Hvor lenge kan vørteren stå i 10-12 grader når det ikke er gjær i den ?
Står den i kokekaret?Hvor lenge kan vørteren stå i 10-12 grader når det ikke er gjær i den ?
Står den i kokekaret?
I Australia er "cubing" vanlig. Kokende vørter helles på plastdunker. Press ut all luft, og skru på korken. Sett så kjølig du kan, og tilsett gjær etter et par dager.
Leser om folk som har vørteren stående i ukesvis før gjæring [emoji15]
Men det løpet er kanskje kjørt, jeg regner med at man må ha litt sære humleskjema hvis man gjør dette.
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Tar du med deg manometre 10 meter under vann, skal trykket der nede være omtrent 2 bar. Manometre vil fortsatt stå på 0, da trykket er likt på utsiden og innsiden av manometret (som også er godt forklart ovenfor, men tenkte at et eksempel gir bedre forståelse)Se der! Det er vel et enkelt og godt svar!
Bra det er langhelg!Er klar over at øl/cider bør oppbevares i kjøleskap, men her i huset er det ikke mulig. Har nå ca 10 liter PA, 22 liter cider, 23 liter hveteøl og snart 23 liter ingerfærøl stående i 18 gr på flasker. Hvor travelt har jeg det med å drikke dette? Begynte nettopp med brygging, så innser at jeg er litt vel ivrig
Øl kan være ferskvare (humlebomber), men også være på topp etter 2 år. Kommer litt an på ølstilen.Bra det er langhelg!
Men fra spøk til alvor: øl er ferskvare. Du vil merke feil og usmaker bedre, og ølet kan bli dårlig raskere. Det er vanskelig å si akkurat hvor lenge - faktorer som renhold, oksygen etc etc slår inn.
Prioriter kjøleskapsplassen til ølet med mest humle? Det taper seg raskere.
Fyi: jeg har hatt en old ale i romtemp I halvannet år. Smaker greit fremdeles.
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Lys er vel verre enn temperatur. Du får kjøpe et kjøleskap til å ha i garasjen.
Har ikke garasje.Lys er vel verre enn temperatur. Du får kjøpe et kjøleskap til å ha i garasjen.
Tror ikke damen i husstanden er like enig i å kaste ut matvarer av kjøleskapet for å stue inn ølPrioriter kjøleskapsplassen til ølet med mest humle? Det taper seg raskere.
Er klar over at øl/cider bør oppbevares i kjøleskap, men her i huset er det ikke mulig. Har nå ca 10 liter PA, 22 liter cider, 23 liter hveteøl og snart 23 liter ingerfærøl stående i 18 gr på flasker. Hvor travelt har jeg det med å drikke dette? Begynte nettopp med brygging, så innser at jeg er litt vel ivrig
PA ligger på 5.8%, cider på 5%, hveteøl på 6.8% og ingefær på 5%. Ingen mørke. Satser på en varm sommer (pappapermisjon fram til medio august), så får passe på å drikke godt etter leggetid
Ja, det er jo kjempefint å bli vekka av gråtende unger klokka 04:30 når du har drikki deg igjennom halve beholdninga kvelden før. Da er det bedre å gå for ekstra kjøleskap, da får du (ifølge nyere forskning) både kald, vellagra øl og 50 % mer tid til å drikke i fred.PA ligger på 5.8%, cider på 5%, hveteøl på 6.8% og ingefær på 5%. Ingen mørke. Satser på en varm sommer (pappapermisjon fram til medio august), så får passe på å drikke godt etter leggetid
Har ikke garasje.
Tror ikke damen i husstanden er like enig i å kaste ut matvarer av kjøleskapet for å stue inn øl
Ikke det at jeg ikke får et ekstra kjøleskap, men selv jeg som er løsningsorientert, sliter med å finne plass. Bor i 124m2 rekkehus. Eneste alternativet jeg ser er to kjøleskap med maksimalt 90 høyde for å ha under kontorpulten (u formet, totalt 3 meter lengde rundt). Men, små kjøleskap gir vel dårlig utnyttelse av stående flasker. Mulig man får 30 flasker inni hver?Du får et ekstra kjøleskap, hun får noe annet hun ønsker og trenger.
Legg vekt på trenger.