1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Var sikkert for seint ute med å høste. Ble ikke noe mer, og nå ser det ut som at gjæringa er stoppa på 1.013. Bare på dag 6 da.. Men "kjenner lusa på gangen". Rart det ikke går lenger ned. Klarer ikke unngå å tenke at det er at jeg rota nedi dunken som har bidratt til kun 73% utgjæring.

2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

For å ta det siste først, så råder Palmer til ikke å bruke gjærnæring både i starteren og i gjæringen av vørteren, og han sier at du helst bør bruke det i starteren. Bruk en gjærnæring med sink i. Jeg veit at Wyeast sin har sink, mens jeg ikke tror at den til Whitelabs har det.

Til det første: Det er vanskelig å være sikker. Men hvis gjæren detter ut med en gang du tar den av, og vørteren klarner fort, har du holdt på for lenge. (Noen gjæærtyper er veldig treige til å bunnfelle, og da er det verre å bedømme det. Har akkurat slåss en hard kamp med Wyeast 2565:confused:.)

Jeg oksygenerer uansett, jeg - hva jeg tror er mindre viktig enn hva jeg tør:p. Jeg burde jo prøve.

Testen på om du gjør alt riktig, er gjæringsforløpet. Nok og frisk gjær vil gjøre jobben unna relativt fort og greit, og vil ikke gi deg masse bunnfall (selvfølgelig forutsatt at du ikke drar med deg guffet fra kokingen). Og så rydder den godt opp etter seg, så du ikke får problemer med diacetyl og acetaldehyd. (Alt selvfølgelig forutsatt at du ikke roter det til med dårlig temperaturkontroll under gjæringen.)

Nils1 liker dette.
  3. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Yeast-whisperer:)!

@Chiefen dreiv det der ganske langt da han fikk lokket en halvdød belgier tilbake til livet:p.

4. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg hadde aldri klart å være så biasert av JP. Han er jo flink, men likevel, har han brygget i ditt oppsett? Jeg høres negativ ut nå, men er ikke det. Jeg liker at du fremmer ting.

Finn Berger liker dette.
  5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

hehe - jeg skjønner jo at det blir påfallende. Det er litt fordi det er så enkelt å bare slå det opp i boka hans, da:). Og så regner jeg ham som relativt pålitelig. Han har kontakt med aktive forskere, og har mye å tape på å bli tatt i tull - og han produserte ikke den nye utgaven av HtB over natta, akkurat. Den er veldig mye grundigere enn den gamle.

Det med å ikke bruke gjærnæring i gjæringa av ølet dreiv jeg med før jeg leste om det hos Palmer, basert på en artikkel av Scott Janish der han antyder at stoffer (særlig aminosyren leucin) i gjærnæringen bidro til å produsere fusel. Og siden jeg har slåss en del med fuselstikk i ølet mitt, så kutta jeg ut gjærnæringa.

Men jeg tror ikke det er så avgjørende. Så vidt jeg forstår på Palmer, så er det faren for å få for mye sink - det er ikke så mye som trengs, og for mye gir visst fort usmaker - som er grunnen til at du ikke skal bruke gjærnæring hele tida. Gjæren drar med seg sink over flere generasjoner, så du får en kumulativ effekt om du overdriver. Det har jeg hørt fra annet hold, også - lurer på om det var Gahr/Espen Lothe?

#8205 Finn Berger, 11 Okt 2018
    Sist redigert: 11 Okt 2018
  6. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Putta en sånn oppi starteren, skal være rik på sink: https://m.stavanger.bryggselv.no/gj...servomyces-gjærnæring-6-stk-kapsler-i-pakning
    Ikke noe mer i kok? , skummelt å endre rutiner :) Ble visst for mye sink nå, jaja skal ikke være lett...

7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Ikke noe mer i kok, nei - om vi skal stole på John Palmer;). I beste fall er det unødvendig, i verste fall får du usmaker. (Så lenge du brygger med bare malt, er dessuten antakelig gjærnæring helt unødvendig i det hele tatt. Men jeg bruker det nå allikevel. En veit jo aldri.)

Nils1 liker dette.
  8. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takker for gode tips

9. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vis vedlegget 38738
    Satte denne igår kl 1900. Tok den av føreren kl 0600 i dag. Nå ser den slik ut, mye har bunnfelt og SG er på 1.010, ser at det boblet en del når jeg helte ut til prøvemåling noe det fortsatt gjør. Bør jeg sette den til kjøling nå eller vente? Skal brygge imorgen

10. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Hvilken gjær er det?

11. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Wlp028, var mye kullsyre i starteren

12. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Mener å huske at den flokkulerer ganske godt. Lar du den stå til leggetid, og så setter den i kjøleskap, så skulle den ha lagt seg godt til rette til du trenger den i morgen, sånn at du kan få dekantert av starterølet. (Du kan pitche den rett fra kjøleskapet om du vil. Det går helt fint.)

13. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har lest at man bør la starteren varme seg sakte opp i løpet av bryggedagen før pitching, er det feil? Ved å ta den rett fra kjøleskapet minimerer man vel infeksjonsfare bedre...gjelder dette all type gjær?

Finn Berger liker dette.
  14. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Som vanlig er det Palmer jeg bygger på:): "You don't need to warm up the starter before pitching to your fermentor. Pitching from colder to warmer helps wake the yeast up; it's pitching from warmer to colder that shocks them and puts them to sleep." (How to Brew, s. 122)

Jeg har gjort det der, og det fungerte fint. Jeg må innrømme at jeg vanligvis tempererer den - det er liksom det aller tryggeste:). Men om jeg trenger å la den stå i kjøleskapet lengst mulig for å få den til å bunnfelle seg, har jeg ingen betenkeligheter med å pitche den kald.

Nils1 liker dette.
  15. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ok, så ryktet om at gjæren får sjokk og blir i dårlig humør resten av gjæringsforløpet er sludder og vas?

#8215 Nils1, 12 Okt 2018
    Sist redigert: 12 Okt 2018
  16. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dette stemmer godt med kveik også. Noen gram direkte fra fryser rett i 35 graders vørter vekker krabatene lynkjapt. Putrer allerede etter noen minutter vanligvis. Tar jeg temperert gjær tar det lenger tid før det starter å gå.

17. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesstyre Oslo
    Sentralstyre

Den er litt som oss / meg. Liker godt å hopp i et varmt boblebad, men ikke så mye i en kald bekk...

18. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Stilig. Greit å vite om det skulle trenges.

19. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg pleier å la den stå på kjøl til ganske godt utpå bryggedagen før jeg dekanterer. Da er jeg sikker på at ikke starteren når høyere temperatur enn vørteren, ref. Palmer om at gjæren tåler bedre å pitches kald i varmere vørter enn omvendt.

Gikk det greit å forstyrre føreren så tidlig på morgenen, @Nils1? :D

ullrotta liker dette.
  20. itsm2

itsm2
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Heisann!
    Grønnskolling og fattig student her med en drøm om å brygge mjød.

Har gått til innkjøp av fem kilo honning, og venter i spenning på gjæringsbøtte med lås, en kasse med flasker(patentkork), en flaske med Star San og en pakke WYEAST 4184 Sweet Mead.

Jeg følger en veldig basic oppskrift, uten urt eller andre tilsetninger:
    5 kilo honning
    1 pakke mjødgjær
    10 liter vann

Noen ting jeg lurer på er: siden flaskene og gjæringsbøtten er helt nye - hvor nøye må jeg være med vaskingen? Må jeg gjøre noe med flaskene etter tapping? Og er det eventuelt noen ting i planen min som er helt på jordet? Planen min er å gå frem slik:

1) Koke opp vannet
    2) Sette kjelen til side, blande i honning
    3) Sette kjelen i kaldt vann og la den kjøle seg ned til noenogtyve grader
    4) Vaske bøtten med Star San mens blandingen kjøler seg ned
    5) Helle over blandingen i bøtten
    6) Riste, tilsette gjæren og sette på gjærlåsen
    7) La den stå mellom 18-20 grader i en måneds tid(evt til gjæren har sluttet å jobbe)
    8) Vaske flaskene med Star San, skylle med kokt vann
    9) Tappe mjød(?) på flaskene, og sette til lagring
    10) Forhåpentligvis ikke forgifte venner og familie

Takk for tålmodigheten,
    itsm2

Del denne siden