Tråden for dumme spørsmål.

Takk for gode svar, cjohansen, Miguel og Steinar Huneide. Får prøve dette!

Et oppfølgningsspørsmål... Har ikke noe system for temperaturkontroll under gjæring enda. På sikt vil jeg skaffe meg et eget kjøleskap koblet til en Inkbird, men det ligger noe inn i fremtida :)

Gjæringsbøttene står i et kjellerrom hvor temperaturen ligger mellom 13-16 grader, avhengig av utetemperaturen. Vil dette være for høy temperatur for gjæing av pils?

Som @erikraude sier, skal w-34/70 fungere greit på denne temperaturen. @Sarge har drevet en del med dette. Så hvis temperaturen ikke svinger fra dag til dag, men fra sommer til vinter, bør det være verdt et forsøk.

Er det snakk om svingning fra dag til natt, ville jeg ikke prøvd.
 
W-34/70 tåler opp mot 20 grader, men IKKE over. Jeg ville holdt den under 18 for å være på den sikre siden (jeg pleier å bruke den mellom 16 og 18 grader).

Noe som ofte skjer ved slike temperaturer er at man gjerne får litt gjærrester i overflaten av ølet, selv om den har gjæret ut. Det er helt ufarlig, og sikkert slikt som skjer når man presser det som er en lagergjær litt høyere enn den er beregnet for. Når den er ferdig bør ølet for øvrig behandles som annen lager, altså helst lagres kjølig.
 
Sist redigert:
Tappesystemet funksjonstestes! Men ikke går det fort å tappe øl, og jeg syns karboneringa er litt lav. @msevland og alle andre: 3 m 3/16" rør, er det i overkant? Og kan noen hjelpe meg å finne en sånn tabell for karbonering? Nå står pilsen på 1 bar på 4 grader. Det er karbonert med 0,7 bar på 0 grader, men det blir litt kaldt for servering. Ellers virker systemet å fungere upåklagelig.
 
Tappesystemet funksjonstestes! Men ikke går det fort å tappe øl, og jeg syns karboneringa er litt lav. @msevland og alle andre: 3 m 3/16" rør, er det i overkant? Og kan noen hjelpe meg å finne en sånn tabell for karbonering? Nå står pilsen på 1 bar på 4 grader. Det er karbonert med 0,7 bar på 0 grader, men det blir litt kaldt for servering. Ellers virker systemet å fungere upåklagelig.

Det burde holde med 2m. 0,7 på 0C kan kanskje-nesten bli litt i overkant, det er 5,4g/l co2. 1bar på 4C = 5,5 g/l co2.

Jeg bruker et skjema som er i g/l og bar , synes det er mye lettere enn PSI og "volumer", tror jeg fant det hos braukaiser, men klarer ikke finne igjen med et raskt søk.
 
0,8 bar ved 4C fungerer bra for meg både til karbonering og tapping. Har 150 cm slange med 3mm indre diameter, og 6mm overganger til nipler på ballock og krane. Tar vel 15-20 sekunder å tappe en halv liter.
 
Det burde holde med 2m. 0,7 på 0C kan kanskje-nesten bli litt i overkant, det er 5,4g/l co2. 1bar på 4C = 5,5 g/l co2.

Jeg bruker et skjema som er i g/l og bar , synes det er mye lettere enn PSI og "volumer", tror jeg fant det hos braukaiser, men klarer ikke finne igjen med et raskt søk.
Hvis det dukker opp hadde det vært kult om du posta det. Jeg har hatt et, men nå finner jeg det ikke igjen. Jeg er vant til å tenke i volumer, så det er greit, men bar og celsius hadde vært fint.

Prøver å kappe en meter av et av røra og ser om det hjelper. Dette kan bli en lystig kveld. :)
 
Prøver meg igjen her...

Skal brygge dette settet: Skjærgårdsøl. Det følger med 4,7 kg malt. Man skal også tilsette 700 g ris under meskingen.

Jeg har så langt beregnet mengde meskevann ut fra formelen: Antall kg malt * 2,8 = Antall liter meskevann. Har fungert fint så langt, da bryggeren har integrert sirkulasjonspumpe som sørger for sirkulering under mesking.

Når jeg skal beregne meskevann til dette settet, skal jeg da bruke 4,7 kg malt * 2,8 = 13,16 L meskevann eller (4,7 kg malt + 0,7 kg ris) * 2,8 = 15,12 L meskevann?

Ønsker ikke å inkludere rismengden hvis dette gir unødvendig tynn vørter... og oppskriftene på Ølbrygging.no's nettsider er ofte veldig generiske (bl.a. står det på nettsiden at den skal meskes i 90 min, mens på oppskriftsarket står det 60 min... aaargh!)
 
Med såpass liten grist har du jo plass til mye skyllevann uansett. Tynnere mesk gir deg ofte høyere utbytte. Når det er beregnet oppskrift til 25 liter i gjæringskaret, må du jo skylle med 20 liter for å nå det volumet med bare 13 liter meskevann. Ville ha mesket med 20 liter jeg, og skylt med 13. Du taper sikkert rundt 4 liter i mesken, så da har du 28-29 før kok. Du sier ikke hvilket bryggeutstyr du har, men både grainfather og beerbrew maskinene koker vekk 2.5 liter i timen. Da får du 25 liter i gjæringskaret uten å være grådig og ta med grums.
 
Man får faktisk høyere utbytte jo tykkere mesk man har når man skyller da man flytter mer vann til skyllingen og hvis denne er gjort effektivt så får man høyere utbytte enn med mindre skyllevann.
 
Man får faktisk høyere utbytte jo tykkere mesk man har når man skyller da man flytter mer vann til skyllingen og hvis denne er gjort effektivt så får man høyere utbytte enn med mindre skyllevann.
Ville du ha brukt 20 liter skyllevann over 4,7 kilo malt? SG for avrenning kommer under 1.010 en del liter før man er ferdig skulle jeg tro.
 
Ville du ha brukt 20 liter skyllevann over 4,7 kilo malt? SG for avrenning kommer under 1.010 en del liter før man er ferdig skulle jeg tro.

Nei. Jeg ville gjort slik at det blir 50/50 ish, evt med noe overvekt på skyllevann hvis man vet at det går. Det spørs på skylleteknikk, men hvis man gjør det kontinuerlig så vil nok pH'en skyte i været. Har testet noe lignende selv, trikset med vannratioer helt til jeg fikk merkbart dårligere øl. Med batch sparging så tapper man jo ut bufferne fra maltet tidlig, og 20L til uten buffer er jeg usikker på om jeg hadde gjort. Da må uansett skyllevannet justeres med syre, kalsium vil neppe hjelpe da mesteparten av fosfatene fra maltet som er til overs sannsynligvis ligger i kokekjelen.
 
Prøver meg igjen her...

Skal brygge dette settet: Skjærgårdsøl. Det følger med 4,7 kg malt. Man skal også tilsette 700 g ris under meskingen.

Jeg har så langt beregnet mengde meskevann ut fra formelen: Antall kg malt * 2,8 = Antall liter meskevann. Har fungert fint så langt, da bryggeren har integrert sirkulasjonspumpe som sørger for sirkulering under mesking.

Når jeg skal beregne meskevann til dette settet, skal jeg da bruke 4,7 kg malt * 2,8 = 13,16 L meskevann eller (4,7 kg malt + 0,7 kg ris) * 2,8 = 15,12 L meskevann?

Ønsker ikke å inkludere rismengden hvis dette gir unødvendig tynn vørter... og oppskriftene på Ølbrygging.no's nettsider er ofte veldig generiske (bl.a. står det på nettsiden at den skal meskes i 90 min, mens på oppskriftsarket står det 60 min... aaargh!)

Jeg ville kokt i 90 hvis det er pilsnermalt. Og risen er jo der for å skapte "skjærgårds"-preget, dvs. det ultralette og lyse preget.

edit: Sorry, det dreier seg om mesketid, ja. Mulig 90 er overkill, ja.
 
Sist redigert:
Nei. Jeg ville gjort slik at det blir 50/50 ish, evt med noe overvekt på skyllevann hvis man vet at det går. Det spørs på skylleteknikk, men hvis man gjør det kontinuerlig så vil nok pH'en skyte i været. Har testet noe lignende selv, trikset med vannratioer helt til jeg fikk merkbart dårligere øl. Med batch sparging så tapper man jo ut bufferne fra maltet tidlig, og 20L til uten buffer er jeg usikker på om jeg hadde gjort. Da må uansett skyllevannet justeres med syre, kalsium vil neppe hjelpe da mesteparten av fosfatene fra maltet som er til overs sannsynligvis ligger i kokekjelen.
Vi er ikke så langt fra enige da. Meske med 19 liter, renne av 15, skylle med 15 for å nå 30 liter. 13 liter er uansett alt for lite. Hvorfor utsette seg for tjukkere mesk enn nødvendig. Jeg får alltid bedre meskeeffektivitet når jeg har 4L/kg enn når jeg har 3L/kg meskevann.
 
Vi er ikke så langt fra enige da. Meske med 19 liter, renne av 15, skylle med 15 for å nå 30 liter. 13 liter er uansett alt for lite. Hvorfor utsette seg for tjukkere mesk enn nødvendig. Jeg får alltid bedre meskeeffektivitet når jeg har 4L/kg enn når jeg har 3L/kg meskevann.
Nei høres jo helt streit ut det der. Masse skyllevann er en risokosport på lyse øl hvis man ikke har helt kåll på vann, malt og pH.
 
Dette spørsmålet er midt i blinken for denne tråden:

Atmosfærisk trykk ved havnivå er ca 1 Bar. Så hvordan har det seg at når jeg trykkesetter et fat med 0.7 bar at det har ett høyere trykk enn omgivelsene rundt?
 
Dette spørsmålet er midt i blinken for denne tråden:

Atmosfærisk trykk ved havnivå er ca 1 Bar. Så hvordan har det seg at når jeg trykkesetter et fat med 0.7 bar at det har ett høyere trykk enn omgivelsene rundt?
Kan det være snakk om 0,7 bars overtrykk?
 
Nå er ikke jeg noen ekspert, men hvis jeg ikke tar feil måler manometer trykket i systemet relativt til trykket utenfor. Så det blir vel som det sies overtrykk relativt utsiden.
 
Tilbake
Topp