Nei, det er jeg ikke så klar for. Tanken om å ha kranene på en bakvegg er god. Da må jeg riktignok tenke annerledes om hvordan jeg skal plassere fryseboksen. Jeg tenkte den måtte kunne trekkes ut for å åpnes, og at tappetårna var skrudd i en benkeplate oppå boksen, men hvis kranene er på bakvegg vil det jo føre til strekk i tappelinjene.Alltid spennende med endring. Jeg starter med blanke ark i desember, men denne gangen uten krav til WAF. Er redd min egen MAF, er strengere
Usikker på om jeg ønsker tappekraner på kjøkkenet, men blir det kraner der, blir de bygget inn i vegen med motorisert dør :-/
Her er en enkel skisse hvor skader på vegg blir minimale, og du kan feste kranplata på hvilken vegg du måtte ønske.![]()
Du ønsker trolig ikke dette kjøkkenet...![]()
Ta den helt ut.. lag noe selv, mitt er laget av en gammel skipsdør i teak, noen gode planker furu... båndsag og dreiebenk er ett must.. ikke det att mitt oppsett ble spesielt billig.. men funkerNei, det er jeg ikke så klar for. Tanken om å ha kranene på en bakvegg er god. Da må jeg riktignok tenke annerledes om hvordan jeg skal plassere fryseboksen. Jeg tenkte den måtte kunne trekkes ut for å åpnes, og at tappetårna var skrudd i en benkeplate oppå boksen, men hvis kranene er på bakvegg vil det jo føre til strekk i tappelinjene.
Jeg har fryser i kjelleren og tappelinje på 4 meter, jeg har isolert ølslanger med rørisolasjon, har og glykol i en 10mm slange sammen med ølslanger. Dette bruker jeg ikke langer, ble bare masse styr for ingenting. Ja jeg får 1dl lunket øl på første tapp, men det er ikke noe problem. Større problem er att kranene er varme, men de er verre å få kjølt ned, men som sagt ikke noe problem å tappe uten kjøling på tappelinjen.Dersom du bruker 3/16 rør, har du 2-3 meter strekk. Disse kan trekkes langs list til sidevegg, eller under benkeplate. Dersom du isolerer dem med vanlig varmtvanns-rør-beskyttelse, vil temperaturfall være håndterbart.
Du kan også legge inn 3/8 kjøling
Veldig fleksibelt
Jeg tenkte røra burde være i fryseboksen, men hvis de kan være utafor er det jo veldig greit.Dersom du bruker 3/16 rør, har du 2-3 meter strekk. Disse kan trekkes langs list til sidevegg, eller under benkeplate. Dersom du isolerer dem med vanlig varmtvanns-rør-beskyttelse, vil temperaturfall være håndterbart.
Du kan også legge inn 3/8 kjøling
Veldig fleksibelt
Servert kaldere enn vanlig?Sitter med en hjemmelaga baltisk porter. Har ikke tatt en av disse på en stund, for det begynte å minke sånn i lageret, og de skulle egentlig lagres en stund. Tok en ikveld, da, og var både litt skuffa og ganske overraska, for der jeg huska den som rund og fyldig og nydelig var denne først og fremst fryktelig bitter. De blir da vel ikke bitrere med lagring?
Nei, kjøleskapet har stått på samme temperatur hele tida, og selv om den gjerne vil være litt varmere har jeg ikke pleid å temperere den før servering.Servert kaldere enn vanlig?
Noen som bruker magnetrører fra bryggselv?
Hvilket nivå pleier dere å sette den på?
Ok, hvor kraftig malstrøm trengs. Må den gå helt til bunns?Det spørs helt på hvilken pinne man har, og mengde vørter i kolben. Har ikke en av de selv, men det jeg sa stemmer på tvers av utstyr.
Ok, hvor kraftig malstrøm trengs. Må den gå helt til bunns?
Ok, hvor kraftig malstrøm trengs. Må den gå helt til bunns?
Det er nok, men det er gammel tankegang. Du får mer vekst jo mer oksygen.Det er jo nok med smilehull men jeg lar den gå så kjapt den kan uten å kaste pinnen. Den fra bryggselv bråker forresten noe helt inn i svarte.
Magnetrøreren min fra bryggselv bråker ikke mye. Men det kan bli mye bråk om man velger feil «pinne». Selv benytter jeg bare de store ovale nå.Det er jo nok med smilehull men jeg lar den gå så kjapt den kan uten å kaste pinnen. Den fra bryggselv bråker forresten noe helt inn i svarte.