Tråden for dumme spørsmål.

Vis vedlegget
Satte denne igår kl 1900. Tok den av føreren kl 0600 i dag. Nå ser den slik ut, mye har bunnfelt og SG er på 1.010, ser at det boblet en del når jeg helte ut til prøvemåling noe det fortsatt gjør. Bør jeg sette den til kjøling nå eller vente? Skal brygge imorgen
 
Wlp028, var mye kullsyre i starteren

Mener å huske at den flokkulerer ganske godt. Lar du den stå til leggetid, og så setter den i kjøleskap, så skulle den ha lagt seg godt til rette til du trenger den i morgen, sånn at du kan få dekantert av starterølet. (Du kan pitche den rett fra kjøleskapet om du vil. Det går helt fint.)
 
Mener å huske at den flokkulerer ganske godt. Lar du den stå til leggetid, og så setter den i kjøleskap, så skulle den ha lagt seg godt til rette til du trenger den i morgen, sånn at du kan få dekantert av starterølet. (Du kan pitche den rett fra kjøleskapet om du vil. Det går helt fint.)
Har lest at man bør la starteren varme seg sakte opp i løpet av bryggedagen før pitching, er det feil? Ved å ta den rett fra kjøleskapet minimerer man vel infeksjonsfare bedre...gjelder dette all type gjær?
 
Har lest at man bør la starteren varme seg sakte opp i løpet av bryggedagen før pitching, er det feil? Ved å ta den rett fra kjøleskapet minimerer man vel infeksjonsfare bedre...gjelder dette all type gjær?

Som vanlig er det Palmer jeg bygger på:): "You don't need to warm up the starter before pitching to your fermentor. Pitching from colder to warmer helps wake the yeast up; it's pitching from warmer to colder that shocks them and puts them to sleep." (How to Brew, s. 122)

Jeg har gjort det der, og det fungerte fint. Jeg må innrømme at jeg vanligvis tempererer den - det er liksom det aller tryggeste:). Men om jeg trenger å la den stå i kjøleskapet lengst mulig for å få den til å bunnfelle seg, har jeg ingen betenkeligheter med å pitche den kald.
 
Som vanlig er det Palmer jeg bygger på:): "You don't need to warm up the starter before pitching to your fermentor. Pitching from colder to warmer helps wake the yeast up; it's pitching from warmer to colder that shocks them and puts them to sleep." (How to Brew, s. 122)

Jeg har gjort det der, og det fungerte fint. Jeg må innrømme at jeg vanligvis tempererer den - det er liksom det aller tryggeste:). Men om jeg trenger å la den stå i kjøleskapet lengst mulig for å få den til å bunnfelle seg, har jeg ingen betenkeligheter med å pitche den kald.
Ok, så ryktet om at gjæren får sjokk og blir i dårlig humør resten av gjæringsforløpet er sludder og vas?
 
Sist redigert:
Pitching from colder to warmer helps wake the yeast up; it's pitching from warmer to colder that shocks them and puts them to sleep.
Dette stemmer godt med kveik også. Noen gram direkte fra fryser rett i 35 graders vørter vekker krabatene lynkjapt. Putrer allerede etter noen minutter vanligvis. Tar jeg temperert gjær tar det lenger tid før det starter å gå.
 
Som vanlig er det Palmer jeg bygger på:): "You don't need to warm up the starter before pitching to your fermentor. Pitching from colder to warmer helps wake the yeast up; it's pitching from warmer to colder that shocks them and puts them to sleep." (How to Brew, s. 122)

Jeg har gjort det der, og det fungerte fint. Jeg må innrømme at jeg vanligvis tempererer den - det er liksom det aller tryggeste:). Men om jeg trenger å la den stå i kjøleskapet lengst mulig for å få den til å bunnfelle seg, har jeg ingen betenkeligheter med å pitche den kald.

Stilig. Greit å vite om det skulle trenges.
 
Jeg pleier å la den stå på kjøl til ganske godt utpå bryggedagen før jeg dekanterer. Da er jeg sikker på at ikke starteren når høyere temperatur enn vørteren, ref. Palmer om at gjæren tåler bedre å pitches kald i varmere vørter enn omvendt.

Gikk det greit å forstyrre føreren så tidlig på morgenen, @Nils1? :D
 
Heisann!
Grønnskolling og fattig student her med en drøm om å brygge mjød.

Har gått til innkjøp av fem kilo honning, og venter i spenning på gjæringsbøtte med lås, en kasse med flasker(patentkork), en flaske med Star San og en pakke WYEAST 4184 Sweet Mead.

Jeg følger en veldig basic oppskrift, uten urt eller andre tilsetninger:
5 kilo honning
1 pakke mjødgjær
10 liter vann

Noen ting jeg lurer på er: siden flaskene og gjæringsbøtten er helt nye - hvor nøye må jeg være med vaskingen? Må jeg gjøre noe med flaskene etter tapping? Og er det eventuelt noen ting i planen min som er helt på jordet? Planen min er å gå frem slik:

1) Koke opp vannet
2) Sette kjelen til side, blande i honning
3) Sette kjelen i kaldt vann og la den kjøle seg ned til noenogtyve grader
4) Vaske bøtten med Star San mens blandingen kjøler seg ned
5) Helle over blandingen i bøtten
6) Riste, tilsette gjæren og sette på gjærlåsen
7) La den stå mellom 18-20 grader i en måneds tid(evt til gjæren har sluttet å jobbe)
8) Vaske flaskene med Star San, skylle med kokt vann
9) Tappe mjød(?) på flaskene, og sette til lagring
10) Forhåpentligvis ikke forgifte venner og familie

Takk for tålmodigheten,
itsm2
 
5 kg honning tilsvarer 4 kg sukker (80% sukkerarter i honning). Litt usikker på tettheten til honning, men 4 kg sukker er 2,52 liter når "fullt oppløst". Du har da 4 kg sukker i totalt 12,52 liter væske. Dette tilsvarer en OG på 118. Litt tøff start for gjæren kanskje? Ville vurdert å tilsette honningen i flere omganger, samt også tilsetting av gjærnæring i flere omganger. Google "staggered nutrient additions" :)

Vær også oppmerksom på at en "sterk" mjød kan trenge betraktelig lengre lagringstid (år) enn "svak" mjød (måneder) får å komme til sin rett :)
 
5 kg honning tilsvarer 4 kg sukker (80% sukkerarter i honning). Litt usikker på tettheten til honning, men 4 kg sukker er 2,52 liter når "fullt oppløst". Du har da 4 kg sukker i totalt 12,52 liter væske. Dette tilsvarer en OG på 118. Litt tøff start for gjæren kanskje? Ville vurdert å tilsette honningen i flere omganger, samt også tilsetting av gjærnæring i flere omganger. Google "staggered nutrient additions" :)

Vær også oppmerksom på at en "sterk" mjød kan trenge betraktelig lengre lagringstid (år) enn "svak" mjød (måneder) får å komme til sin rett :)


Takk for superraskt svar!
Jeg skal lese meg opp på det. Er en nødløsning å eventuelt nedjustere mengden honning litt? Jeg er såpass uerfaren at alt som minner om flere steg virker som en sjanse til å ødelegge hele prosjektet...

Hadde håpet å drikke den til neste jul, men prøvesmake litt til sommeren om jeg klarer holde meg så lenge, hehe. Er det noen spesielle lagringsforhold som jeg bør være obs på med tanke på temperatur? Har lyst til å sette flaskene til fjells for å slippe fristelsen...
 
4) Vaske bøtten med Star San mens blandingen kjøler seg ned

8) Vaske flaskene med Star San, skylle med kokt vann

Starsan er eit desinfiserande middel og ikkje eit vaskemiddel. Skal ikkje skyllast vekk. Nye gjæringskar har eg bere gitt ein lett vask med mjuk svamp og oppvaskpulver eller pbw. Skyll vekk og bruk starsan. Nye flasker kan du sikkert bere skylle med varmt vatn og så bruke starsan.
 
Takk for superraskt svar!
Jeg skal lese meg opp på det. Er en nødløsning å eventuelt nedjustere mengden honning litt? Jeg er såpass uerfaren at alt som minner om flere steg virker som en sjanse til å ødelegge hele prosjektet...

Hadde håpet å drikke den til neste jul, men prøvesmake litt til sommeren om jeg klarer holde meg så lenge, hehe. Er det noen spesielle lagringsforhold som jeg bør være obs på med tanke på temperatur? Har lyst til å sette flaskene til fjells for å slippe fristelsen...
Neida, "normal hygiene" så går det så fint så. :)
 
Og kaldt og mørkt er bedre enn varmt og lyst, så fjellet høres lovende ut. Så lenge det er frostfritt, da. Selv om det skal litt til å fryse så sterk mjød.
 
Jeg har 2 fat stående i et kjøleskap, tilkoblet samme CO2 regulator. Den ene er en pils, den andre en godt humlet APA. De har stått over en 30 dager med like forhold. Jeg synes det virker som at pilsen er betydelig mer karbonert. Er dette vanlig?
 
Karamell/krystall malt i tørrhumla øl. Forkorter det holdbarhet? Hvor mye er "greit" å bruke? En red ale på 8% med 4gr / liter tørrhumle. Holdt seg godt på fat og elendig på flaske. 10% castle cara gold.
 
Jeg har 2 fat stående i et kjøleskap, tilkoblet samme CO2 regulator. Den ene er en pils, den andre en godt humlet APA. De har stått over en 30 dager med like forhold. Jeg synes det virker som at pilsen er betydelig mer karbonert. Er dette vanlig?
Har samme tendens i en Vestkyst og en Småtøs som står på samme trykk.
 
Tilbake
Topp