. De blir da vel ikke bitrere med lagring?
Servert kaldere enn vanlig?
 
Tilbake
Topp