Jeg leste meg gjennom 230 sider av denne tråden uten å finne svar, så tillater meg å spørre før jeg leser resten...
Er megafersk. Har to brygg til gjæring, en klassisk pils og en Bohemian Pilsner. Begge er basert på allgrain startersett fra Olbrygging.no. Brygget i 30L automatisk bryggemaskin fra Netthandelen. Begge bryggene har hver sine nybegynnerfeil med potensielle muligheter for ødelagt øl (dvs. mest sannsynligvis infeksjon). Men drit i det for øyeblikket.
Har gjæringskar uten kran. Hvordan anbefaler dere at jeg måler FG? Slippe desinfisert hygrometer rett i karet? Hente ut prøve med pipette?
La det stå dritlenge til du er "sikker" på at det er ferdig. Kontinuerlige målinger uten kran, og også med kran forsåvidt vil bare forringe ølet pga oksygeninnslipp. "dritlenge" er avhengig av temperaturen og hvor mye gjær du dyttet oppi der. Men en vintyv er vel greiest sånn sett. Ta en måling etter en uke, og en ny etter to, da bør du se hvis det er noe muffins ved en ukes målingen, og se etter FG ved to ukersmålingen.