john petter
Fylkesstyre
Ja, så lenge du ikke slipper ut så mye trykk at ølet skummer over....
Mange takkJa, så lenge du ikke slipper ut så mye trykk at ølet skummer over....
Jeg leste meg gjennom 230 sider av denne tråden uten å finne svar, så tillater meg å spørre før jeg leser resten...
Er megafersk. Har to brygg til gjæring, en klassisk pils og en Bohemian Pilsner. Begge er basert på allgrain startersett fra Olbrygging.no. Brygget i 30L automatisk bryggemaskin fra Netthandelen. Begge bryggene har hver sine nybegynnerfeil med potensielle muligheter for ødelagt øl (dvs. mest sannsynligvis infeksjon). Men drit i det for øyeblikket.
Har gjæringskar uten kran. Hvordan anbefaler dere at jeg måler FG? Slippe desinfisert hygrometer rett i karet? Hente ut prøve med pipette?
Jeg leste meg gjennom 230 sider av denne tråden uten å finne svar, så tillater meg å spørre før jeg leser resten...
Er megafersk. Har to brygg til gjæring, en klassisk pils og en Bohemian Pilsner. Begge er basert på allgrain startersett fra Olbrygging.no. Brygget i 30L automatisk bryggemaskin fra Netthandelen. Begge bryggene har hver sine nybegynnerfeil med potensielle muligheter for ødelagt øl (dvs. mest sannsynligvis infeksjon). Men drit i det for øyeblikket.
Har gjæringskar uten kran. Hvordan anbefaler dere at jeg måler FG? Slippe desinfisert hygrometer rett i karet? Hente ut prøve med pipette?
Jeg bruker en slik en i gjærlåshullet, men min er fra wish og rommer 100ml. Nå har jeg krane på alle gjæringsbøttene mine.Har gjæringskar uten kran. Hvordan anbefaler dere at jeg måler FG? Slippe desinfisert hygrometer rett i karet? Hente ut prøve med pipette?
Noen av dere som bruker natriumbisulfitt(campden pulver) når dere fater øl? Syns det blir mye snakket om på r/Homebrewing om dagen. Fungerer det? Og et siste spørsmål, jeg mener å ha lest at kvaliteten på natriumbisulfitt forringes fort, sånn type 6 måneder, stemmer der?
Det virker lindrende på klinisk oksideringsangst.Kvifor skal ein bruke dette ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det virker lindrende på klinisk oksideringsangst.![]()
Post-Fermentation Oxidation: The Impact Adding Sodium Metabisulfite At Packaging Has On Beer | exBEERiment Results!Kvifor skal ein bruke dette ?
Det virker lindrende på klinisk oksideringsangst.![]()
Okei, det lider eg ikkje eg av [emoji12]
Neppe helt bortkastet. Men jeg mener det finnes en grense hvor man heller bare bør finne seg i at et produkt er ferskvare. Som hjemmebrygger er man jo så heldig at ølet befinner seg i kjøleskapet hjemme når det er på topp, og ikke på ett eller annet distribusjonslager.Post-Fermentation Oxidation: The Impact Adding Sodium Metabisulfite At Packaging Has On Beer | exBEERiment Results!
SMB NEIPA Experiment : Homebrewing
Funny, så du mener det er helt bortkastet?
Nok folk smakte forskjell til at det sannsynligvis var en forskjell, men bare halvparten av dem likte det bedre enn det "reine" ølet, så det var kanskje ingen ubetinga suksess? Det er mye man kan putte i ølet som man kommer til å merke.Neppe helt bortkastet. Men jeg mener det finnes en grense hvor man heller bare bør finne seg i at et produkt er ferskvare. Som hjemmebrygger er man jo så heldig at ølet befinner seg i kjøleskapet hjemme når det er på topp, og ikke på ett eller annet distribusjonslager.
Jeg ville nok ikke gjæra pils på så høy temperatur, men det sies at 34/70 gan gi fint resultat på høyere temperatur, så det går jo an å prøve.Takk for gode svar, cjohansen, Miguel og Steinar Huneide. Får prøve dette!
Et oppfølgningsspørsmål... Har ikke noe system for temperaturkontroll under gjæring enda. På sikt vil jeg skaffe meg et eget kjøleskap koblet til en Inkbird, men det ligger noe inn i fremtida
Gjæringsbøttene står i et kjellerrom hvor temperaturen ligger mellom 13-16 grader, avhengig av utetemperaturen. Vil dette være for høy temperatur for gjæing av pils?
Takk for gode svar, cjohansen, Miguel og Steinar Huneide. Får prøve dette!
Et oppfølgningsspørsmål... Har ikke noe system for temperaturkontroll under gjæring enda. På sikt vil jeg skaffe meg et eget kjøleskap koblet til en Inkbird, men det ligger noe inn i fremtida
Gjæringsbøttene står i et kjellerrom hvor temperaturen ligger mellom 13-16 grader, avhengig av utetemperaturen. Vil dette være for høy temperatur for gjæing av pils?
Takk for gode svar, cjohansen, Miguel og Steinar Huneide. Får prøve dette!