1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da var det som jeg tenkte :D

2. Vinnes Ølet

Vinnes Ølet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

De er litt lange i halsen ift. De med plastikk, jeg har ikke hatt problemer med tetting, men hører at andre har hatt det. Det kan være at fjæra blir litt slapp når De ikke blir skrudd helt ned. Stram til godt så går det helt fint.

Mc. liker dette.
  3. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvor kjøper man de rustfrie ventilene til corny?

4. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kjøpte en av disse i dag:

Måtte hente kidden så fikk ikke spurt i butikken så da spør jeg her.

Når jeg allerede har et fat under trykk og vil koble på et til, vil det holde å stenge ventilen(e) til fatene som allerede har trykk, koble på det nye fatet, la det få riktig trykk for så å åpne ventilen(e) igjen? Tenker mest på tilbakeslag, men om det er en riktig og enkel måte å gjøre dette på, forklar gjerne:D

#9845 Kloakk, 29 Mai 2019
    Sist redigert: 30 Mai 2019
  5. john petter

john petter
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Høres riktig ut.
    Med tilbakeslagsventil er du sikret (nesten) uansett hva du gjør.

Kloakk liker dette.
  6. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Mener også å ha lest, men finner det ikke igjen, at så lenge ikke fatet er så fullt at det står øl over den lille "dingsen" hvor CO2 kommer inn så skal det heller ikke være mulig å få øl inn i regulatoren, stemmer dette?

#9847 Kloakk, 29 Mai 2019
    Sist redigert: 29 Mai 2019
  7. john petter

john petter
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, så lenge du ikke slipper ut så mye trykk at ølet skummer over....

8. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Mange takk :)

9. Aruzaa

Aruzaa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg leste meg gjennom 230 sider av denne tråden uten å finne svar, så tillater meg å spørre før jeg leser resten...

Er megafersk. Har to brygg til gjæring, en klassisk pils og en Bohemian Pilsner. Begge er basert på allgrain startersett fra Olbrygging.no. Brygget i 30L automatisk bryggemaskin fra Netthandelen. Begge bryggene har hver sine nybegynnerfeil med potensielle muligheter for ødelagt øl (dvs. mest sannsynligvis infeksjon). Men drit i det for øyeblikket.

Har gjæringskar uten kran. Hvordan anbefaler dere at jeg måler FG? Slippe desinfisert hygrometer rett i karet? Hente ut prøve med pipette?

10. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg ville dratt ut med pipette eller en stor sprøyte, bare fordi jeg innbiller meg at du får gjort det raskere og uten å dra lokket helt av. For å slippe hydrometeret nedi må du ha lokket ganske mye av, og lengre, for å lese av. Mer oksygen som når ølet ditt. Men jeg er ikke overbevist om at det er en vesentlig forskjell på disse.

11. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

La det stå dritlenge til du er "sikker" på at det er ferdig. Kontinuerlige målinger uten kran, og også med kran forsåvidt vil bare forringe ølet pga oksygeninnslipp. "dritlenge" er avhengig av temperaturen og hvor mye gjær du dyttet oppi der. Men en vintyv er vel greiest sånn sett. Ta en måling etter en uke, og en ny etter to, da bør du se hvis det er noe muffins ved en ukes målingen, og se etter FG ved to ukersmålingen.

12. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg bruker en slik en i gjærlåshullet, men min er fra wish og rommer 100ml. Nå har jeg krane på alle gjæringsbøttene mine.
    Felleskjøpet nettbutikk - Foringssprøyte for lam m/sonde

13. Hsl123

Hsl123
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hvis noe blir infisert under flasking, er det mulig det kommer frem allerede etter 7 dager? eller er det sannsynlig det ble infisert i gjæringsbøtta?

Jeg flasket et kveikøl som så veldig fint ut etter 8 dager på dunken. Gjæret hadde droppet så vørter var ren og fin. Ingen tegn til infeksjon. Etter 7 dager på flasker ser jeg masse ubåter i ølet og i lyset kan man se at basselusker koser seg i vann/øl-kanten i toppen :rolleyes:

Får ta ei runde med klor og se om det blir bedre. Flasket et hveteøl dagen før denne med samme bøtte, hevert og flaskefyller som ser bra ut etter 2 uker på flasken. Det lå i PBW over natten

14. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen av dere som bruker natriumbisulfitt(campden pulver) når dere fater øl? Syns det blir mye snakket om på r/Homebrewing om dagen. Fungerer det? Og et siste spørsmål, jeg mener å ha lest at kvaliteten på natriumbisulfitt forringes fort, sånn type 6 måneder, stemmer der?

15. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kvifor skal ein bruke dette ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

16. ØyvindO

ØyvindO
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det virker lindrende på klinisk oksideringsangst. ;)

TommyH og Finn Berger liker dette.
  17. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Okei, det lider eg ikkje eg av

ØyvindO liker dette.
  18. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

19. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eg er litt overrasket over at folk ikkje ønsker å holde ølet sitt reinest mulig for tilsettings stoff

Daniel ellingsen og ØyvindO liker dette.

Del denne siden