Tråden for dumme spørsmål.

Når jeg har allerede har et fat under trykk og vil koble på et til, vil det holde å stenge ventilen(e) til fatene som allerede har trykk, koble på det nye fatet, la det få riktig trykk for så å åpne ventilen(e) igjen? Tenker mest på tilbakeslag, men om det er en riktig og enkel måte å gjøre dette på, forklar gjerne:D
Høres riktig ut.
Med tilbakeslagsventil er du sikret (nesten) uansett hva du gjør.
 
Høres riktig ut.
Med tilbakeslagsventil er du sikret (nesten) uansett hva du gjør.
Mener også å ha lest, men finner det ikke igjen, at så lenge ikke fatet er så fullt at det står øl over den lille "dingsen" hvor CO2 kommer inn så skal det heller ikke være mulig å få øl inn i regulatoren, stemmer dette?
 
Sist redigert:
Jeg leste meg gjennom 230 sider av denne tråden uten å finne svar, så tillater meg å spørre før jeg leser resten...

Er megafersk. Har to brygg til gjæring, en klassisk pils og en Bohemian Pilsner. Begge er basert på allgrain startersett fra Olbrygging.no. Brygget i 30L automatisk bryggemaskin fra Netthandelen. Begge bryggene har hver sine nybegynnerfeil med potensielle muligheter for ødelagt øl (dvs. mest sannsynligvis infeksjon). Men drit i det for øyeblikket.

Har gjæringskar uten kran. Hvordan anbefaler dere at jeg måler FG? Slippe desinfisert hygrometer rett i karet? Hente ut prøve med pipette?
 
Jeg leste meg gjennom 230 sider av denne tråden uten å finne svar, så tillater meg å spørre før jeg leser resten...

Er megafersk. Har to brygg til gjæring, en klassisk pils og en Bohemian Pilsner. Begge er basert på allgrain startersett fra Olbrygging.no. Brygget i 30L automatisk bryggemaskin fra Netthandelen. Begge bryggene har hver sine nybegynnerfeil med potensielle muligheter for ødelagt øl (dvs. mest sannsynligvis infeksjon). Men drit i det for øyeblikket.

Har gjæringskar uten kran. Hvordan anbefaler dere at jeg måler FG? Slippe desinfisert hygrometer rett i karet? Hente ut prøve med pipette?

Jeg ville dratt ut med pipette eller en stor sprøyte, bare fordi jeg innbiller meg at du får gjort det raskere og uten å dra lokket helt av. For å slippe hydrometeret nedi må du ha lokket ganske mye av, og lengre, for å lese av. Mer oksygen som når ølet ditt. Men jeg er ikke overbevist om at det er en vesentlig forskjell på disse.
 
Jeg leste meg gjennom 230 sider av denne tråden uten å finne svar, så tillater meg å spørre før jeg leser resten...

Er megafersk. Har to brygg til gjæring, en klassisk pils og en Bohemian Pilsner. Begge er basert på allgrain startersett fra Olbrygging.no. Brygget i 30L automatisk bryggemaskin fra Netthandelen. Begge bryggene har hver sine nybegynnerfeil med potensielle muligheter for ødelagt øl (dvs. mest sannsynligvis infeksjon). Men drit i det for øyeblikket.

Har gjæringskar uten kran. Hvordan anbefaler dere at jeg måler FG? Slippe desinfisert hygrometer rett i karet? Hente ut prøve med pipette?

La det stå dritlenge til du er "sikker" på at det er ferdig. Kontinuerlige målinger uten kran, og også med kran forsåvidt vil bare forringe ølet pga oksygeninnslipp. "dritlenge" er avhengig av temperaturen og hvor mye gjær du dyttet oppi der. Men en vintyv er vel greiest sånn sett. Ta en måling etter en uke, og en ny etter to, da bør du se hvis det er noe muffins ved en ukes målingen, og se etter FG ved to ukersmålingen.
 
Hvis noe blir infisert under flasking, er det mulig det kommer frem allerede etter 7 dager? eller er det sannsynlig det ble infisert i gjæringsbøtta?

Jeg flasket et kveikøl som så veldig fint ut etter 8 dager på dunken. Gjæret hadde droppet så vørter var ren og fin. Ingen tegn til infeksjon. Etter 7 dager på flasker ser jeg masse ubåter i ølet og i lyset kan man se at basselusker koser seg i vann/øl-kanten i toppen :rolleyes:

Får ta ei runde med klor og se om det blir bedre. Flasket et hveteøl dagen før denne med samme bøtte, hevert og flaskefyller som ser bra ut etter 2 uker på flasken. Det lå i PBW over natten
 
Noen av dere som bruker natriumbisulfitt(campden pulver) når dere fater øl? Syns det blir mye snakket om på r/Homebrewing om dagen. Fungerer det? Og et siste spørsmål, jeg mener å ha lest at kvaliteten på natriumbisulfitt forringes fort, sånn type 6 måneder, stemmer der?
 
Noen av dere som bruker natriumbisulfitt(campden pulver) når dere fater øl? Syns det blir mye snakket om på r/Homebrewing om dagen. Fungerer det? Og et siste spørsmål, jeg mener å ha lest at kvaliteten på natriumbisulfitt forringes fort, sånn type 6 måneder, stemmer der?

Kvifor skal ein bruke dette ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Neppe helt bortkastet. Men jeg mener det finnes en grense hvor man heller bare bør finne seg i at et produkt er ferskvare. Som hjemmebrygger er man jo så heldig at ølet befinner seg i kjøleskapet hjemme når det er på topp, og ikke på ett eller annet distribusjonslager.
 
Neppe helt bortkastet. Men jeg mener det finnes en grense hvor man heller bare bør finne seg i at et produkt er ferskvare. Som hjemmebrygger er man jo så heldig at ølet befinner seg i kjøleskapet hjemme når det er på topp, og ikke på ett eller annet distribusjonslager.
Nok folk smakte forskjell til at det sannsynligvis var en forskjell, men bare halvparten av dem likte det bedre enn det "reine" ølet, så det var kanskje ingen ubetinga suksess? Det er mye man kan putte i ølet som man kommer til å merke. :p
 
Takk for gode svar, cjohansen, Miguel og Steinar Huneide. Får prøve dette!

Et oppfølgningsspørsmål... Har ikke noe system for temperaturkontroll under gjæring enda. På sikt vil jeg skaffe meg et eget kjøleskap koblet til en Inkbird, men det ligger noe inn i fremtida :)

Gjæringsbøttene står i et kjellerrom hvor temperaturen ligger mellom 13-16 grader, avhengig av utetemperaturen. Vil dette være for høy temperatur for gjæing av pils?
 
Takk for gode svar, cjohansen, Miguel og Steinar Huneide. Får prøve dette!

Et oppfølgningsspørsmål... Har ikke noe system for temperaturkontroll under gjæring enda. På sikt vil jeg skaffe meg et eget kjøleskap koblet til en Inkbird, men det ligger noe inn i fremtida :)

Gjæringsbøttene står i et kjellerrom hvor temperaturen ligger mellom 13-16 grader, avhengig av utetemperaturen. Vil dette være for høy temperatur for gjæing av pils?
Jeg ville nok ikke gjæra pils på så høy temperatur, men det sies at 34/70 gan gi fint resultat på høyere temperatur, så det går jo an å prøve.
 
Takk for gode svar, cjohansen, Miguel og Steinar Huneide. Får prøve dette!

Et oppfølgningsspørsmål... Har ikke noe system for temperaturkontroll under gjæring enda. På sikt vil jeg skaffe meg et eget kjøleskap koblet til en Inkbird, men det ligger noe inn i fremtida :)

Gjæringsbøttene står i et kjellerrom hvor temperaturen ligger mellom 13-16 grader, avhengig av utetemperaturen. Vil dette være for høy temperatur for gjæing av pils?

Disse to er pilsnerstammer som kan gjæres på høyere temperatur. Har aldri forsøkt de selv.
Californian Lager Yeast M54 - 10g
California Lager | Wyeast Laboratories

Et tips for relativ enkel temperaturstyring er inbird, et varmeelement (feks US $13.99 30% OFF|Brew Belts Homebrew Bucket Heater with US/EU Plug,High Quality Electric Heating Belts,Fast Fermentation for Beer Wine-in Fermentation from Home & Garden on Aliexpress.com | Alibaba Group , et liggeunderlag eller tilsvarende og et rom kaldere enn gjæringstemperatur.
 
Tilbake
Topp